Sälar vid Gålö .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sälar vid Gålö ....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kenta_85
    sälar och skarvar borde väl gå under kategorin yrkesfiskare
    Precis. Misstänker att de flesta dessutom kör utan licens, alltså svart. Läge för bonk? :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av GustafssoN
      147.000 KG fisk per dag menar jag såklart. 53655000 blir den årliga kilofångsten för Gråsälarna. SJUKT.
      På vilket sätt är detta sjukt? Vad hade varit en sund årsfångst för gråsälarna? Jag antar att du funderat på det eftersom du tycker att stammen bör decimeras med 30-50%?

Naturen har en tendens att reglera sig själv. Skulle sälbeståndet bli för stort och verkligen taxera födoförrådet för hårt så blir sälstackarna utan mat.. och tänka sig, då minskar antalet sälar! Helt fantastiskt! Om de under tiden käkar upp fångsten för nån trålare är det ju bara applådera.

Historien innehåller mängder av exempel på vad som händer då människan skall börja fippla med att reglera stammar. Kolla bara på vår fina älgjakt, som ska se till att skogsbolagens tall-åkrar inte äts upp. Eller för att ta ett exempel som passar bättre här, den ekologiska mardröm som put&take sjöar utgör...

http://www.naturvardsverket.se/dokum...f/forvplan.pdf finns en hel del intressant information om fiske och sälar i östersjön. Rekommenderas för den som är intresserad!

Kommentera

Ursprungligen postat av GibsonSG
        Historien innehåller mängder av exempel på vad som händer då människan skall börja fippla med att reglera stammar. Kolla bara på vår fina älgjakt, som ska se till att skogsbolagens tall-åkrar inte äts upp.
        Nja... Faktum är att tall inte utgör älgens huvudsakliga föda utan äts endast av älgen under en mycket kort period under försommaren. Vanligaste födointaget för älgen är snarare lövträd, bärris och ljung men varierar givetvis med miljön. Så, att säga att regleringen av älgstammen sker enbart på skogsbolagens villkor vore att fara med osanning då det finns betydligt fler och ädlare anledningar. Att just regleringen av älgstammen skulle vara ett särskilt misslyckande kan jag inte hålla med om även om det funnits något år på 80-talet då beskattingen av älgstammen blev för hård då man inte tog hänsyn till vissa yttre omständigheter och många viltvårdsområden/jaktvårdskretsar gjorde felaktiga bedömningar på dåligt underliggande material. Idag skulle jag nog snarare ta regleringen av älgstammen som en av de mer välfungerande sådana.

Nu var inte tanken att detta skulle bli en diskussion om älgen och dess reglering, så jag ursäktar mig och hoppas vi kan lämna det så. Jag är inte så påläst gällande sälens existens i Östersjön men jag ställer mig inledningsvis tveksam till om den skulle vara av sådan omfattning och framförallt utgöra ett sådant problem att någon beskattning av sälstammen på 30-50% skulle vara motiverad.

Kommentera

Ursprungligen postat av CMB
          Nja... Faktum är att tall inte utgör älgens huvudsakliga föda utan äts endast av älgen...
          Se där, då har man lärt sig nåt idag också . Man tackar och bockar, tack för ett bra inlägg!

Kommentera

Jag anser att sälar har sin berättigade plats i ett friskt ekosystem. Men vad som bekymmrar mig är att sälarna är så långt inne i skärgården vid den här tiden på året.

Risken kan ju vara att det är dåligt med mat i ytterskärgården. Det här är inte första sälen som vi sett runt Gålö och Dalarö i år.
            Iofs kan det vara samma då den är relativt oskygg...
            .................................................. ......................
            :popcorn

Kommentera

Sälar, det kryllar av dem på kobbarna sydost Landsort under laxtrolling i våras hade jag flera gånger tre på samma gång i kölvattnet ute vid Roxen samtidigt låg några på ön och solade.
              De var väldigt nyfikna på pulkorna, såg ut som de simmade ikapp dem och buffade med nosarna i bakkanten.
              Verkar som laxgarnen från Landsort minskat i antal på senare år, anledningen är nog att bara huvuden återstår i garnen efter att "gästerna" stuckit!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tacka fan för att sälen ökar i antal. Man fullkomligt öser ut putandtake-öring och lax i Östersjön och sälen tar ju naturligtvis för sig. Vi har ju dessutom förstört sälens möjligheter att käka sin naturliga föda genom utfiskning. Själv tycker jag att man ska bonka all utter som äter upp inplanterad regnbåge i strömmande vatten!

//Stefan
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av GustafssoN
                  Sälarna har under senare år exploderat i antal i Östersjön. Denna utveckling är inte av godo och bör snarast åtgärdas. Det ända som är bra med att sälarna trivs är att vattenkvaliten och miljögifterna har minskat.

Gråsälar äter ju iaf minst 5 kg fisk om dagen, dock är ju huvudfödan för gråsäl Sill, och >Laxöring<. Men även många andra bestånd blir ju hårt utsatta. Vi har ju ett redan överfiskat östersjön, och inte blir det bättre med ökande antal sälar + skarvar.

Läste att det fanns runt 21.000 Gråsälar i Östersjön och de äter 5 - 8 kg fisk per dag det blir med lite snabb matte 147,000 kg fisk per år och då räknar jag bara GRÅSÄLAR.

Sedan har vi ju knubbsälen vars huvudföda är torsk. Denna sälart tar ju otroligt mycket mer torskfisk än "Yrkesfiskare i Sverige per år" Dock så räknar jag då inte med tjuvfiske vilket det antagligen bedrivs en hel del.

Min personliga åsikt är att skjuta av ca 30-50% av skarv och sälbestånden.
                  Vad är då en laxöring

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanPiers
                    Var ute en sväng i går kväll med en polare, plötsligt får vi syn på en säl utanför Morarnas båtklubb. Den låg och höll en fetingbraxen mellan labbarna och käkade på den, ungefär som vi håller en BigMac.

Gjorde en sväng runt den på ca 10m håll, till slut tröttnade den och dök.

Trodde faktiskt att sälar höll sig längre ut vid den här tiden på året.

Bådar inte gott för öringsäsongen om sälen redan är inne....
                    Det låg 2 stora rackare och guppade utanför Stavsnäs vinterhamn idag.

Kommentera

Helt galet hur själviska vissa är, låt sälarna göra det dom alltid gjort. Eller ska vi börja nacksskotta pensionärer härnäst för att dom faktiskt har mage att norpa åt sig pensionen? Jag vill ju hellre att skattepengarna läggs på en stor karusell som jag kan ha kul med.

Jag, jag, jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art