Olovligt fiske i vaxholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olovligt fiske i vaxholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av SMaster
    Finns det brevet från fiskeriverket att läsa någonstans på nätet?
    Ja, sök på Bengt Högberg och det fria handredskapsfisketså får du säkerligen upp brevet.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tumlaren
      Ja, sök på Bengt Högberg och det fria handredskapsfisketså får du säkerligen upp brevet.
      Tumlaren
      Tack. Jag hittade det. Lustigt att fiskeriverkets egen tolkning av reglerna, skiljer sig så från tillsynsmännens.

En annan fråga till Mikwed. Vad är det för regler som gäller för nätfiske i Vaxholm? Jag har för mig att alla som vill får lägga upp till 3 nät (jag är rätt säker på att jag har rätt till det i alla fall). Hur ska nät vara märkta? Var får de vara? Om det är så att jag får lägga nät, får jag lägga gäddsaxar också?

Ps. Vill poängtera att jag varken är intresserad av att lägga nät, eller lägga gäddsaxar. Vill bara veta vad som gäller i våra vatten.

Kommentera

Tack. Jag hittade det. Lustigt att fiskeriverkets egen tolkning av reglerna, skiljer sig så från tillsynsmännens.

En annan fråga till Mikwed. Vad är det för regler som gäller för nätfiske i Vaxholm? Jag har för mig att alla som vill får lägga upp till 3 nät (jag är rätt säker på att jag har rätt till det i alla fall). Hur ska nät vara märkta? Var får de vara? Om det är så att jag får lägga nät, får jag lägga gäddsaxar också?

Ps. Vill poängtera att jag varken är intresserad av att lägga nät, eller lägga gäddsaxar. Vill bara veta vad som gäller i våra vatten.
        Du få inte lägga nät inom det fria fisket som infördes -85. Däremot får du lägga nät (och trolla, ismeta, eller meta med fler spön) ute på de vatten som alltid varit fria. Det är vatten som ligger 300 meter från land eller större öar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Robb
          "Nätfisket som alla pratar om är inte speciellt vanligt".

Nej det kanske inte är så vanligt, men ett nät förstör nog fisket mer än en som fiskar med 3 spön....
          ska jag vara ärlig så tror jag att jag skulle fånga mer fisk om jag tex metade med tre spön än vad jag skulle göra med ett 30m nät på samma plats under lika lång tid. inte för att jag är för nätfiske men tror att folk överdriver skadan ett nät gör.
          Tube for life

Kommentera

Jag ska kolla på kortet och ge dig svart på vitt vad som gäller,jag har inte stenkoll på hur många gäddsaxar som gäller eftersom det aldrig har inträffat. Jag har lagt fram förslag att ta bort både sax och långrev och när föreningen har årsmöte ska det diskuteras. Nätfiske och angel går knappast att få bort helt. Man måsta ha fiskekort för att lägga på vaxholms vatten.

Kommentera

• Ursprungligen postat av KG?
              Du få inte lägga nät inom det fria fisket som infördes -85.
              I mitt huskontrakt finns ett servitut:

Nyttjanderätt Fiske:
              Inskrivningsdag 1924-12-30 Aktnumeer 89A
              Företrädesordning oklarmellan 24/89 och 24/89a

Tror att det här servitutet inte har någon koppling till det fria fisket. Mikwed, du kanske vet mer?

Ursprungligen postat av KG?
              Däremot får du lägga nät (och trolla, ismeta, eller meta med fler spön) ute på de vatten som alltid varit fria. Det är vatten som ligger 300 meter från land eller större öar.
              Hmm, det borde innebära att det är ok, att trolla på typ trälhavet. Vad är definitionen på "en större ö"?

Kommentera

• Om du kollar lite på den här sidan och laddar ner några PDFer så får du svar på alla gränser: http://www.stockholm.se/Extern/Templ....aspx?id=62728

Kommentera

• Det är fler regler än 300 m-regeln vad det gäller fritt vatten. I praktiken är det inte fritt vatten i Sthlms skärgård. Definitivt inte på inner eller mellanskärgårdens fjärdar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi
                    Det är fler regler än 300 m-regeln vad det gäller fritt vatten. I praktiken är det inte fritt vatten i Sthlms skärgård. Definitivt inte på inner eller mellanskärgårdens fjärdar.
                    Nja. inte fler regler. Men i vissa fall måste man 300 meter utanför 3 meterskurvan när det gäller djupgående. men kartorna finns på länken ovan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av KG?
                      Nja. inte fler regler. Men i vissa fall måste man 300 meter utanför 3 meterskurvan när det gäller djupgående. men kartorna finns på länken ovan.
                      Jo...handlar om inloppets bredd på fjärdarna..men det kan vi ta vid annat tillfälle, förrresten..skulle inte du gå och knoppa? :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 029 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art