Vertical jigging? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical jigging?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pålacken
    läs annars OF bok/tips. han har (i teorin & trots knapp ledsyn:-)) jävulsk koll på fiske i allmännhet. Faktiskt. Har testat messor av hans tips. allt funkar suveränt.
    Pålacken; För min höga ålder ser jag ganska bra och har inget emot polacker!
    Apropå inget speciellt: Snygg färgteckning på gäddan du tog utanför strandpromenaden vid Norr Mälarstrand!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Någon som vet var det säljs håvar med gumminät (en sån där som enligt Vertical jigg-artikeln i senaste FJ används på kontinenten för att man får så mycket fisk att det bli frustrerande att ständigt trassla ur fisk ur ett vanligt knutet håvnät)?

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK Visa inlägg
        Någon som vet var det säljs håvar med gumminät (en sån där som enligt Vertical jigg-artikeln i senaste FJ används på kontinenten för att man får så mycket fisk att det bli frustrerande att ständigt trassla ur fisk ur ett vanligt knutet håvnät)?
        Cummings har/har haft ngt variant.

Känns dock lite smidigare att handlanda, men så kanske inte är fallet?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK Visa inlägg
          Hek PÅK; En stor, knutfri håv med gumminät är bra att ha till hands men inte nödvändig när du bordar en gös. Var försiktig med de skarpa gällocken, de sylvassa tänderna och ryggfenans nålvassa taggar när du krokar loss jiggen eller wobblern ur munnen på gösen. Visste du att gösens blod är giftigt? Det är alltså inte helt hälsosamt att bli blodsbroder med en gös! Har du bara tungan rätt i mun går det alldeles utmärkt att plocka upp en gös ur vattnet med ena handflatan under tyngdpunkten på gösbuken. Gösen ligger helt stilla utan att röra en fena om du lyfter den horisontellt rakt upp med handflatan. Se bara upp så att du inte skrapar gösens sidolinje mot utsidan av båten, för då blir den helt tokig och börjar sprattla! Huggkrok behöver du aldrig använda vid gösfiske!
          One day spent fishing adds another day to your life!
          Old Firehand

Kommentera

OF beskriver ju på ett utmärkt sätt fisket efter vårgös. I senaste fiskejournalen finns en utmärkt artikel om senhöstfisket efter gös.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

...jepp, två helt olika saker MEN, det beskrivna vertikalfisket borde oxå vara utmärkt för vårfiske efter gös... Att det fömodligen oxå är en kanonmetod för storabborre har märkligt nog ingen tagit upp, det är den stora grejen för mig... Förväxla inte vertikaljiggning med jiggfiske, ju mer detta vertikalfiske kommer att praktiseras ju större distinktion kommer att märkas i debatterandet, det är jag övertygad om. Ska bli helkul att satsa på detta till våren (å ett utmärkt skäl att köpa fler onödiga grejor)
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

...OF, var med på tåget och satsa på vertikalutrustning som du kan sälja via nätet, finns nog en uppsjö med prylar som kan importeras...
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                  ...OF, var med på tåget och satsa på vertikalutrustning som du kan sälja via nätet, finns nog en uppsjö med prylar som kan importeras...
                  Hej Jan O.; Tack för tipset! Just nu håller jag på med en annan grej! Jag har köpt en sedelpress och ska börja tillverka 75-kronorssedlar. Kan det vara något?
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                    ...jepp, två helt olika saker MEN, det beskrivna vertikalfisket borde oxå vara utmärkt för vårfiske efter gös... Att det fömodligen oxå är en kanonmetod för storabborre har märkligt nog ingen tagit upp, det är den stora grejen för mig... Förväxla inte vertikaljiggning med jiggfiske, ju mer detta vertikalfiske kommer att praktiseras ju större distinktion kommer att märkas i debatterandet, det är jag övertygad om. Ska bli helkul att satsa på detta till våren (å ett utmärkt skäl att köpa fler onödiga grejor)

Vertikaljiggning borde även fungera på sommaren efter frivattenslevande gös, istället för trolling. Att sakta driva och med hjälp av lodet fiska på intressanta ekon måste fungera. Provad faktiskt detta för ett par år sedan i Mälaren efter, dock utan önskvärt resultat, kanske p g a av att jag fiskade för tidigt på kvällen? Nytt försök i sommar.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

jag har börjat gjuta enkronor av gamla skeddrag! ska tjäna storkovan! på en månad tror jag attdet har blivit 7:- Nice!!!!

Offtopic?
                      SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar