Vertical jigging? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jigging?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Jan O.; Tack för tipset! Just nu håller jag på med en annan grej! Jag har köpt en sedelpress och ska börja tillverka 75-kronorssedlar. Kan det vara något?
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Låter som en bra grej.....Du kan säkert tjäna en hacka genom att sälja den till KG?
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
      ...OF, var med på tåget och satsa på vertikalutrustning som du kan sälja via nätet, finns nog en uppsjö med prylar som kan importeras...
      Hej igen Jan O.; Låt mig vara lite hövligare och mer allvarlig! Redan år 1972 (när du var 5 år gammal) började jag sälja Maribou Jigs och Crappie Buster Jigs marabou jiggar för vertikalt jiggfiske efter abborre, gös och öring. Den som "hakade på tåget" redan 1973 var min gamle fiskevän och branschkollega Lennart Björkgren på Adexa i Södertälje. Lennart Björkgren startade Adexa som hobbyverksamhet 1972 när han var anställd som förrådsförvaltare hos Alfa Laval i Tumba. Numera ligger Adexa i EL-GE Sportfiske AB´s lokaler i Göteborg efter att ha funnits många år i Trollhättan. En sportfiskare som ganska snabbt hakade på jiggtrenden efter abborre och gös var en 12-årig, mycket fiskeintresserad yngling som heter Pär Lindberg. Han skrev i ett brev till mig att han var med pappa och en massa andra "gubbar" och fiskade regnbåge i Fyrväpplingen. Pär L. fick, enligt brevet till mig, fler regnbågar på bruna och svarta 7 grams Crappie Buster maraboujiggar än vad alla "gubbarna" fick tillsammans. Pär Lindberg började i fiskebranschen att arbeta som butikssäljare hos Berras Sportfiske på Valhallavägen 46 i Stockholm för att efter några år vidareutveckla sig som säljare hos Normark Scandinavia i Uppsala och Malung. Idag är Pär Lindberg marknadschef hos Normark. Det var det om horisontal-, diagonal- och vertikaljiggar!
      One day spent fishing adds another day to your life!
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2007-02-25, 13:01.

Kommentera

...eh ja, sedelpress bör du nog tänka om... inge bra, ska du gå den breda vägen så är hembränt mer accepterat.... Jo, jiggning i all ära, det är dock en väsenstor skillnad mellan begreppet vertikaljiggning och vanligt jiggfiske, tänkte att du som gammal i gamet kanske kunde haka på o ta hem specialprylar...
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

//Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
          Vertikaljiggning borde även fungera på sommaren efter frivattenslevande gös, istället för trolling. Att sakta driva och med hjälp av lodet fiska på intressanta ekon måste fungera. Provad faktiskt detta för ett par år sedan i Mälaren efter, dock utan önskvärt resultat, kanske p g a av att jag fiskade för tidigt på kvällen? Nytt försök i sommar.
          För en herrans massa år sedan köpte jag mina första stora shadjiggar för gädda på Fly F i Järfälla, tror jag var mellan 18-20 år... fick vid det tillfället en riktigt skön historia om två gubbar som "pimplade" med dessa från båt i Görväln och fick bestestora gösar... minns väl att "det skulle jag prova minsann" men det glömdes bort, Nåväl, jag tror stenhårt på detta. Måste vara kanon, speciellt i kombination med ekolod... kanske något vi kan testa tillsammans så kan du få åka i en riktig bil oxå...
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

För en herrans massa år sedan köpte jag mina första stora shadjiggar för gädda på Fly F i Järfälla, tror jag var mellan 18-20 år... fick vid det tillfället en riktigt skön historia om två gubbar som "pimplade" med dessa från båt i Görväln och fick bestestora gösar... minns väl att "det skulle jag prova minsann" men det glömdes bort, Nåväl, jag tror stenhårt på detta. Måste vara kanon, speciellt i kombination med ekolod... kanske något vi kan testa tillsammans så kan du få åka i en riktig bil oxå...

Hmmmmm- "kom på vertikaljiggning efter gös efter Norgefisket"....Fungerar vertikaljiggning på sej och torsk måste det funka på gös också..Ska bli intressant att prova.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Hej igen Jan O.; Nu hoppar vi ända fram till den 28/5, Kristi Himmelfärdsdag, 1987. Det är soligt, men en kylig (+3 - +5 gr.C) nordostlig bris på 6-8 m/sek. får oss att behålla jackorna på. Ytvattentemperaturen är +8 gr C och vattenståndet är - 4 dm. Pär Lindberg och jag jiggfiskar gös med vita och gula 11 grams Bass Buster Beetle Spin och Mr Twister med Colorado- jigspinnare på Västerfjärden i Furusund. Fångstplatserna är Dubbelgrynnan, 2,2-metersgrynnan, 3,7-metersgrynnan och Gössadeln. Jag har mitt högupplösta LOWRANCE X-15M skrivande ekolod monterat på styrpulpeten på min specialbyggda Flipper gäddracer. På X-15-skärmen kan man tveklöst urskilja gösar som står nere på botten och trycker några decimeter ifrån varandra! Pär sitter i den främre svängbara fåtöljen och myser. Jag visar Pär "två bågar" som står ända nere på botten några meter utanför 2,2:an. "Det är två gösar", berättar jag, "men de hugger inte så länge som det bara är två eller en gös". Vi drar vidare till Dubbelgrynnan och där kan vi se fem, nej sju bågar som står på botten och trycker några meter väster om 1,8-toppen på Dubbelgrynnan. "Jag har en, jag har en", skriker Pär. Efter avslutat jigfiske på Västerfjärden kan vi summera att Pär fått sex gösar mellan 5,5 och 3,0 kilo. Själv har jag bara fått fyra gösar mellan 5,2 och 3,6 kilo samt sju riktigt skapliga abborrar mellan 0,9 och 0,6 kilo. Resten är historia!
              Someday we have to go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hek PÅK; En stor, knutfri håv med gumminät är bra att ha till hands men inte nödvändig när du bordar en gös. Var försiktig med de skarpa gällocken, de sylvassa tänderna och ryggfenans nålvassa taggar när du krokar loss jiggen eller wobblern ur munnen på gösen. Visste du att gösens blod är giftigt? Det är alltså inte helt hälsosamt att bli blodsbroder med en gös! Har du bara tungan rätt i mun går det alldeles utmärkt att plocka upp en gös ur vattnet med ena handflatan under tyngdpunkten på gösbuken. Gösen ligger helt stilla utan att röra en fena om du lyfter den horisontellt rakt upp med handflatan. Se bara upp så att du inte skrapar gösens sidolinje mot utsidan av båten, för då blir den helt tokig och börjar sprattla! Huggkrok behöver du aldrig använda vid gösfiske!
                One day spent fishing adds another day to your life!
                Old Firehand
                Att ål har giftigt blod visste jag men inte att gös har det. En "vertiklaljigg" jag tror är värd att testa är storm's jiggbalansare. Den sjunker betydligt långsammare än en vanlig balansare. Förra helgen fick jag några hårda regnbågshugg just när den sakta sjönk med viftande svans mot botten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 290 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art