Var i Trosa idag och cyklade runt överallt. Träffade folk som fiskade vid vattenfallet. Fisket i ån ger lite fisk i bland sa dom. Är det nån här på Fiskesnack som bor i Trosa eller är med i fiskeklubben Trosa AFK.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske i Trosaån.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanenVar i Trosa idag och cyklade runt överallt. Träffade folk som fiskade vid vattenfallet. Fisket i ån ger lite fisk i bland sa dom. Är det nån här på Fiskesnack som bor i Trosa eller är med i fiskeklubben Trosa AFK."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
-
Ursprungligen postat av ArnenymÅh,fan...Växer det hö i åar nuförtiden?"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenVar i Trosa idag och cyklade runt överallt. Träffade folk som fiskade vid vattenfallet. Fisket i ån ger lite fisk i bland sa dom. Är det nån här på Fiskesnack som bor i Trosa eller är med i fiskeklubben Trosa AFK.
Men det beror nog på att den rinner igenom min tomt.
Visst finns det HÖ och lax i år så har den största Hö legat runt 5kg. Inte så stort kanske. Men man önskar att dem kunde plantera ut mer fisk för det är som dem flesta vet inte så många som kommer tillbaka i vuxen ålder.
Sen har det planterats ut harr med ett neg resultat
Har själv fått olika PBn i ån men då har jag inriktat mig på mete.
Kommentera
-
Laken, fy satan vilket äckligt och grumligt vatten det är i ån. Flera som bodde där var skitförbannade på bönderna som släpper ut sitt skit i än. Kommunen verkar inte göra ett smack. Och fiskeklubben i Trosa verkar inte bry sig enligt en som hoppat av.
En gös på 3,3 kilo i år var det bästa. Ett reningsverk skulle göra susen. För vattnet kommer ju från sjön Silen och andra bra sjöar.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenLaken, fy satan vilket äckligt och grumligt vatten det är i ån. Flera som bodde där var skitförbannade på bönderna som släpper ut sitt skit i än. Kommunen verkar inte göra ett smack. Och fiskeklubben i Trosa verkar inte bry sig enligt en som hoppat av.
En gös på 3,3 kilo i år var det bästa. Ett reningsverk skulle göra susen. För vattnet kommer ju från sjön Silen och andra bra sjöar.
det tar ett par dagar innan det blir klart igen.
Efter snö smältningen så är vattnet också mycket grumligt. Det finns 1 komunalt reningsverk samt 2 våtmarker med varsit reningssystem.
Fiskeklubben borde göra mer det tycker jag också men det är det vanliga som fattas PENGAR.
Det är på gång en verksamhet som kommer innefatta att man ska förbättra den biologiska miljön i ån samt rensa upp från grenar m.m för sådan skit finns det gått om.
Sen vill fiskeklubben muddra på vissa ställen och förbättra lekplatserna för öring och lax.
Men jag är själv ganska förbannad på fiskeklubben för det finns massor med förbättringar man kan göra för ån.
kommunen är kommunen och vad gör kummunen eller kommunerna runt om kring i Sverige?
Kommentera
-
Bor i trosa kommun i alla fall. Fiskat en del i ån utan större resultat, mest gäddor.Fiskar mest ute i skärgården. Inte så insatt i vad kommunen gör för att rena ån, förutom våtmarkerna.Men dom blev väl årets miljökommun för något år sedan så lite mer än vad andra kommuner jobbar för miljön gör dom väl.
Citat från kommunens hemsida:
" Trosa kommun har anlagt 9 hektar våtmarker
Under åren 1997-2003 har kommunen arbetat intensivt med att planera och anlägga våtmarksområden för att minska utsläppen från avloppsreningsverken i Trosa respektive Vagnhärad. Genom våtmarkerna rinner avloppsvattnet som kommer från reningsverken, därmed minskar utsläppen av gödande ämnen och smittämnen. Vi får en bättre vattenkvalitet i Trosaån och Östra stadsfjärden. Kommunen har anlagt våtmarkerna med hjälp av statsbidrag."
Hoppas det hjälper bara.Rädda Östersjön
Byt regering
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 014 visningar
1 gilla
|