Historien om en wobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Historien om en wobbler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Historien om en wobbler

Jag vet inte om den här historien är varken rolig eller underhållande, sann är den i alla fall. Har du inget bättre för dig är den kanske värd att läsa

Historien tar sin början för ca ett år sedan, våren 2002. Jag gick då till min lokale handlare för att köpa mig lite smågrejer till fisket till sommaren. När jag hade hittat några jiggar och en vibrax-spinnare skymtade mina ögon en fyndkorg. Om det var fynd eller inte kan jag inte avgöra men lyriskt började jag gräva i högen. Då plötsligt såg jag något som skirmade till. Det var en Rapala Fat Rap, en liten men ack så knubbig wobbler. Den kommer passa perfekt till abborrfisket i sommar tänkte jag, och betalade och knallade hem. Den placerades varsamt med alla de andra prylarna i fiskelådan. Jag noterade de sylvassa krokarna och smålog för mig själv - Med de här blir det inga problem att kroka fisken. Där skulle den ligga i ett par veckor innan den premiärfiskades.

Senare på sommaren följde många fina fisketurer med wobblern och jag landade många fina borrar. En dag när åskmolnen låg täta på himlen och jag var ute med min bror på en fisketur hände något märkligt. Jag hade precis kastat ett par gånger men abborrarna verkade skygga på grund av den analkande åskan. Jag fick ingeting förutom en gäddsnipa på min wobbler. Vi beslutade oss för att byta plats. Men innan vi knappt han plocka ihop hade jag satt en av krokarna i tummen. Jag märkte det inte först, men när jag öppnade fiskelådan så satt den där dinglandes . Kroken hade gått in precis brevid nageln. Jag försökte dra ut den men ack den satt som berget.

Vi åkte hem till sommarstugan. De 1,5 milen satt wobblern i tummen och hånflinade åt mig när jag rattade hem vår till fiske dedikerade 240. Väl hemma klippte jag av ringen som fäster kroken i wobblern. Puh äntligen av med den hånflinande blicken. Jag försökte dra ut kroken med en tång men den satt för djupt.

Det blev till att ringa doktorn. Som tur var fanns en pensionerad doktor i grannbyn som tidigare haft mottagning. In i bilen och körde de 2 milen. Väl framme så sa han att rutin var att kapa kroken och köra den genom fingret. Det gick dock inte i mitt fall eftersom den satt så illa. Han ville dock helst ta loss kroken jag hade i fingret från de övriga tre. Jag grätt i mitt inre eftersom jag helst ville behålla den i befintligt skick, men det fick väl gå. Doktorn hämtade en avbitare, men som tur va så var krokarna "special-härdade" så de gick ej att få av. Då fick det blir reservplanen. I med bedövning och dra ut kroken baklänges. Bara så ni vet så leverades inte wobblern med hullinglös krok. Som tur vad kände jag inte ett dugg, men jag kunde höra hur hullingen arbetade sig igenom hela tummen för att till slut helt lämna min kropp. Väl hemma så satte jag på kroken på wobblern igen, den hade fått ett litet ärr av doktorns avbitare men vad gör väl det - Det som inte dödar dig gör dig bara starkare.

Sommaren gick och jag fiskade vidare med wobblern som nu verkade fungera än bättre än förut.

Lite senare på hösten närmade sig årets sista fiskedag med öppet vatten. Jag hade nu bara ett knappt synligt ärr som påminde mig om mitt äventyr med kroken. Min bror hälsade på, så vi gick till en närliggande sjö för att kasta några kast. Nu fick min trotjänta rapala känna på vatten igen. Det var riktigt kallt ute, och när vi kom ner till sjön såg vi att nästan halva var isbelagd. Nåja tänkte vi, vi fiskar där vattnet är öppet. När jag hade landat en gädda (ca 3kg) så var det min brors tur, han fick låna mitt spö eftersom han inte tagit med något eget. Efter ett par kast säger han ängsligt till mig att han har fastnat. Inga problem sa jag - jag tar över, den här firelinen pallar för nästan vad som helst. Det visade sig att han hade gjort ett för långt kast och fastnat bakom en iskant. Firelinen höll inte. Vi var tvungna att lämna wobblern mitt på sjön.

Knappt hade jag torkat tårarna förräns jag var nere hos handlaren och köpte en ny wobbler, det såg ut att vara den sista dom hade...Den fick dock ligga i sin förpackning ända tills idag.

Jag har precis köpt mig ett ul spö, och gjorde en tur för att försöka fånga några fina borrar. Jag tacklade på med min lilla knubbiga wobbler. Inga borrar nappade men dock en 4 kgs gädda som fick en trevlig fight. Jag blev dock nervös så jag satte på en extra lång tafs ifall någon mer gädda skulle komma på samma tankar, och jag hade knappt kastat i igen som en till gädda slet till sig wobblern. Han gjorde rusningar, så att det bara ven i min lilla rulle, jävlar tänkte jag jag vill ju ha abborre, nåväl efter en lång kamp verkade han uttröttad så jag ska försöka landa den. När gäddan närmar sig stranden så böjer jag mig ner för att ta ett ordentligt gällgrepp. Jag tittar han i hans svarta ögon, och han tycks hånflina tillbaka sen göra han ett tvärt kast och linan går av. Han simmar nonchalant iväg med wobblern sittandes i mungipan.

I morgon ska jag se om jag kan köpa mig min tredje rapala fat rap.
    Senast ändrad av mr_cobra; 2003-05-07, 19:24.

bra historia! jag tycker också Fat rap är grymt bra till Abborre & gädda
    /Lazinko

Kommentera

Kul med historier!

Kommentera

Wow ! Bra story ! Tjohoo ! Mer sånt !
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tredje gången gillt! Hehe...

Kommentera

För 7-8 år sedan fick jag en väska med lite fiske-grejer av min morfar.I ett konstigt fodral låg en pilk av ett slag jag aldrig sett förut.200g silverfärgad med röda ögon och 2 uppsättningar med 3-krokar.Jag drog många fina torskar med den pilken kan jag säga.Så en juli kväll tog jag båten för att se om man kunde locka upp någon av dom större torskarna som brukar stryka längs vraken här i Öresund på sen-sommaren.Jag fiskade grundligt och länge o provade alla "hot-spots" jag kunde.När jag var övertygad om att det inte var lönt mer,så började jag bege mig hemåt.På vägen hem fick jag en känsla av att jag absolut var tvungen att testa en sista gång.Hivade ner min gamla trotjänare till pilk,och väntade på att den skulle träffa botten.När det tagit botten vevade jag upp 1-1,5 meter och började rycka.Det bara small till i spöt och bromsen som var ganska hårdt inställd började vina!!Hade aldrig känt på maken till fisk o vara stark,kämpade på och vevade in någon meter för att sedan få känna på en rusning med 10-20 meter,och så här höllt det på ett bra tag.Nu tänkte jag att nu måste den väl ändå vara totalt utpumpad (för det var jag iaf)så jag började veva på i bra hastighet.Vevade och vevad,o väntade spänt på att få se vad det var jag hade på.Så hände det som absolut inte fick hända,den gjorde en tvär-rusning och "pang" där gick linan.Jaja det var bara att gråta lite,samla sig o ro hem.2 år senare var jag ute med min far och vi drog en hel del fisk,bl.a en FET torsk på 12Kg.När vi kom hem,började jag att rensa fisken,när jag skulle sprätta upp magen så tog det stop,jag stötte på något hårdt.Gissa vad det var??
            Jo min tumme

Kommentera

Ingen som har testat de gamla propellerspinnarna? Finns vid www.tradera.com tex..

Kommentera

Japp kul med historier..
                mr_cobra: man blev ju helt fast i den =)

><(((*>

Kommentera

Kanonbra historia.
                  MVH

JD

Kommentera

Det e alltid kul att läsa en lång bra fiskehistoria

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse