Göra barn fiskeintresserade - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra barn fiskeintresserade

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Börja med att ta Ströbröd blandad med majs. Mäska upp platsen med ca 2 kg mäsk kvällen före och ut på för middagen. Då får du säkert fisk!.
    sigpic

Kommentera

själv tror jag att det bästa är mete på platser med tusenbröder..

när jag var yngre och metade blev jag lite avskräckt av maskarna som sprattlade med kroken i sig, gäller iofs inte alla

Kommentera

köp ett muminspö sätt på ett 20 grams bly, släpp ut grabben på gräsmattan. Låt han kasta runt blyt där ( du får motion genom att klättra upp i träd och genom buskage o.s.v) Ta ut honom/henne för den delen oxå i en bra lekvik för gädda nu på vårkanten och du har en fiskekompis för livet. 3 år är kanske lite smått, men det skall böjas i tid. (Har 4 ungar själv, alla gillar fiske men tyvärr inte motorcyklar och det som hör därtill, har försökt att styra in varenda en, men icke) Lycka till

Kommentera

Det verkar som du fått många bra råd här, inte mycket mer o tilläga än hur jag gått tillväga.
          Har en son på 4 1/2 som fullständigt älskar fiska. Började redan i unga år berätta om pappas "storfiskar". Blev lixom lite spänning och mystik omkring det hela. Sedan har han fått ta allt i sin egen takt. Från tusenbröder till nu då vi drar regnbåge på hökensås o harr i tornedalen tillsammans. För mig har det alltid varit viktigt att han ska dela mitt intresse då jag tror att det är bra att komma iväg från storstadens stress o höga krav en stund.
          Men ärligt talat så underlättar det att ha med sig en godisbit i fickan ibland

Kommentera

Att ta med barn på fiske.

Min första erfarenhet av fiske fick jag från min far, vi bodde på Näsudden Ingarö o farsan stod nere vid bryggan och höll på att hala in av bara hellevellevitte. Jag brorsan och mamma fick se farsan stå där o jobba, vi gick ner till bryggan och när gäddan va presis neranför bryggan, så slet den av linan. Fy FN sa farsan. Gäddan va en enorm konstig sak, ett enormt huvud och med en förhållande vis liten, eller kort då, kropp.
            Säkert om minst 10 Kg.
            Effter många år låg jag oich några av mina klasskompisar och metade på känn, alltså med en fiskelina o liten krok med mask. Vi drog upp små Abborrar o Mört.......
            Vem har inte legat på en brygga o metat.
            När mitt förstfödda barnbarn var 3-4 år så var vi uppe i sjön jag är med och barenderar.
            Jag tog pojken sittandes på durken mellan mina ben, med flugspöt i högsta hugg.
            O rätt vare var så högg en regnbåge på flugan, grabben blev så rädd så han röck upp spöet i luften ( en rätt refläx utan att han hade fått dessa istruktioner ) och sedan slängde han spöet i båten, livrädd.
            Oj Oj oj sa jag, lilla gubben du har ju fått fisk. Jag tog upp spöet och satte det i hans händer, och så hjälptes vi åt att effter försiktigt inmatande till slut fånga in en fin Regnbåge på knappt ett kilo.
            Ni skulle se pojkens ögon, villken lycka.
            Effter denna dah har Han och hans lillasyster fått varit med många gånger upp till Sjön.
            Så vill man få en härlig upplevelse, en upplevelse att könna ett barns FISKELYCK, önskar jag lycka till.

Kommentera

jag är nu 17 år och började fiska för några år sedan, antar att dina barn är något yngre men jag blev intresserad av att få sitta i en båt och veva in min egna fisk ! mycket abborre en varm sommar dag skulle nog få dem lyckliga, med lite bad därefter

Kommentera

vet inte, jag är själv ett barn

Kommentera

Är det muminspö som gäller fortfarande? Har 2 st treåringar som ska "utbildas" inom kort. Vi har redan metat ifrån bryggan och en av dem har t o m vevat in en liten gädda. Men som någon tidigare skrev, det är dags för egen utrustning och övning på gräsmattan. Hur ser marknaden ut för spön till mindre barn?
                  Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Beror ju lite på vad du har tänkt dig, var har ni möjlighet att fiska? Bryggor? Klippor? Båtar? Träning på gräsmattan kan vara svårt i den åldern, men lyckas du göra det roligt, nån liten utmaning, så kan det funka, men barn är så olika så det går inte att säga generellt.
                    Ska barnen fastna för fisket så ska det va mysigt och underhållande. Mycket fika och mat med ut, möjlighet att leka och stoja. Genomskinlig spann att titta på de fångade fiskarna eller håvade djuren i brukar vara populärt.
                    Abu har ju kört sitt klassiska barnset, finns nog anda märken också, sett något set med riktigt kort spö som kanske skulle passa, men det viktigaste är att ni har kul tillsammans när ni är ute, så att de vill följa med ut nästa gång......

Fanns en annan tråd här nyligen med mycket tips om barn och fiske......

Kommentera

Jag personligen tror att om man vill ha sina barn intresserade av sånt man själv gillar så ska man bara låta det va. Låt barnet själv få upp ögonen för det och undra över vad du håller på med. Min dotter börjar fråga jätte mycket om hon kan få följa med ut å fiska, utan att jag aldrig nånsin frågat henne så direkt. Hon sitter gärna med mig vid köksbordet också när jag riggar beten å pular me fiske grejjerna.

Jag ser det som ett stort plus om någon av mina barn blir fiske intresserade. Jag kommer aldrig tvinga dom. Om dom väljer någon annan hobby så kommer jag självklart att stötta dom med det.

Jag vet själv hur det va när jag va yngre och blev tvingad av min far att hålla på med märklin tåg som han älskar. Hatade det alltid och kommer göra det för all framtid.

Näe, låt barnen ajälva bli intresserade för det. Är mitt tips.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art