Hur många cm växer en stor gädda per år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många cm växer en stor gädda per år?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kamasan/Idkungen
    Det är ju individuellt om man vill ha många skapliga gäddor eller en i rekordformat. Själv föredrar jag att få många hyfsade eftersom jag inte har så bra tålamod. Jag tror dock att det gör mer på tillväxten att minska konkurrensen under de första åren för gäddorna, för att de ska bli riktigt stora.
    Jojo,, rekommenderar, LITE påläsning,...Kanske, rentav egen erfarenhet..Kanske....

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
      OF, håller helt med. C&r kan tom missbrukas med nuvarande bestämmelser (flängandet i lekvikar osv) Begränsningar bör införas (borde ha gjorts vid det fria fisket) lätt att se nu med facit i hand. Men förstår inte dem som förordar ännu mer bonkande med hänvisning till att gäddan inte kan utrotas.
      Jag anser att alla som jagar och/eller fiskar borde låta bli att jaga/fiska varje art under dess reproduktionstid (c&r eller inte spelar ingen roll). Hör till sunt förnuft och respekt för bytet. Jag skulle själv inte vilja bli stört...

Begränsningar som är anpassade till vad bestånden tål borde finnas för alla arter, men en nackad gädda är absolut inget att brusa upp för. Ingen som förordar mer bonkande, men man behöver inte hänga en person som bonkar en gädda. Agera för att stoppa fiske enligt dammsugningsprincipen ist.

Kommentera

Jojo,, rekommenderar, LITE påläsning,...Kanske, rentav egen erfarenhet..Kanske....
        Lite mer erfarenhet av gäddfiske skulle jag definitivt behöva, men det finns ju så många roligare fiskarter och fiskesätt.

Kommentera

OF, håller helt med. C&r kan tom missbrukas med nuvarande bestämmelser (flängandet i lekvikar osv) Begränsningar bör införas (borde ha gjorts vid det fria fisket) lätt att se nu med facit i hand. Men förstår inte dem som förordar ännu mer bonkande med hänvisning till att gäddan inte kan utrotas.
          Hej igen Hemi; Gäddan kan inte utrotas med kast- och trollingfiske, men självfiskande metoder som ismete med levande eller död betesfisk i och i närheten av gäddans lekvikar kan nog decimera gäddstammen så drastiskt i vissa områden att den ligger på gränsen till lokal utrotning. Sedan kan det räcka med gäddsjukdomar som vibrio och sarkom samt mängder av hungrig spigg som äter upp de nykläckta gäddynglen för att ändra arten gädda i Sportfiskarnas böcker från "riklig" till "sparsam". Fångstlimit med max 2 eller 3 gäddor per dag och fiskare samt lokala fiskeförbud kan på sikt få gäddstammen att repa sig igen. Kanske räcker det med ett gäddfiskeförbud i lekvikarna från isläggning till 15 maj? Alla vill ju fiska gädda och alla vill få stora gäddor! På sensommaren och hösten är gäddan både starkare och snabbare än en tung, sävlig och romstinn gäddhona.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg
            ja, fast den där gäddan från tyskland kan man nog inte använda som jämförelse med "vilda" gäddor. För den gäddan planterades in i en grusgrop och tok-göddes i flera år innan dom fiskade upp den och kallade den för världsrekord.
            Lite som karpfiske då

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen
              Lite som karpfiske då
              Hehe, ung. så

Kommentera

OT:
                Old firehand, det är väl fiskeförbud på vissa platser i stockholms skärgård under leken tror jag. Frågan är om det hjälper eller har hjälpt beståndet?

Eftersom jag inte är nån öring/laxfiskare så tycker jag att insatsen borde sättas där istället eller också. (fast det kanske inte finns någon vild lax/öring längre?).

Men det kanske skulle behövas överallt.
                Ola

Kommentera

Lugnt Scanner..jag har ju gett dig ett och annat hugg..

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                    OT:
                    Old firehand, det är väl fiskeförbud på vissa platser i stockholms skärgård under leken tror jag. Frågan är om det hjälper eller har hjälpt beståndet?

Eftersom jag inte är nån öring/laxfiskare så tycker jag att insatsen borde sättas där istället eller också. (fast det kanske inte finns någon vild lax/öring längre?).

Men det kanske skulle behövas överallt.

Hej Ola; Det tar nog ett tiotal år innan resultaten av fiskeförbuden i lekområdena går att utvärdera.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Gotland måste väl ha det striktaste reglerna angående gäddfiske på våren, förbud i både Östersjön och vattendrag som rinner ut i Östersjön
                      fr.o.m 1:a mars till sista maj, jag tror det har gett resultat. Klart en del gäddor fångas iallfall t.ex vid havsöringsfiske med spö eller nätfiske, men en klar förbättring än annars. Jo, jag fiskar gärna gädda på våren om det är tillåtet.
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 014 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art