Göra barn fiskeintresserade - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra barn fiskeintresserade

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

4 aar och gädda paa 2,5kg....

det här med att göra barn fiskeintresserade -

vi har en brygga paa landet där jag ibland gaar ner och jerkar ifraan.

Min son (4 ar) är med och för att leka saa sätter jga fast en BJ nemo pa toppknutet, (saa att han kan leka med en "fisk" paa).

Vi kastar i BJn och jag hinner inte mer än att vänd amig om innan jag hör att det plaskar frenetiskt bakom mig och min son skriker - pappa en fisk!!!

Jag springer och hämtar en haav och säger till min son att halla sa hart som möjligt. Efter en minut saa faar vi gäddan i haaven...... Min son väger 16 kg och är ca 100 cm.......

Rätt cooltmen svaart att faad em att haalla talamodet uppe

Kommentera

Säg att det inte blir nått lördagsgodis innan han han har fått en gädda över 5kg..

Kommentera

Börja tidigt och var ute ofta korta stunder under olika förhållanden och gör avkall på ditt eget prestigefiske efter "få men stora fiskar". Make it simple; mete med mask på bryggan efter att man själv plockat masken, pimpla strömming mm. Kort sagt så som man själv började fiska en gång i tiden. Låt graden av svårighet och finess öka ned ett växande intresse och ökad erfarenhet. Min son visade ganska stort ointresse länge och blev helt avskräckt efter en händelsefattig heldags trollingtur som jag släpade med honom på. Ska man stå ut med sånt måste man först ha många roliga och lyckade fisken i bagaget.
        Han fick tur nog tilbaka intresset med råge sedan han själv drog iväg på fiske med med mitt lättjerkspö och på helt egen hand lyckades fånga ett knippe gäddor på ytbete.

Kommentera

meta!!!

Har en son på 4 o en dotter på 2, dom tycker de är enormt roligt att meta mört!!
          Grabben vill ta hem dom till akvariet o dottern vill pussa dom!!

Kommentera

Jag tog med kidsen till en sjö som har massor med små gäddor,körde lite trolling så dom bara fick hålla i spöt tills dom fick gädda. Mete brukar vara svårt som ni sa,det ska viftas med spöet och leka. Min yngsta grabb fick ett ul spö med haspel rulle när han var 3 år och fick stå på bakgården å kasta med ett kroklöst minnow spoon,vart vass på å kasta faktiskt. Tror inte man ska köpa ett typ mumin spö eller nått sånt skit,dom tycker nog inte att det är så kul om det ska tjorva hela tiden (vem gör det). Lite bättre grejer tror jag på.
            Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...-max_37a.0.jpg

Ganska så stolt kille med en gädda på kring 4 kg
              Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Darrel Piper kanske kan hjälpa dig. Han tar med sig sin 5 årige son på gäddmete.

Mäska med blandning ströbröd, vanillinsocker, majs, maggot och sätt er att meta.
                När fångsterna börjar komma på flöte med maggot, kanske mörtar, sarvar, så använder du dem som bete vid bottenmete eller flötmete efter gädda.

Då kan du satsa på stora 14+ gäddor samtidigt som du skapar ett fiskeintresse hos ditt barn.

Mete är lättast att starta med. Händer mest. Ha med bottenmetetackel ifall sonen vill hålla på med andra saker samtidigt.

Kommentera

Ett bra svar på frågeställningen är nog att komma ihåg hur man själv blev fiskeintresserad. Något måste ju ha gjort att vi som hänger här på forumet blev fast i vår hobby, och vad det än var så kan det nog fungera hos ätteläggen med.

För egen del började det med ett av föräldrarna spontaninköpt juniorset från ABU och fiskelitteratur i form av Napp & Nytt. Första fisken kom dock på mete med bambuspö och bullflöte.
                  Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK Visa inlägg
                    Börja tidigt och var ute ofta korta stunder under olika förhållanden och gör avkall på ditt eget prestigefiske efter "få men stora fiskar". Make it simple; mete med mask på bryggan efter att man själv plockat masken, pimpla strömming mm. Kort sagt så som man själv började fiska en gång i tiden. Låt graden av svårighet och finess öka ned ett växande intresse och ökad erfarenhet. Min son visade ganska stort ointresse länge och blev helt avskräckt efter en händelsefattig heldags trollingtur som jag släpade med honom på. Ska man stå ut med sånt måste man först ha många roliga och lyckade fisken i bagaget.
                    Han fick tur nog tilbaka intresset med råge sedan han själv drog iväg på fiske med med mitt lättjerkspö och på helt egen hand lyckades fånga ett knippe gäddor på ytbete.
                    Kloka ord.
                    Smaken är som baken...

Kommentera

Min son är 2år och han älskar att se på som han säger "stora gädda" det är gäddfeber.
                      Han har oxå fått en del gamla drag och wobbler (utan krokar) som han leker med.
                      Jiggar har han oxå fått en hel del. Dessa leker han med. Fullkomligt älskar att se på pappas drag.
                      Kan sitta i timmar och titta och känna på dom.
                      Nu till sommaren så ska vi ut i båten och fiska för första gången och då får han ha SINA drag och jiggar på SITT spö.
                      Detta tror jag kan leda till ett stort fiske intresse.
                      Sedan så får man ju öka graden på fiske turerna och de olika metoder som en 3 åring kan vara med på.
                      Mete och trolling tror jag är ultimat att starta med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art