Sportfiskegymnasium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskegymnasium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Black Bee Visa inlägg
    men går man på skolan så får man ju kontakter och man lär sig även en del

ni som har gått på typ sportfiskeakademin tycker ni att det var värt det eller hadde ni helre valt ett annat gymnasium
    Jag gick i forshaga.
    Om själva skolan va de bästa för framtiden är väl svårt o säga, men jävlar va kul vi hade o jag tror inte jag hade utvecklat mitt fiske på samma sätt om jag hade bott kvar hemma.

Idag jobbar jag som montör på en industri

Kommentera

Gött funderar på atrt gå på forshaga

Kommentera

forshaga är en trevlig skola man får testa på mycket och lära sig en hel del både på fritiden och på skolan.
        sedan om det leder till ett jobb inom fiske det beror nog på hur mycket man själv lägger ner på att ta vara på tillfälen som bjuds och göra det rätta av dem.

jag jobbar inte inom fiske (just nu).
        fishing

Kommentera

man kan ju gå en gymnasieutbildning inom nåt annat och sedan gå ky utbildningen. Man får göra lite mer på den tror ja, man har prao i 27 veckor iaf

Kommentera

Ni snackar mycket om kontakter, men jag tror även mycket på konceptet "Du kan göra allt om du vill".

Sportfiskeakademin ger dig en chans att skapa kontakter så var inte orolig för det!

Jag gick på Akademin och är helnöjd. Det är en grymt bra och mångsidig utbildning som ger dig en chans att prova allt som har med fisket (både intresse- och branschmässigt sett). Dessutom träffar du många nya vänner, en del av dem förblir nog vänner livet ut! Vi hade skitskoj ihop och jag kan inte föreställa mig hur livet skulle sett ut om jag inte gått där.
            Jag jobbar nu på en sportfiskebutik i örebro, jobbtillfället skapades då jag hade praktik i butiken och jobbade extra följande sommar.

Ge det en chans om du känner att du vill utvecklas som fiskare och prova på nåt spännande!

Kommentera

Ursprungligen postat av Psykadelisk Lila Visa inlägg
              Ni snackar mycket om kontakter, men jag tror även mycket på konceptet "Du kan göra allt om du vill".

Sportfiskeakademin ger dig en chans att skapa kontakter så var inte orolig för det!

Jag gick på Akademin och är helnöjd. Det är en grymt bra och mångsidig utbildning som ger dig en chans att prova allt som har med fisket (både intresse- och branschmässigt sett). Dessutom träffar du många nya vänner, en del av dem förblir nog vänner livet ut! Vi hade skitskoj ihop och jag kan inte föreställa mig hur livet skulle sett ut om jag inte gått där.
              Jag jobbar nu på en sportfiskebutik i örebro, jobbtillfället skapades då jag hade praktik i butiken och jobbade extra följande sommar.

Ge det en chans om du känner att du vill utvecklas som fiskare och prova på nåt spännande!
              Kontakter skapar man sig om man fiskar mycket och är socialt lagd, kanske är det lite enklare att göra det på hemmaplan än mitt ute i mörka skogen?

Kan tänka mig att det är superkul att flytta hemifrån och man får ta mkt ansvar samt kan ha riktigt roligt ihop, men om det är en "smart" lösning för en 15åring, kanske för vissa, inte för andra.

Pratik i sportfiskebutiker kan ni "om" ni är intresserade skaffa i 9an, för att få en försmak om hur det fungerar och hur DU trivs med det. Sedan bygga vidare på det under sommarlov, helger och div. ledigheter om det verkar vara ngt för dig.

Helt sant det du säger Albin, om man vill så kan man, det tar bara lite längre tid.

Vill man läsa vidare inom t.ex. fiskevård och samtidigt ha alla vägar öppna borde naturlinjen vara ett bättre förstasteg? Vill man börja någon egen form av företagande kanske en ekonomilinje kunde vara något? Eller en ren industrilinje (med extreknäck inom det du tänkt starta under helger och eftermiddagar) där du har 100% chans på jobb, jobba som ett as första året/åren medans man bor hemma och få tillgång till ett startkapital?

Ett väldigt svårt beslut att ta som 15åring...
              sigpic

Kommentera

Jag har uppfattningen att jobba med sin "livsnerv"/största intresse är ett väldigt bra sätt att förstöra intresset, drömmarna och romantiken kring det försvinner när man inte styr själv. Skulle jag välja idag hade jag valt nåt som leder till inkomst. Kanske hantverkare, det är som kanske lite kreativt och man har nytta av kunskaperna som fasen även i intresset. Eller typ läst natur så man kan läsa vidare på uni sen, tekniska utbildningar eller lärare eller inom vården har en tendens att ge jobb. Vill man bo utanför stan kan det va bra med ett jobb som gör att man inte måste bo i storstan (typ tekniska universitetsjobb...)
                Fritidsintressen är trevligast på fritiden.

Så tänker jag krig detta.
                När drar vi?

Kommentera

jag går akademin! jag tycker att skolan är underbar! men se till att sköta ditt plugg! blir lätt så att man fiskar och gör annat än att plugga :-(
                  Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

Jag kommer i slutbetyg ha ca 175 sketna jävla poäng. Tror ni att jag har en stor chans att komma in på Osby?

Kommentera

Jag funderade på att gå något inom sportfisket, men tycker det är för svårt att få jobb inom fiske, samt att det är för dåligt betalt att t.ex. stå i butik. Jag valde att gå teknik på gymnasiet, och fiska som en galning. Nu har jag en termin kvar på byggnadsingenjörsutbildningen och är väldigt nöjd. Tror precis som flode säger att är man intresserad och vill så kan man få jobb inom fiske utan utbildning. Om målet är att äga eller jobba i en butik så borde en säljutbildning med ekonomi vara bra.

När man är 15 är det nog svårt att fundera på hur man vill ha det som vuxen, med ev familj osv. Att byta jobb inom fisket är betydligt svårare än inom bygg om man skall flytta eller liknande. Bara för att nämna något.

Av alla jag personligen känner som gått på KY utbildningen är det 2 som har jobb inom fisket, de andra jobbar med saker som inte har någon som helst koppling till det, och vissa fiskar inte så mycket längre heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art