Gäddhysteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddhysteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddhysteri?

Har inhandlat två fisketidningar nu där båda drar på temat flugfiska gädda.
    Det känns fel att det går mode i fiske. Varför vågar de inte gå sin egen väg? Det finns hur mycket intressant fiske som helst egentligen? Misstänker att det handlar om pengar, annonsintäkter, och att sälja prylar till folk som nappar på flugan. Men detta är ett respektlöst förhållningssätt till naturen, och till folk som vanligt. Här finns det väl förhoppningsvis fler som har ett respektfullt förhållande till naturen, plockar upp löslina, tar med plast och skräp hem etc..

Den totala upplevelsen.

Får man den med guccidrag, eller har du en liten gullig iller i rosa väska som hämtar fisken åt dig?

Hemliga ställen hittar man bara om man letar själv. Man kan med tålamod hitta fisk man vill ha överallt. Inget är enkelt, allt är enkelt, det beror på förhållningssätt inför sig själv och gud. Visst ber man ibland till andra krafter då tålamodet tryter! De gånger jag ber, känner jag helheten vid vattnet. Får jag inget, så får jag inget. Men jag har varit sann mot mig själv och hela alltet. Jag kan vara nöjd, 1-0 till fisken denna dag, i morgon är det kanske min tur.

Men vänner på denna fomidabla portal ut mot den virtuella fiskevärlden, det finns inget som slår upplevelsen och den existentiella närhet man kan få när det rätta ögonblicket infinner sig, den totala upplevelsen, då man avskalad står där under en lummig björk, på en brygga, vid en insjö eller älv, med en fluga och plockar en upp en regnbåge, man har köpt fiskekort, men ändå är den första tanken att sätta tillbaka fisken och att låta den leva vidare där den hör hemma.
    Jag tycker att det är mäktigt att luska ut hur man kan få fisken, planera, studera vattnen och allt runt i kring. Ge mig ut och hän i flera dagar om det behövs.

I våras gick isen sent här, nu är det september. Men vilken formidabel säsong jag har haft. Personligt Gäddrekord på 8-9 kilo(vågen räckte inte) den slutade vid 7 kilo. Abborrekord på 1,1 kilo. Regnbåge på 1,1 kilo på flugspö. Sutare på nåt kilo, vägde den inte men fick den på kast, en vicke till och med. Horngädda ( vilken kamp) och sen gädda,gädda och 30 gäddor till. Alla runt 1-3 kilo och alla utom 4 har åkt tillbaka. Men det blir aldrig tråkigt, trots stukad fot, två dydopp vid återutsättningar och mycket annat träligt som händer då man fiskar
    Fisherman

Bra att ett sådant intressant gäddfiskesätt tas upp mycket i media!

Kommentera

Tyckte gäddflugfiskeartikel var en av de bättre artiklarna som Allt om flugfisket har publicerat, en bra omväxling till de vanliga main stream artiklar om puppmete. Dessutom är Muskytracker med på bild med den obligatoriska cowboyhatten.

Kommentera

Är väl kul att de tar upp "nya" saker? För ett tag sen skrev ju alla om jerk men nu dår det är uttjatat så vill vissa prova nått nytt. Tidningarna skriver om det folk är nyfikna på. Inte om det som annonsörerna vill. Tidningarna har inget intresse av att folk köper grejer som annönsörerna annonserar om. De får betalt ändå. Däremot är det dumt att såga grejer t.ex. skriv att allt trollingfiske är skit och att alla är lurade. Don´t bite the hand that feeds you..
        Senast ändrad av Katten; 2006-09-29, 20:51.
        Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

Jag tycker att jerkartiklarna har varit riktigt bra beskrivna och inspirerande, specielt gäddskola med Buster!
          Det är ju kul att dom visar lite flugfiske efter gädda, ser ju sjukt kul ut och det är nog inte så många som sysslat med det.
          Men att det var så mycket som det var tycker jag var lite dåligt, skulle vara kul och läsa en artikel med stora gummibeten, som bulldawg tex, efter gädda.
          En riktigt stor senhöst artikel om gäddfiske innan isen lägger sig skulle va grymt bra, ca 10+ sidor, blir kul läsning.

Kommentera

Gäddhysteri!

Okey, det är säkert ett intressant fiskesätt, det är inte det. Men för ett tag sedan var det jigg, jerk, trolling. Det känns lite tyst om detta, det luktar Daniel Nyhle´n om allt bara. Sensationsjournalistik helt enkelt. Sen är det ju lite si och så med artiklar i tidningar och annonsintäkter, take it or leave it. En fet annonsgädda lockar med stora mastercard kortet, klart man måste vara positiv då eller hur? Äh skit i detta nu. Skrev av mig lite bara, kul med lite respons från folk. Ska inte göra så mera, jag lovar
            Var uppe i Emån idag, mycket vatten äntligen, kallt, ont i foten som jag stukade i måndags på ett annat fiskeäventyr. Jagar öring bara för att få sätta tillbaka den igen, får se om jag verkligen gör det när det väl gäller

Jag jagar också oxå tian fortfarande, förhoppningsvis kommer det något i morgon. Antingen en grönprickig eller silverblank, blir det en mört är det oxå kul. Trevlig fredag på er alla, och till mannen i hatten vill jag säga att artikeln var jättebra ,ni var mina gamla hemtrakter
            Fisherman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 296 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art