Registrerar ni era storfiskar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Registrerar ni era storfiskar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Registrerar ni era storfiskar?

Jag undrar hur viktigt det är för er att registrera fiskar till "storfiskregistret". Började själv att anmäla förra året, men för mig känns det inte jätteviktigt.

Får jag en storfisk i ett icke känt vatten, så vill man givetvis inte anmäla... det finns ju dom som åker sverige runt för att fånga firrar, och dom är oftast ganska duktiga på att lusläsa listor som ex. storfiskregisteret. Och då är det ju inte säkert du kommer åt att få fiska på "ditt" ställe längre... Det blir nedskräpat etc.

Hur många procent av "storfiskarna" tror ni blir anmälda? Jag skulle chansa på 5-10 %.

Hur många storfiskar tror ni bli reggade? Och vad tycker du själv om storfiskregistrering?

Ursprungligen postat av Golden
    Jag undrar hur viktigt det är för er att registrera fiskar till "storfiskregistret". Började själv att anmäla förra året, men för mig känns det inte jätteviktigt.

Får jag en storfisk i ett icke känt vatten, så vill man givetvis inte anmäla... det finns ju dom som åker sverige runt för att fånga firrar, och dom är oftast ganska duktiga på att lusläsa listor som ex. storfiskregisteret. Och då är det ju inte säkert du kommer åt att få fiska på "ditt" ställe längre... Det blir nedskräpat etc.

Hur många procent av "storfiskarna" tror ni blir anmälda? Jag skulle chansa på 5-10 %.

Hur många storfiskar tror ni bli reggade? Och vad tycker du själv om storfiskregistrering?
    jag tror att en del fisk blir reggad i ett annat vatten än den är tagen i, av just den anledningen.
    Varför reggar man egentligen kan man ju fråga sig. Antagligen är det för att man vill ha cred ifrån andra... att man är duktig osv. ungefär samma anledning som folk lägger upp bilder här på FS.. för att få cred. De flesta som fångat ett antal stora fiskar behöver inte den bekräftelsen längre... därför slutar de att regga fiskarna... och att lägga upp dem på tex ett ställe som detta.

At least that´s what I think

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
      jag tror att en del fisk blir reggad i ett annat vatten än den är tagen i, av just den anledningen.
      Varför reggar man egentligen kan man ju fråga sig. Antagligen är det för att man vill ha cred ifrån andra... att man är duktig osv. ungefär samma anledning som folk lägger upp bilder här på FS.. för att få cred. De flesta som fångat ett antal stora fiskar behöver inte den bekräftelsen längre... därför slutar de att regga fiskarna... och att lägga upp dem på tex ett ställe som detta.

Trpr också många reggas från fel vatten. Förr visade man mamma vilken stor fisk man fått, nu får man visa er på FS ... Klart det är lite skryt, man vill ju visa hur duktig man är... hahaha
      Fiskar man efter stora fiskar och fångar en, såklart man måste visa den för någon!
      Senast ändrad av Golden; 2006-10-21, 18:49.

Kommentera

Klart man är stolt när man fått något stort eller speciellt. Men jag är inte så glad i att lägga ut var jag tar dom.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

: De flesta som fångat ett antal stora fiskar behöver inte den bekräftelsen längre...

Sant, men man reggar väl för att informera sina fiskebröder/systrar också..
          Delad glädje kanske inte är rätt, men alltid skönt med info, och ibland får man ju släppa på lite.

btw, så har jag nog missat alla reglägen men tror (och har lite ånger över) att några av mina fångster hade varit till intresse för andra, speciellt som morot för framtida resultat.

Men aldrig för sent att lära sig.. Men att regga en 11 kg gädda från värtan skulle JAG aldrig göra, inte för att jag inte behöver bevisa något, utan att slippa bli mobbad av kompisarna Fick jag samma gädda i ghettot så jävlar skulle jag anmäla för att det skulle vart udda :P
          Men det är kul att dela med sig/ ta del av information..

(edit: värtan och ghettot är hak i sthlm, varav ghettot är en liten del av stockholms ström, och värtan är ett hårdfiskat område med "gott" om grov gädda)
          Senast ändrad av hmm; 2006-10-21, 17:09.

Kommentera

hmm:

Om du får en gädda på 11 kg så kan du inte anmäla den till storfiskeregistret, 12 kg är min. vikt. Men du kanske menade anmäla till någon fiskeliga eller nåt?
            Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

ah, ok. trodde det var 11 :>
              tror samma gäller för mig ändå..

skulle inte anmäla alla fiskar som var godkända för reg.

edit: och har ingen gädda över 12kg(eller 11), men lite andra arter över gränsen
              Senast ändrad av hmm; 2006-10-21, 18:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow

Jepp, dom allra duktigaste lever i världen utanför regg. Men att dela med sig av fina bilder på stora och fina firrar tycker jag inte man kan jämnföra med att regga.

Jag kollar jättegärna på bilder och uppfattar dem inte som "skryt". (Men jag vet vad du menar och du har rätt.)

Personligen har jag inget emot att regga, men att "förstöra" ett vatten genom att skicka in lite reggfiskar är fruktansvärt onödigt. För tyvärr är det ju lite "hetsjakt" inom specimensverige.

Kan ju i vart fall vara kul att regga en fisk per art, men det räcker nog så för mig
                sigpic

Kommentera

I början kan man ju som jag själv lägga upp lite kul bilder på fin fisk och härlig miljö. Men börjar man ösa på för mycket med bilder på grov fisk är man snart inte ensam på det vattnet. Jag själv njuter av alla fina bilder på fiskevatten, båtar, isbelagda sjöar, glada fångsmän, och på ett bra bete man själv gillar.
                  Därför ligger man själv lite lågt med bilder. Men kan ju vara annat än fisk. Lite tips på bra utrustning eller nåt annat som kan ge ett bättre fiske.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

jag har tagit några reggor men ser ingen mening med att regga.
                    har som mål att få fisk över regg men kommer aldrig regga fisk.

Keep talking about me, You are just making me famous..
                    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art