"Alliansens" fiskepolitik. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Alliansens" fiskepolitik.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Flodebanan
    Vad gillar ni era Röda Fackföreningar som snarare kväver den fria konkuransen än gynnar den när det gäller jobb ?

Man blir ju klart övertygad när man "sommarjobbar" på ett av Sveriges största och mest framgångsrika företag och där möter dröser av arbetare som har inställningen "sket vi i det", "det är ***x problem inte vårat" och är allmänt oansvariga för produktionen.
    l
    Det beror till stor det att dom har en FAST anställning och det är i princip omöjligt att "kicka" dessa.

Det kommer nya hungriga killar som vill anvancera, ta ansvar och gör dubbla arbetet, men det räcker inte, på grund av vad?

OBS, jag är inte speciellt insatt och kan givetvis ha fel, men stämmer det inte?

Förstår vad du menar... Ett rent helvete att få någon som inte sköter jobbet bra sparkad... Stora företag drabbas ju inte lika mycket...men för ett mindre företag är det katastrof.. Hur ska dom våga anställa fler och satsa?
    Samtidigt så ska man vara rätt nöjd med vad facket gjort... det är ju ingen självklarhet att man ska ha 5 veckors betald semester... vård av sjukt barn... uppsägningstider, rätt till fast tjänst inom x månader... etc... Tyvärr kan ju större företag gå förbi facket genom bemanningsföretag nuförtiden... Det tycker inte jag känns speciellt bra...
    Klart som fan man blir förbannad på idioter som sjukskriver sig för att dom inte orkar jobba... går till jobbet och gör minsta möjliga etc... Men det finns alltid folk som kommer utnyttja systemen.... Det gäller bara att finna den rätta balansen...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flodebanan
      Det var absolute inte så jag menade, alla jobbar inte lika fort o.s.v det är ju rätt naturligt. Men jag jobbade den tiden man skrev in i tidinfon, vilket var väldigt sällsynt. Tycker du det är slaveri, att jobba enligt de regler som finns på arbetsplatsen?

Men att köra dubbla rasttider, fuska med kontrollmätning och klibrering, smyga undan, skita i underhåll, jag i princip allt för att få sitta på sin stol och göra ingenting, och det fungerar alldeles utmärkt just p.g.a facket när dom har en "fast" anställning.

Det resulterar ju i att dom "får mindre gjort", förstår du vad jag menar nu?
      Jag begriper, men tycker det låter som ganska välriktad klasskamp om du frågar mig. Jag säger INTE att det per praxis är slaveri att följa reglerna som finns, och absolut inte om det drabbar arbetskamrater. Men det hänger självklart på om reglerna är rättvist utformade eller om det enbart är enkelriktad trafik ovanifrån som gäller. Instämmer dock med Hemi, denna tråd har hamnat alltför offtopic vilket kanske känns naturligt, Så för att nyttja en vardaglig funktion....

Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

• dåligt pålästa

Skrämmande vad dåligt folk är pålästa här.Här sitter det massor av folk som är vanliga enkla arbetare och försvarar alliansen.En sak håller jag med om att sossarna misslyckats med under de här 12 åren och det är utbildningen.Det märks ju.Sätt er in i hur dagens lagar för arbetsrätt fungerar.Prova sedan att ta bort de punkter som alliansen vill ha bort så har ni en amerikansk modell inom 15 år lr så i det här landet.De pratar om Dansk modell men det skulle vi inte få eftersom danskarna har trygghetsavtal som är bättre än sveriges och då är det inte hela världen o gå arbetslös då och då.Så om de fritt får genomföra sina förändringar och folk röstar in dem igen så gnäll aldrig en gång.Öpnna aldrig käften igen då för en sak är säker och det är att ni kommer fan inte ha någon fiskeetid för er tid kommer att gå till att jobba för att klara av er hyra och matkostnader.

Kommentera

• "Här sitter det massor av folk som är vanliga enkla arbetare och försvarar alliansen."

En vis man sa en gång att religionen var ett opium för folket, jag skulle vilja hävda att religionen ersatts av en ibland nästintill religiös dyrkan av ett eller flera fotboll- hockeylag och jakten på pengar. Människor som förut skulle sett sig som arbetare och varit medvetna om, och gjort något åt, orättvisor på sin arbetsplats sjunker nu ner framför tv´n som visar kvällens match med deras favoritlag. De ser den senaste övertiden som en gåva från sin chef, äntligen kan jag köpa den senaste ******. Att de röstat på alliansen ser de som en investering i sig själva, jag skiter väl i alla andra. Men att de ÄR knegare och att chefen utnyttjar dem på arbetsplatsen vill de inte se......det är lättare att bry sig om allsvenskan i fotboll......eller
          gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

• Ursprungligen postat av richtermo Visa inlägg

En vis man sa en gång att religionen var ett opium för folket, jag skulle vilja hävda att religionen ersatts av en ibland nästintill religiös dyrkan av ett eller flera fotboll- hockeylag och jakten på pengar. Människor som förut skulle sett sig som arbetare och varit medvetna om, och gjort något åt, orättvisor på sin arbetsplats sjunker nu ner framför tv´n som visar kvällens match med deras favoritlag. De ser den senaste övertiden som en gåva från sin chef, äntligen kan jag köpa den senaste ******. Att de röstat på alliansen ser de som en investering i sig själva, jag skiter väl i alla andra. Men att de ÄR knegare och att chefen utnyttjar dem på arbetsplatsen vill de inte se......det är lättare att bry sig om allsvenskan i fotboll......eller

Word!
            Håller med om allt, och anser att det är ett strukturellt problem i socialpolitiken sedan folkhemmets död.
            Det är helt enkelt för enkelt för folk att sitta på sitt bekväma gemak, sälja sin själ till mammon, skita i att vara solidariska, och ta sin miljödödande stadsjeep en kilometer till sitt hyfsat välbetalda arbete varje dag.
            När staten, kapitalet och fackföreningarna sitter i samma båt så finns det inte längre något att resa sig mot. Den nyliberala profitegoismen sprider sig bland folket när "Det Nya Arbetarpartiet" ger till de redan välbeställda på bekostnad av de som är för svaga för att höras.
            Samma visa som alltid således, men denna gång har fler låtit sig duperas. Och så länge oppositionen leds av Mona lär ingen förändring ske.

Fast jag bryr mig fortfarande om allsvenskan....

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg

Fast jag bryr mig fortfarande om allsvenskan....

Ha ha !
              gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              14 979 visningar