Hur många cm växer en stor gädda per år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många cm växer en stor gädda per år?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Old Firehand: vid optimala förhållanden kan det ta sekunder :ogen. För somliga individer med längre tillväxt än så.
    Senast ändrad av Danne; 2006-10-04, 14:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
      Känner inte igen några fall där jag kan påstå att arvsanlaget kan förklara att en speciell livsstrategi går vidare till framtida generationer.
      Försöker verkligen analysera fram ett tänkbart scenario eller tes som skulle kunna hålla. Men nej.

Tvärsom hittar jag flera exempel.

Unga djur som inte hittar ett eget revir, icke dominanta, måste flytta sig längre ut inom utbredningsområdet, kan då bli ensamma eller bli få på den platsen. Så småningom skiljs artegenskaperna från varandra. Ny art.

Agressivitet eller dominans hos en individ, får den individen att hitta sin plats redan i befintligt revir. Stannar kvar och får avkomma som redan har samma arvsanlag som resten av arten mer generellt redan har. Inget mer frekvent genutbyte.

MVH Scanner
      Jag föredrar att se på det lite mindre teoretiskt. Det jag menar är följande:
      Ta t ex två fiskar som lever pelagiskt för att de har valt det utifrån sina genetiska förutsättningar och rådande miljöförhållanden. Om dessa sedan blir framgångsrika och får avkomma tillsammans kommer avkomman med större sannolikhet att göra valet att ha samma livsstrategi eftersom de genom det genetiska arvet har lättare att bli framgångsrika jämfört med om dom skulle byta miljö (naturligvis inverkar om miljöförhållandena förändrats). Dvs De genetiska förutsättningarna är en av sakerna som kan påverka valet av livsstrategi.

Det som kanske förvirrar är att vi menar olika saker när vi säger livsstrategi.

Kommentera

Det sista stämmer verkligen. Som i helgen när vi var ute efter borre och fick 20 gäddor. Bättre om det vart 20 fetborrar i stället. Blev bara hälften fetisborre. Gädda är för lättfångad fisk. Sen att stora exemplar alltid är i minoritet är ju nåt annat.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Om allt för en gädda är perfekt, så kan den väga upp till 35kilo att att bli överviktig, dock vet jag inte hur mkt den växer per år.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
            Men jag hävdar med bestämdhet att generna för tillväxt i arten gädda kan anses som försumbart i utvecklandet av ett storgäddvatten.
            På svenska: Inte en chans på miljarden att just min C&R:ade gädda ska ha någon betydelse ifall detta vatten ska kunna producera framtida storgäddor.

Då faller sista anledningen till SGK ´ares skäl till varför man måste släppa tillbaka alla storgäddor. Att skälla på andra gäddfiskare som bonkar sina gäddor är fel.
            Absolut. Lite bonkande minskar konkurrensen och ökar förutsättningarna för de som är kvar att bli ännu större.

Kommentera

Ursprungligen postat av kamasan/Idkungen
              Absolut. Lite bonkande minskar konkurrensen och ökar förutsättningarna för de som är kvar att bli ännu större.
              ..och om alla fiskare gör samma sak? Bonka hit och dit. Ökar eller minska medelvikten då? Tror nog att vi sportfiskare lätt kan räkna med att "Svenne" bonkar allt + alla nätfiskare, de fyller lätt kvoten av eventuellt nödvändigt bonkande. Upplever själv att medelvikten sjönk efter det fria fiskets införande..Svårare att få en skaplig..

Kommentera

+ att alla gäddor överlever inte hanteringen vid c&r, dessutom med de mängder av fiskare som är ute nu..Tror inte vi behöver bekymra oss över att de dör för få gäddor...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                  + att alla gäddor överlever inte hanteringen vid c&r, dessutom med de mängder av fiskare som är ute nu..Tror inte vi behöver bekymra oss över att de dör för få gäddor...
                  Hej Hemi; Som du säkert minns började många av oss inom gamla "Team Saida" med Catch & Release vid vårt gäddfiske redan i mitten av 1970-talet! I skärgårdsvattnena runt Askö, Fifång och Mörkö där vi ofta fiskade fanns det också gott om mycket grov gädda ända till slutet av 1985. Några gäddor mellan 10 och 14 kilos vikt vid varje gäddfisketur var mer regel än undantag. Idag är gäddor i den storleken ganska sällsynta även runt drömvattnena runt Mörkö och Hållsviken. Bara Catch & Release hjälper inte upp gäddstammen! Det behövs nog både strikta fångstbegränsningar samt fiskeförbud före och under leken om gäddstammen ska kunna återhämta sig och bli lika storvuxen och talrik som den var före 1985. Några säger att man inte ska tära på kapitalet utan endast tillgodogöra sig räntan. Andra säger att man kan inte både äta och behålla kakan!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

OF, håller helt med. C&r kan tom missbrukas med nuvarande bestämmelser (flängandet i lekvikar osv) Begränsningar bör införas (borde ha gjorts vid det fria fisket) lätt att se nu med facit i hand. Men förstår inte dem som förordar ännu mer bonkande med hänvisning till att gäddan inte kan utrotas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                      ..och om alla fiskare gör samma sak? Bonka hit och dit. Ökar eller minska medelvikten då? Tror nog att vi sportfiskare lätt kan räkna med att "Svenne" bonkar allt + alla nätfiskare, de fyller lätt kvoten av eventuellt nödvändigt bonkande. Upplever själv att medelvikten sjönk efter det fria fiskets införande..Svårare att få en skaplig..
                      Det är ju individuellt om man vill ha många skapliga gäddor eller en i rekordformat. Själv föredrar jag att få många hyfsade eftersom jag inte har så bra tålamod. Jag tror dock att det gör mer på tillväxten att minska konkurrensen under de första åren för gäddorna, för att de ska bli riktigt stora.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 181 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art