Är det för tillfället lagligt att meta med levande agn, t.ex löja eller mört?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
levande agn, lagligt?
Collapse
X
-
Enligt nån av det senaste nummrena av nån av fisketidningarna.. (märklig mening)Ursprungligen postat av FlodebananDet beror som jag fattat det på din personliga tolkning av de olika paragraferna i djurskyddslagen.
Så är det LAGLIGT. Lagen som har diskuterats har aldrig prövats i ett fall vad gäller betesfisk.. Eller något sånt..Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Som Kimbow skriver har det aldrig prövats rättsligt, utan det är djurskyddsmyndigheten som tolkar det så. För att få prejudikat måste något fall anmälas och dom avkunnas i tingsrätt, sen tas upp via hovrätten till Högsta Domstolen för prövning. Då först kan man avgöra vad som gäller.
Det senaste jag hörde var att om man tänker använda levande betesfisk, får man transportera den till fiskplatsen levande, men fisken ska avlivas innan den sätts på kroken. Däremot gäller hårdare regler för förvaring av betesfisk, som på fiskeaffären. Då ställs krav på "naturlig miljö och så vidare.
Kommentera
-
så som jag uppfattat det så är det som så att det är ganska tajta regler (egentligen) på hur betesfisken får lov att hållas i tex affärer. Måste vara tillräckligt med utrymme osv. Dessutom är det egentligen så att butiksiträdet tvunget måste informera kunden om att fisken måste avlivas innan fiske. Följs det ska man tydligen få lov att sälja levande betesfisk.
Om man själv skaffar sin egen betesfisk ska det inte räknas som husdjur utan då ska det vara fullt lagligt att använda den som levande bete.
Så har jag uppfattat det iallafall.
Kommentera
-
-
Djurskyddsmyndigheten läggs ner
Lagarna försvinner väl iofs inte, men vem ska "tolka" dom i fortsättningen !?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 528 visningar