Gäddsax!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsax!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av umeå_älven Visa inlägg
    Sportfiske har ingen skriven lag om cr.. Jag tycker personligen att en sportfiskare är en som fiskar med hand och spö... Och sen om man släpper fisken i frihet är upp till var & en.. Och jag tror nog mycket väl att alla sverige sportfiskare ( i mitt perspektiv ) dödar fler fiskar varje år än en och annan sax fiskare.. att skylla dåligt gädd fiske på saxar är ignorant ! Det föds ju knappast några nya sax fiskare så att säga !
    Allvarligt talat, hur kan man vara så trångsynt? handlar ju inte om att sportfiskare dödar mer gäddor än vad saxar gör om nu så fallet är. Utan det handlar om att det lidande saxen utgör är rentav djurplågeri och högst oetiskt!

Kommentera

alsbäck håller med dej men att dra in etik i det är inge vidare . du kan ju inte försvara något fiske etiskt .

Kommentera

Ursprungligen postat av Alsbäck_ Visa inlägg
        Allvarligt talat, hur kan man vara så trångsynt? handlar ju inte om att sportfiskare dödar mer gäddor än vad saxar gör om nu så fallet är. Utan det handlar om att det lidande saxen utgör är rentav djurplågeri och högst oetiskt!

Trångsynt, vadå? Rent generellt är jag inte för saxar..

Är krokar inte högt oetiskt då ?

edit: fiskemannan du var före mig nu så jag
        Senast ändrad av umeå_älven; 2009-02-14, 21:52.
        ...............___@@@__
        ......_____//____?____\______
        ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
        -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Fiskar ska tydligen inte ha känsel i munnen så krokar borde väl inte vara nån fara med stora saxar kan ju smälla i ögonen och sen när man metar så tar man ju ändå upp gäddan och släpper tillbaka den istället för att låta den vara fast i en sax längre stund och eventuellt skadad.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Finnen Visa inlägg
            Fiskar ska tydligen inte ha känsel i munnen så krokar borde väl inte vara nån fara med stora saxar kan ju smälla i ögonen och sen när man metar så tar man ju ändå upp gäddan och släpper tillbaka den istället för att låta den vara fast i en sax längre stund och eventuellt skadad.....
            Där har du dock fel. Det har gjorts undersökningar på öring som visar att de har känsel i munnen. Dock vet jag inte hur det är med gädda, gädda torde vara mindre känslig eftersom de klipper tex abborrar med vassa fenor osv.

Hur som helst går det ju även om det skulle göra ont i munnen med kroken hos gäddan ändå inte jämföra med att få saxjäkeln tvärs över skallen.

Kommentera

Okej laxfiskarna kan jag i och för sig tänka mig att dom har men gädda har vad det känns som mest ben och brosk om man jämför.
              Men vi människor piercar ju oss så då klarar fiskarna lite smärta om det nu är så :P men jag skulle ju inte vilja ha en fet metall bit med hulling genom nacken i ögat

Kommentera

Ursprungligen postat av Finnen Visa inlägg
                Hej Jarkko Rakkolainen; Om fiskar inte hade någon känsel i munnen, skulle de inte kunna plocka upp små föremål på botten med hjälp av läpparna eller fånga och svälja större föremål som andra fiskar. Känn efter själv med läpparna och håll en chokladbit eller karamell mellan läpparna. Du känner den ganska bra, eller hur?

Går vi till andra upplevelser som smärta kan vi anta att fiskar inte upplever smärta på samma sätt som ett däggdjur. Tänk dig att du kan leda en jättestor tjur i ett rep som är knutet i tjurens nosring. Tjuren följer snällt med när du drar i repet, eftersom tjuren känner obehaglig smärta om den håller emot och inte följer med.

Jämför vi då Tjuren med en stor Gädda eller Lax som huggit en wobbler med tre sylvassa krokar, då vet vi alla att Gäddan eller Laxen simmar iväg i vild panik för att slippa eller bli av med wobblern. Gäddan eller Laxen bör sannolikt inte uppleva smärta på samma sätt som ett däggdjur. Men känsel i mun det har både fiskar och däggdjur.
                Save the Big Ones for me!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 370 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art