Hej alla glada fiskare! Jag har skaffat mig en liten båt och placerat den i Elenösjön/Östersjön som ligger en bit utanför Uddevalla. Jag tänkte höra om det är någon här på forumet som fiskar eller har fiskat i dom sjöarna och i så fall har lite tips inför höstfisket efter i första hand gädda, och då helst stor gädda. Vilka färger på drag, vilket djup osv. Ena sjön är ju väldigt djup och den andra väldigt grund. Tacksam för lite tips. Skitfiske på er!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Elenösjön/Östersjön
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av NumseSjöarna är kända för att hålla grymt mycket gös, men storlekerna är inget att hurra för.
Själv har jag bara ismetat efter gös några helger och kammat noll. Kan bero på de 15 minusgrader som var då
Men vi fick en hygglig gädda på 7,5 iallafall.
Sjöarna är som sagt väldigt olika. Nu till hösten kan nog vassvikarna i östersjön vara heta för gädda. Ellenösjön är mer regelbunden så det kan vara svårt att hitta de heta platserna. Men självklart måste du prova båda.
Om du hinner ut nu innan vattnet kyls av så testa att fiska på 3-10 meter över östersjöns djuphålor. En av dem är ju 35 meter! Senare i höst skulle iallafall jag lägga energin vid djupkanter utanför vikarna och vid bra vind även prova långt in i vikarna.
Testa båda sjöarna och glöm inte att rapportera! Mycket intressanta sjöar det där!Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
tack för svaren. jag har fått en hel del gös men som sagt har de flesta varit ganska små. Största vi tagit upp har väl legat runt 2kg. Förra helgen var jag där och gäddorna har börjat hugga igen nu efter sommaren. fick 4 st och tappade ett par. Nu på söndag blir det en heldag och då ska jag försöka prova i båda sjöarna. Tack för tipsen grindpalm. Jag blandar hela tiden ihop vilken sjö som är vilken men östersjön är den djupa eller hur?
Kommentera
-
Japp, östersjön är den djupa
Skitfiske på dig då!!!Gädda, karp och sutare... all the way!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse@grindpalm
Aha, jag har aldrig fiskat där själv men hört att de största brukar ligga på 4 Kg. Tack för infon.
Jag fiskar hellre gös i östersjön där medelvikten ofta är betydligt högre än i ellenösjön... i ellenö finns väldigt mycket smågös.
Gäddfisket i sjöarna vet jag inte mycket om tyvärr.
Mvh Benny
Kommentera
-
rapport: var ute igår och fiskade i Östersjön från 10-18 med "bara" 6 gäddor och en 1 abborre som resultat. Ingen gädda över 2kg. Gäddorna högg bara periodvis. Det blåste för mycket för att jag skulle kunna testa ordentligt i ellenösjön, har ingen motor på båten för tillfället. Det dåliga fisket kan bero på myten om fullmåne Vattennivån var ovanligt hög också.
Kommentera
-
Ja jädrar vilken fullmåne det var igår!!
Vi fick 9 gäddor, största runt tre kilo, men större kommer senare... jag skyller också på månen, hahahaGädda, karp och sutare... all the way!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 021 visningar
1 gilla
|