Norrtälje skärgård?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norrtälje skärgård??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Norrtälje skärgård??

Jag har inte tillgång till något bra gösfiske i närheten av där jag bor, så jag planerar en liten tripp till ett bra ställe, jag har hört och sett på tv att norrtälje skärgård ska vara bra, är det någon som vet nåt om gösfisket i norrtälje skärgård????

MVH Klackrus

Råkar ha rätt bra koll =)

Om du vill ha fisk över 2kg så rekomenderar jag dig faktiskt att åka någon annanstans.

De gamla glansdagarna med stora gösar finns inte längre och det är inte lätt att få en stor, mängden finns däremot =)

Kommentera

vart rekomenderar du att man åker då?

Kommentera

Jag är inte rätt människa att svara på vart du skall söka stor gös, för jag har ingen aning =) Jag vet bara att ska du få en fin gös i norrtälje skgd får du förmodligen nöta ett tag, isf är du välkommen =)

// David

Kommentera

Ursprungligen postat av klackrus
          Jag har inte tillgång till något bra gösfiske i närheten av där jag bor, så jag planerar en liten tripp till ett bra ställe, jag har hört och sett på tv att norrtälje skärgård ska vara bra, är det någon som vet nåt om gösfisket i norrtälje skärgård????

MVH Klackrus
          Klackrus; Fram till mitten av 1990-talet hade vi ett enormt bra gösfiske på Västerfjärden utanför Grovstanäs strax innan man kommer fram till Furusund. Det finns fortfarande fjärdar och sund i närheten som håller bra bestånd av gös mellan 1,5 kilo och 6,5 kilo. De större gösarna får man dock nöta fram med ihärdigt kastfiske med jig, skeddrag och wobbler. Trollingfiske är inte tillåtet i dessa vatten utan vattenägarnas tillstånd. Det finns massor av grynnor, branter och uddar som det även idag kan vara värt att ankra vid och kasta av. Om så önskas kan jag ge tips på fångstgivande beten från den tiden när jag fiskade ofta i dessa trakter.
          Go for them!
          Old Firehand

Kommentera

ja du får gärna ge mig lite tips på bra beten i de områdena

Kommentera

ja du får gärna ge mig lite tips på bra beten i de områdena
              Klackrus; De flesta stora gösar vi fått på Västerfjärden utanför Grovstanäs har huggit vid jiggfiske med 10-12 cm vita eller ljusgrå, filébetade shadjiggar med jigspinnare ovanför (Coloradoblade i silver) samt vid jigfiske utefter branter och slätbotten med sjunkande Swim Whizz Nr 5 wobbler i färgerna 502 (blå/silver), 518 (rödluvan), 525 (orange/gul), 558 (fluorgul med röda och svarta fläckar) samt 590 (fluorgul med svarta fläckar). Färgerna hittar du på internetsidan www.trumman.com under Swim Whizz. Jiggtekniken efter gös med sjunkande Swim Whizz Nr 5 går till så här. Först knäpper du fast tafshaken i den främre nosöglan. Du gör ett långt kast utmed branten på grynnan. Efter kastet iakttar du linan hela tiden när wobblern sjunker mot sjöbotten. När Swim Whizzen sjunker är linan spänd. Då wobblern når botten slackar linan. Veva in några varv och gör en lång svepande rörelse i sidled med spöt. Låt wobblern sjunka mot botten på nytt och gör en ny svepande sidledsrörelse med spöt, osv. När du sveper spöt i sidled känner du hur wobbler vickar eller vibrerar. Var beredd på ett blixtsnabbt mothugg om linan slackar igen eller om du känner den minsta lilla stöt eller dragning. Den här tekniken är rena dynamiten vid gösfiske!
              Go for them!
              Old Firehand

Kommentera

Tack för tipsen, snart får vi se ifall de funkar för mig också då!!!!

MVH Klackrus

Kommentera

Tack för tipsen, snart får vi se ifall de funkar för mig också då!!!!

MVH Klackrus
                  Klackrus; Jag vill göra ett litet tillägg här. Du sveper eller rycker in wobblern respektive jiggen med spöt och använder rullen enbart till att veva in slacklinan som bildas mellan varje ryck. Fångsterna ökar avsevärt om du växlar spöt från höger till vänster sida om dig vid varje ryck eller dragning. På det sättet får du jiggen eller wobblern att gå i sicksack där nere i djupet och sicksackgången blir yvigare ju längre rycken är och ju närmare betet kommer spötoppen. Här krävs en del träning, men övning ger färdighet!
                  Go for them!
                  Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 021 visningar
                  1 gilla