Olovligt fiske i vaxholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olovligt fiske i vaxholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mikwed
    Jag är tillsynsman i vaxholm och i helgen gjorde jag beslag på fiskespön efter att en herre andvänt tre spön till kastmete.när man gör tillsyn verkar många tro att det är ok att andvända mer än ett spö åt gången.jag hade talat om för den här killen tidigare vad som gällde för regler med det fria fisket.lagen säger att redskapet ska föras från hand och det kan ju alla räkna ut att mer än ett spö blir svårt att fiska med åt gången.det är ju starka krafter igång som vill ha bort det fria fisket och man kan förstå en del vattenägare som ser detta rovfiske att dom reagerar när folk sitter med massor av spön.jag fiskade i trosa under hösten och nere vid något som heter ulvsundet och där stod det säkert 30st och fiskade med massor av spön efter gös.när man ser såna exempel så skäms man över hur folk missbrukar det fria fisket,det är inte fiske det är slakt.skitfiske på er sportfiskare och hjälp till att få bort slaktarna så vi kan ha kvar det fria fisket.
    Hej Mikwed,

Jag bor i Vaxholm och fiskar mycket i vattnen runt omkring. Jag har träffat två aktiva tillsynsmänn vid ett flertal tillfällen i år. Tyvärr är jag dålig på namn, men berätta vilken båt du har, så vet jag direkt om du är en av dem.

Det roliga är att dessa två kontrollanter är att de har lite olika syn på vad som är tillåtet. Den ena anser att man bara ska få meta med ett spö, men tycker att två är lite gränsfall, men ändå är ok. Men där går hans gräns. Den andra säger att tre spön är gränsen, och använder själv tre spön när han metar.

Det finns också en mer eller mindre rabiat äldre herre, som brukar förfölja de som använder mer än ett spö när de metar. Stötte på honom för några veckor sen. Han är dock inte tillsynsman, och vi har bett honom lämna oss i fred, vänligt men bestämt...

Känns hur som helst lite lustigt när du skriver att bara ett spö är tillåtet. Om du nu är en tredje tillsynsman så skulle det innebära att alla tre tillsynsmännen har tre olika åsikter om vad som är tillåtet i samma område...

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind
      Är du säker på att dom inte trollade efter gös då, för det får man ju göra om man har TDA-kortet.
      Jag tror inte TDA-kortet gäller i waxholms vatten.
      waxholms Fiskevårdsförening har ett eget tror jag.
      Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK
        Ditt spöbeslag är dessvärre olovligt eftersom det fria handredskapsfisket tillåter upp till 10 krokar. Det säger inget om antal spön. Fiskemetoden som sådan får inte kräva båt. Redskapet måste föras från hand o.s.v. (Jag sitter och kollar kurslitteraturen från tillsynarkursen).
        Spöbeslag är inte heller okomplicerat eftersom du är ansvarig för hans utrustning till dess han får tillbaka den (vilket inte alla har klart för sig att ägaren ofta har rätt till).
        Intressant ett, då faller ju A-ets betydelse bort i TDA-kortet.

Intressant två, Jag trodde att fiskeutrustningen förverkades och såldes av staten.

3 skäl för mig att inte tjuvfiska:
        1. Jäkligt skämmigt att åka dit för nåt sånt.
        2. Att bli av med utrustningen och ev. böter.
        3. Att missa ett svenskt rekord pga detta. Det var väl nån rekordöring i ronnebyån som inte godkändes pga tjuvfiske?
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av vordf
          De har ju rätt till det - men de flesta kontrollanterna skulle nog inte bruka våld för att komma i besittning av utrustningen.

Fiskekort är bra och man ska ha ett när man fiskar. Dock kunde det vara lite enklare att få tag i dem. Det är rätt sjukt att inte varenda FVO har det ordnat så man kan köpa på nätet. Jag var ute för några veckor sedan här i göteborg och skulle fiska. Hade noggrannt kontrollerat vart jag skulle köpa fiskekort till det vatten jag tänkte fiska i. Åkte i väg på den aktuella lördagen för att köpa kortet - då var affärjäveln stängd (trots att den skulle vara öppen).

Då kan jag säga att jag fiskade den dagen utan kort - med gott samvete.
          Det var dock lite trist att vara ute själv så det kanske hade varit trevligt med sällskap av en tillsynsman.
          Nej det är klart att man har det.
          Det kostar ju liksom inte mycket.

Men om jag, med fiskekort, hade två spö istället för ett, i ett "vanligt" vatten, och nån fiskevakt, utan varning, skulle försöka ta mina prylar, då skulle han få bruka våld för detta.. Och det tror jag inte skulle hända.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Skulle inte någon kunna klippa in exakt vad lagen säger om det fria handredskapsfisket i den här tråden?

Kommentera

Den som vill läsa lagtexten kan ju se den nedan. Tycker väl att det är att ta i att hoppa på en metare med tre spön.....Det är väl ändå att sila mygg och svälja "stora gäddor".Men å andra sidan metaren har ju redan fått en tillsägning så vad skall tillsyningsmannen göra "säga aja baja" en gång till.
              Tycker att vi sportfiskare skall vara rädda om vår rätt att fiska fritt i östersjön och visa respekt framför allt till ägarna av vatten jag kan förstå deras perspektiv att det känns som konfiskering av deras vattenrätt som dom ägt i flera generationer. Sen kanske man kan hitta en toleransnivå där en metare kan gå fri med tre spön. Läser man paragrafen nedan så är den inte enligt min mening tänkt för att användas för söndagsmetare med tre spön. Fartyg omnämns bland annat det tyder på den tänkt för olagligt fiske i kommersiellt bruk med stora vinstintressen. Att sedan det finns dumskallar som drar upp kilovis med lekgös det är sorgligt och det borde definitivt regleras i lag med mycket stränga straff.Tycker väl också att vattenägare kan ta sitt ansvar och lägga mycket mindre nät ibland ser man gigantisk långa nät. Varför ?
              Har ni så dåligt ställt så ni måste äta upp fisk i sådana mängder. Vad gör ni med den för att frysa fisk är ju ingen höjdare................

47 § Om någon ertappas på bar gärning när han begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
              1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
              2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.
              Befogenheter enligt första stycket tillkommer fisketillsynsman som förordnats därtill eller annan tjänsteman i vars uppgifter det ingår att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om fiske och, om fisket kränker enskild fiskerätt, den som innehar fiskerätten eller den som företräder honom.
              Om egendom har tagits i beslag enligt första stycket skall detta skyndsamt anmälas till polis- eller åklagarmyndigheten. Den som tar emot anmälan skall förfara som om han själv gjort beslaget.
              Om innehavaren av enskild fiskerätt eller den som företräder honom har tagit fisk i beslag, får dock fiskerättshavaren behålla fisken utan att anmäla det, om beslaget bara grundar sig på denna lag.
              Fisk som tagits i beslag och som uppenbarligen bör förklaras förverkad skall omedelbart efter beslaget släppas ut i det vattenområde där den fångats, om den är levnadsduglig och det kan ske utan särskilda kostnader eller besvär. Lag (1995:1388).

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft
                Den som vill läsa lagtexten kan ju se den nedan. Tycker väl att det är att ta i att hoppa på en metare med tre spön.....Det är väl ändå att sila mygg och svälja "stora gäddor".Men å andra sidan metaren har ju redan fått en tillsägning så vad skall tillsyningsmannen göra "säga aja baja" en gång till.
                Tycker att vi sportfiskare skall vara rädda om vår rätt att fiska fritt i östersjön och visa respekt framför allt till ägarna av vatten jag kan förstå deras perspektiv att det känns som konfiskering av deras vattenrätt som dom ägt i flera generationer. Sen kanske man kan hitta en toleransnivå där en metare kan gå fri med tre spön. Läser man paragrafen nedan så är den inte enligt min mening tänkt för att användas för söndagsmetare med tre spön. Fartyg omnämns bland annat det tyder på den tänkt för olagligt fiske i kommersiellt bruk med stora vinstintressen. Att sedan det finns dumskallar som drar upp kilovis med lekgös det är sorgligt och det borde definitivt regleras i lag med mycket stränga straff.Tycker väl också att vattenägare kan ta sitt ansvar och lägga mycket mindre nät ibland ser man gigantisk långa nät. Varför ?
                Har ni så dåligt ställt så ni måste äta upp fisk i sådana mängder. Vad gör ni med den för att frysa fisk är ju ingen höjdare................

47 § Om någon ertappas på bar gärning när han begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
                1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
                2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.
                Befogenheter enligt första stycket tillkommer fisketillsynsman som förordnats därtill eller annan tjänsteman i vars uppgifter det ingår att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om fiske och, om fisket kränker enskild fiskerätt, den som innehar fiskerätten eller den som företräder honom.
                Om egendom har tagits i beslag enligt första stycket skall detta skyndsamt anmälas till polis- eller åklagarmyndigheten. Den som tar emot anmälan skall förfara som om han själv gjort beslaget.
                Om innehavaren av enskild fiskerätt eller den som företräder honom har tagit fisk i beslag, får dock fiskerättshavaren behålla fisken utan att anmäla det, om beslaget bara grundar sig på denna lag.
                Fisk som tagits i beslag och som uppenbarligen bör förklaras förverkad skall omedelbart efter beslaget släppas ut i det vattenområde där den fångats, om den är levnadsduglig och det kan ske utan särskilda kostnader eller besvär. Lag (1995:1388).
                Så himla vettigt det du säger, men det jag tycker missas hos så många är begreppet lagom, sunt föruft osv osv.

Det är därför förordningar och lagar måste finnas. För att vissa inte fattar!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Visst kan man störa personen som "äger" vattnet men jag undrar om han ilsknar till för att man har ett visst antal spön. Då är ju nätfisket betydligt vidrigare. Om det fortsättningsvis ska säljas nät så borde det vara max 50 masker jag själv skulle bara veva upp mina prylar utan att säga mycket till tillsynsmannen, sedan full gas i maskin. Men om han ens skulle kolla snett på spöna så skulle jag fullständigt explodera.

Kommentera

Sitter här och kikar i lagrummen...

L(1995:1388) 7 § ..Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som
                    är utrustade med lina och högst tio krokar.

Dvs. lagstiftaren syftar på ett spö av något slag som har en lina med en betesanordning som har max 10 krokar. En krok består av just en krok och en trekrok består då av 3 krokar.

47 § 1 pkt. "Betydelse för utredning om brott". Jag har svårt att se det behövligt att ta utrustning från en sportfiskare i beslag för att bevisa brott. Om man gämför med PL 8 § så torde bevisvärdet vara större om tillsyningsmannen tog en bild med kameran för att styrka brottet. Och tillsammans med de id-uppgifter som han har rätt att ta gör en polisanmälan.
                    Vägrar man att ge sitt id till tillsyningsmannen så borde han har rätt att bruka behövligt våld för att genomföra ett envarsgripande enl RB 24:7 § då det är fängelse i straffskalan. Sedan omedelbart få det prövat av polis.

Enl. 2 pkt om "förverkande" är jag lite mer osäker, men kan tänka mig att det gäller som för allt annat som vid upprepade tillfällen används för brott eller är för brott speciellt framtaget. Dvs är det inte olagligt att inneha kan det inte förverkas förrän det är bevisat att just detta redskap används upprepat för att begå brott. (använder man olika spön varje gång så blir det omöjligt).

Summa sumarum: Fota, ta ID och polisanmäl är ok. Att direkt ta redskap i beslag i syfte att förverka detta torde i sportfiskesammanhang vara omöjligt. Risken är stor att tillsynsman gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och åker dit själv.

Men men vad vet jag. Det finns säker någon som är mer lagfaren än mig som kan komma och slå mig på fingrarna - så hänvisa inte till mig om det går på röven framöver :-)
                    Eder Masjävel

Kommentera

Ursprungligen postat av masjävel
                      L(1995:1388) 7 § ..Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.

Dvs. lagstiftaren syftar på ett spö av något slag som har en lina med en betesanordning som har max 10 krokar. En krok består av just en krok och en trekrok består då av 3 krokar.
                      Intressant tolkninng av lagen. Men det står ingenting om hur många spön som får brukas i texten ovan. Förstår faktiskt inte alls hur du kan veta vad lagstiftaren syftade till när han skrev lagen. Om han hade syftat till ett spö per person, då hade han väll skrivit det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 028 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art