Jag är tillsynsman i vaxholm och i helgen gjorde jag beslag på fiskespön efter att en herre andvänt tre spön till kastmete.när man gör tillsyn verkar många tro att det är ok att andvända mer än ett spö åt gången.jag hade talat om för den här killen tidigare vad som gällde för regler med det fria fisket.lagen säger att redskapet ska föras från hand och det kan ju alla räkna ut att mer än ett spö blir svårt att fiska med åt gången.det är ju starka krafter igång som vill ha bort det fria fisket och man kan förstå en del vattenägare som ser detta rovfiske att dom reagerar när folk sitter med massor av spön.jag fiskade i trosa under hösten och nere vid något som heter ulvsundet och där stod det säkert 30st och fiskade med massor av spön efter gös.när man ser såna exempel så skäms man över hur folk missbrukar det fria fisket,det är inte fiske det är slakt.skitfiske på er sportfiskare och hjälp till att få bort slaktarna så vi kan ha kvar det fria fisket.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Olovligt fiske i vaxholm
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av mikwedJag är tillsynsman i vaxholm och i helgen gjorde jag beslag på fiskespön efter att en herre andvänt tre spön till kastmete.när man gör tillsyn verkar många tro att det är ok att andvända mer än ett spö åt gången.jag hade talat om för den här killen tidigare vad som gällde för regler med det fria fisket.lagen säger att redskapet ska föras från hand och det kan ju alla räkna ut att mer än ett spö blir svårt att fiska med åt gången.det är ju starka krafter igång som vill ha bort det fria fisket och man kan förstå en del vattenägare som ser detta rovfiske att dom reagerar när folk sitter med massor av spön.jag fiskade i trosa under hösten och nere vid något som heter ulvsundet och där stod det säkert 30st och fiskade med massor av spön efter gös.när man ser såna exempel så skäms man över hur folk missbrukar det fria fisket,det är inte fiske det är slakt.skitfiske på er sportfiskare och hjälp till att få bort slaktarna så vi kan ha kvar det fria fisket.
helt rätt!
-
Ursprungligen postat av mikwedJag är tillsynsman i vaxholm och i helgen gjorde jag beslag på fiskespön efter att en herre andvänt tre spön till kastmete.när man gör tillsyn verkar många tro att det är ok att andvända mer än ett spö åt gången.jag hade talat om för den här killen tidigare vad som gällde för regler med det fria fisket.lagen säger att redskapet ska föras från hand och det kan ju alla räkna ut att mer än ett spö blir svårt att fiska med åt gången.det är ju starka krafter igång som vill ha bort det fria fisket och man kan förstå en del vattenägare som ser detta rovfiske att dom reagerar när folk sitter med massor av spön.jag fiskade i trosa under hösten och nere vid något som heter ulvsundet och där stod det säkert 30st och fiskade med massor av spön efter gös.när man ser såna exempel så skäms man över hur folk missbrukar det fria fisket,det är inte fiske det är slakt.skitfiske på er sportfiskare och hjälp till att få bort slaktarna så vi kan ha kvar det fria fisket.
Men det är klart hade han fått en tillsägelse innan så skall man ju ha det.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Jag kan ju säga att han var väl inte lycklig men insåg väl att det inte fanns så mycket han kunde göra.att inte vilja lämna ifrån sig sina saker är väl en naturlig reaktion för dom flesta,men när man får tänka efter så inser nog dom flesta att man inte vinner så mycket på att göra ytterligare brott, som dessutom straffas hårdare än fiskebrott.
Kommentera
-
Det behövs mer av såna som dig,I min förening är det säkert 15st tillsyningsmän som aldrig vågar lägga sig i,detta gör ju så att folk beter sig som dom vill och i sin tur retar upp vattenägarna,så snart är väl det fria fisket ett minne blott...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikwedJag kan ju säga att han var väl inte lycklig men insåg väl att det inte fanns så mycket han kunde göra.att inte vilja lämna ifrån sig sina saker är väl en naturlig reaktion för dom flesta,men när man får tänka efter så inser nog dom flesta att man inte vinner så mycket på att göra ytterligare brott, som dessutom straffas hårdare än fiskebrott.
förresten, när man ändå är inne på ämnet - beslagtas utrustning som en pant för att böterna skall betalas eller?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikwedJag kan ju säga att han var väl inte lycklig men insåg väl att det inte fanns så mycket han kunde göra.att inte vilja lämna ifrån sig sina saker är väl en naturlig reaktion för dom flesta,men när man får tänka efter så inser nog dom flesta att man inte vinner så mycket på att göra ytterligare brott, som dessutom straffas hårdare än fiskebrott.
Kommentera
-
Du skriver att (lagen säger att redskapet ska föras från hand och det kan ju alla räkna ut att mer än ett spö blir svårt att fiska med åt gången)
Hur bär du dig då åt när du fiskar ål? Sitter du med spöet i handen eller riggar du upp det på strandkanten. Det skulle ju betyda att om du släpper spöet ur handen, har du begått ett brott- I de bestämmelser jag sett och läst står det inget om att redskapet skall föras ifrån hand, däremot står det inom parantes (handredskap), max 10 krokar. Om man fiskar med en flera spön så använder ju du händerna varje gång du behöver ordna med ditt spö.
En fråga till Hur räknar du en trekrok? Är det en eller tre krokar?
Har en Wobbler tre eller nio krokar?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av vordf>Inte för att försvara tjuvfiskaren men du har ju ingen möjlighet att ta hans spön om han inte är samarbetsvillig på den punkten.
förresten, när man ändå är inne på ämnet - beslagtas utrustning som en pant för att böterna skall betalas eller?
Tjuvfiske, visst.
Men använt nåt spö för mycket.
Nej då kan dom glömma att ta i från mig min utrustning.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 024 visningar
1 gilla
|