Sälar vid Gålö .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sälar vid Gålö ....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sälar vid Gålö ....

Var ute en sväng i går kväll med en polare, plötsligt får vi syn på en säl utanför Morarnas båtklubb. Den låg och höll en fetingbraxen mellan labbarna och käkade på den, ungefär som vi håller en BigMac.

Gjorde en sväng runt den på ca 10m håll, till slut tröttnade den och dök.

Trodde faktiskt att sälar höll sig längre ut vid den här tiden på året.

Bådar inte gott för öringsäsongen om sälen redan är inne....
    .................................................. ......................
    :popcorn

Nej men man får väl hoppas öringarna simmar ifrån sälarna. Vet inte hur snabba en sälar är men öringen borde vara betydligt kvickare.
    - T e a m O d i n -

Kommentera

Jagar inte sälen mest stimmfisk som strömming? Tror inte du behöver vara orolig för öringsäsongen.. Måste varit roligt och se den på så nära håll iaf..
      http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Sälar är ruggigt snabba när dom fått upp farten, dessutom så är ju öringen en stimfisk. Men det man kan hoppas på är att öringen håller sig till dom grundare partierna där sälen inte kommer åt.

Kommentera

Sälarna brukar hänga omkring runt gålö och de kommer äta upp en hel del öring. Om ni inte tror det kan ni ju alltid ta en tur utanför dyviken på hösten så kommer ni få se resterna från många öringar.

Kommentera

Är inte sälarna ett positivt tecken, om de är här redan nu kommer det extra mycket öring i höst. Eller? Vad är det som lockar sälarna? Jag har min båt vid Gålö och har haft båt där sedan 98, ändå har jag aldrig sett en enda säl.

Kommentera

Öringarna försvann från Dyviken ungefär samtidigt som sälrapporterna började dugga därifrån för ett par år sedan. Då låg det fullt av besakadaver på botten utanför viken.

Kommentera

Sälarna har under senare år exploderat i antal i Östersjön. Denna utveckling är inte av godo och bör snarast åtgärdas. Det ända som är bra med att sälarna trivs är att vattenkvaliten och miljögifterna har minskat.

Gråsälar äter ju iaf minst 5 kg fisk om dagen, dock är ju huvudfödan för gråsäl Sill, och Laxöring. Men även många andra bestånd blir ju hårt utsatta. Vi har ju ett redan överfiskat östersjön, och inte blir det bättre med ökande antal sälar + skarvar.

Läste att det fanns runt 21.000 Gråsälar i Östersjön och de äter 5 - 8 kg fisk per dag det blir med lite snabb matte 147,000 kg fisk per år och då räknar jag bara GRÅSÄLAR.

Sedan har vi ju knubbsälen vars huvudföda är torsk. Denna sälart tar ju otroligt mycket mer torskfisk än "Yrkesfiskare i Sverige per år" Dock så räknar jag då inte med tjuvfiske vilket det antagligen bedrivs en hel del.

Min personliga åsikt är att skjuta av ca 30-50% av skarv och sälbestånden.

Kommentera

147.000 KG fisk per dag menar jag såklart. 53655000 blir den årliga kilofångsten för Gråsälarna. SJUKT.

Kommentera

sälar och skarvar borde väl gå under kategorin yrkesfiskare
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 071 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art