Ursprungligen postat av Fis-Herman
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är din drömfisk?
Collapse
X
-
Med tjock flätlinan och mjukt spö kan det gå. Jörgen Larsson tog ju en på 2-kilos lina, och Keskitalo tog en på fluga.
Och med storsej menar jag inte 20 kilo, 2-3 kilo räcker gott med den riggen. 5 kilo är mitt pers, och slår jag det med toppknutet kommer jag att gå runt med ett leende på läpparna i flera veckor.
Kommentera
-
Intressant tråd.
För mig är nog drömfiskarna just nu:
1. Gädda 15+.
Spinn alt. Jerkbaitfångad storgädda, helst en fet romstinn riktigt trög madam som tar med ett litet slackhugg eller i ett spinnstopp. Skulle gärna få va såpass fet och välkonditionerad som möjligt.
2/3/4:
Alla dessa fångster vore i princip lika roliga.
Gös 8+.
Skulle gärna ta den på trolling eller klassiskt strömmingsmete.
Havsöring 8+.
Spinnfångad öring ifrån skärgården, skulle gärna ta direkt i utkastet eller precis vid båten.
Karp 15+.
En sverigefångad karp på antingen ytmete eller flötmete. Fisken skulle gärna få vara en läder och vara riktigt försiktig innan den tar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av teambohrVi har ju alla lite olika referenser i vårt fiskeliv. T ex varierar storlek och arter man fångat rätt mycket (..beronde på boende b l a). I Blekinge kanske tio kilo gädda är ngt man tar före frukost, medan det för andra, i andra delar av Sverige, är en drömfisk.
Met-Torsten är kanske mer intresserad av en kilosmört än en 14-kilosgös. Flug-Brasse vill ha en superharr och inte ngn j-a vitling. O s v o s v o s v..
För mig är Abborren nummer ett och kommer nog alltid att vara. Min absoluta drömfisk är en abborre på över 2 kilo. Jag är rädd att få den för snart därför att jag är rädd om mitt intresse. Dessutom har jag inte råd med en uppstoppning just nu. För stoppas opp - det ska'an.
Förutom vikt på fisken är ju omständigheter en mycket viktig faktor. Vem föredrar inte en 5-kilos torpedgädda i rinnande vatten på UL, framför en 10-kilos gädda vid laxtrolling då det stormar, är typ 7000 andra spön att ha koll på, nät föröver, motorljud + fart, djupriggar i botten, kompis som spyr etc. Ni förstår säkert vad jag menar.
Om jag skulle sträcka mig längre, och göra en liten lista på drömfiskar skulle den se ut ungefär så här:
1. Abborre 2000+ , lätt utrustning, helst jigg då man har den där kontakten från hugget.
2. Gös 8000+ , lungt vatten gott om utrymme. Från båt.
3. Fjällröding 2000+, fluga eller maskmete (med haspelspö, ej toppknutet). Lungt flytande. Från land.
4. Gädda 16 kilo. Vill att kampen förevigas på film.
Nåja, den går att göra längre för egen del. Men jag är nyfiken på hur DIN drömfisk(-ar) ser ut. Fyll på!
Abborre 2000+ UL - Urustning och med spinnare som bete, bättre chans att fisken sitter kvar på kroken..
Gädda 10+ (På UL - Utrustning)
Mört 1500+
Regnbåge 3 500+
Kommentera
-
Drömfisk nr 2
Jag vet . Men dagen efter drar jag en på 14,82 på fjärde kastet på ett ställe som jag aldrig testat förut, det är vindstilla och ligger dimma över sjön. Gäddan gör några riktigt kraftfulla rusningar i det kristallklara vattnet men ger upp efter fem minuter och jag lyfter upp den i gälgrppet in i båten. Allt detta filmas så jag kan titta på det om och om igen. Det är min drömfisk! men jag tror inte att jag kommer få den.Skitfiske alla
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 086 visningar
1 gilla
|