Gäddsax!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsax!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Skalle
    Enligt fiskeriverkets förordning (1994: 1716) om fisket, vattenbruket och fiskerinäringen; § 6 : Fiske får inte bedrivas med gift, sprängämnen eller andra bedövande eller dödande ämnen, elektrisk ström, skjutvapen eller sådana redskap som fisken kan spetsas med. Fiske med ålsax, vars tänder är högst sex millimeter, är dock tillåtet.

Bör ju innebära att det klassiska gäddsaxfisket varit förbjudet i tolv år.
    Dess värre nämns inte gäddsaxar i den paragrafen.
    Det vi i dagligt tal kallar gäddsax heter viss något om mekanisk krok eller mekanisk fångstanordning på ”byrokratiska”.

Bort med gäddsaxar ur våra vatten!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av GösMicke
      Håller jag med om att gäddsax borde förbjudas, men ser ingen som helst skillnad på angel och ismete. Precis samma tackel. Ismetet är bara ett löjligt påfund för att få vinterfångade gäddor sportfiskeklassade.
      Haha,ännu en som inte klarar av och se tjusningen med ismete...

Kommentera

Ursprungligen postat av janke
        Haha,ännu en som inte klarar av och se tjusningen med ismete...
        Ja slår vad om att ismete också har sin charm, men de ja tycker e så kul me angelfiske e att de avviker från de mesta annat inom fiske!

Rätta mej om ja har fel men e inte pimpel rätt likt angel (Förutom att i angel väntar man bara på hugg, o i pimpel springer man runt som en dåre på isen) ja menar visst när man anglar drillar man fisken me händerna, men så e de ju i pimpel me.
        I pimpel används spöet som nappindikator, linförvaring o te mothugg, men sen drillar man fisken me vadå ja HÄNDERNA.
        Eftersom pimpel räknas som sportfiske om ja då gör mothugg me nappindikatorn te anglet räknas de då också som sportfiske??
        Fishing4life

Kommentera

instämmer att gäddsax är "fegt" till annat än "yrkesfiske" ... men ja förstår inte varför angling inte räknas som sportfiske då ismete gör de.. de e ju igentligen samma sak förutom att du inte har något spö när du anglar.. vilket gör de bara ännu svårare igentligen o om man anglar med "riktig"angelkrok så måsta man tajma mothugget oxo till skillnad från om man har trekrok så om ja sumerar så tycker ja inte igentligen om gäddsax och så tycker ja att angling borde räknas som sportfiske sör de e ju mer Sport igentligen

Kommentera

Ursprungligen postat av Angla
            vad jag vet så brukar 3krokarna vid ismete hamna långt ner i halsen på stora gäddor, och jag har aldrig varit med om att en stor gädda har svalt en angelkrok!!!
            Har du ens testat angla någon gång???
            Det är bra mycket större % av fisken som blir skadad vid ismete än angling (om man kör med angelkrok vid angling och trekrok vid ismete)
            själv tycker jag ismete är ganska osportsligt järmfört med angling!!!
            vid angling så måste man snabbt dit och kroka gäddan, medans gäddan ofta krokar sej själv vid ismete,
            och du måste drilla fisken själv med bara händerna vi angling medans du har slirspärr och ett fjädrande spö vid ismete!!
            och vad skulle det spela för roll om jag sitter med 15 angeldon om jag allafall sätter tillbaks gäddorna!!!??? det är ju bara dendär jävla avensjukan!!! bara för inte "dom stora sportfiskarna" har råd med mer än 3 spön!!! haha
            kanske vi skulle förbjuda ismete också???
            Och gäddsaxar gillar jag INTE!!
            Har inte fått en gädda på ismete jag vart tvungen att klubba pga krokarna för långt ner i halsen. Självklart måste du kroka gäddorna med mothugg även vid ismete. Spolen är frikopplad och linan löper fritt så fort den lossnat från vippan, där den sitter fast med minimalt motstånd så det finns inget som gör att gäddorna typ boltas fast om man inte har ett 100g sänke... så där har du nog lite förutfattade meningar.
            att gäddsaxarna borde bort kan jag dock hålla med om.
            http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Bort med gäddsaxar! Pinsammt att dom säljer dessa i en fiskeaffär.................

Alla som inte testat angelfiske tror jag har förutfattade meningar om detta =). Jag har själv inte testat angeldon, så det är bättre att va tyst!

Antal spön / angeldon anpassar man efter hur mycket fisk det finns.... Att endast få fiska med ett visst antal (ex 3) var det dummaste jag har hört... Använder själv 3 spön, men det beror ju på att jag inte har råd till fler rullar

Förstår dom som kör med 5 spön per man....

Här tycker jag endast man skall gå på sunt förnuft men givetvis följa reglerna för sjön.

Kommentera

dessutom så på vintern är vattnet kallt och man kan knipsa tafsen om nu gäddan skulle ha svalt utan att det brukar ta död på fisken, för att det finns knappt några (någon?) bakterie i vattnet.. men helt klart så skall gäddsax förbjudas överallt.. ett helt sjukt plågsamm metod att fånga fisk på!
                Senast ändrad av gnidfarfar; 2006-09-07, 21:51.

Kommentera

Skickade iväg ett långt, fint mail till fiskeriverket där jag radade upp argument varför det borde vara förbjudet att fiska med gäddsax. Något svar fick jag dock inte..

Kommentera

Förbjud dem! Jag har varit med och lagt saxar en gång. Vi fick en liten rackare på 2kg. Han hade satt saxen rak igenom ögat. Kul öde. Frågan är hur länge han legat där? Vi satte saxarna på eftermiddagen och tog upp dem på morgonen. 12 timmar med en sax igenom ögat för att sedan få smaka på yxan? Det är absolut inte fiske och minst lika mycket djurplågeri som att köra levande agn.

Kommentera

Det som är intressant i sammanhanget torde väl ändå vara saxfiskets påverkan på aktuell biotop. Saxfisket är en västanfläkt jämfört med det kustnära yrkesfiskets rovdrift på all fisk. All typ av fångst är väl plågsam på något sätt, och det betyder ju att det bara handlar gränsdragning. Själv fiskar jag med sax i Saltsjön, det blir väl en 6-8 helger per vinter och jag brukar bara få tiotalet gäddor sammanlagt eftersom jag bara med död strömming. Jag har idag landat 2 st om 1,6 kg, så i morron blir det pepparrotsgädda på samma vis som min farmors och hennes föräldrars vis. Fiske är väl ingen sport heller, fiskar gör man för att få mat på bordet. Om någon skulle föreslå totalförbud mot allt fiske i säg 25 år, skulle jag stödja det helhjärtat, men att gradera fångstmetoderna utan att ifrågasätta det industriella fisket, är enbart naivt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34