Är det någon som provat använda en sidoparavan mer som en sideboard så att när man får fisk så drar man loss linan och har då paravanen fäst i båten. Detta för att få mer känsla i drillingen. Någon som provat nått liknande eller har någon tanke kring det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sidoparavan
Collapse
X
-
-
Funkar säkert om man kör små beten. Annars blir det nog tungt för paravanen att dra flera stora beten.
Annars köper du lättare paravaner som inte gör något motstånd när du vevar hem dom. Ghost Supracruz är en väldigt bra och lätt paravan som klarar alla beten. Min favorit.Instagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
-
Okej, jo tänkte köra bara med typ en bomber eller liknande på dom. Kör bara i eka än så länge så kan inte kast hur hur mycket som helst. Ska kolla på en sådan paravan. Vill försöka slippa tackla dit ett stopp också så inte paravanen glider ner till vobblern. Som jag uppfattat det så sätter måna en lina från ett lekande med vobblern på så paravanen fastnar på lekandet men blir en jävla massa knytande då.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bjorsk Visa inläggÄr det någon som provat använda en sidoparavan mer som en sideboard så att när man får fisk så drar man loss linan och har då paravanen fäst i båten. Detta för att få mer känsla i drillingen. Någon som provat nått liknande eller har någon tanke kring det?Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
-
Kommentera
-
Sidoparavan
Offshore OR-12 är gula sidoparavaner med röda varningsflaggor. OR-12 sträcker linorna mycket bra även i lite grövre sjö....
Ska du trollingfiska i hav och stora insjöar kan du testa att använda två Mariestadspulkor, en på vardera båtsidan och en i höjdled justerbar trollingmast i fören på båten... http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm ....
Old Firehand
Leif EngstrmSenast ändrad av Old Firehand; 2018-08-13, 08:28.
Kommentera
-
Rexan
Rör sig wobbler eller dylikt agn bra på sådan upphängningar?
Old Firehan
Just nu när jag bara kör med en eka så känns det lite ”overkill”. Men på sikt så hoppas jag att det blir en större båt och då blir nog detta lösningen.
Har inte använt någon sidoparavan än men den uppfattning jag fått när jag läser om de är att paravanen kan störa en del vid drillning men kanske är så mycket påverkan som en del får det att låta som?
Jag går inte efter lax heller utan fiskar insjö i Jämtland så i bästa fall så blir det nån större öring men till stor del mindre fisk.
Kommentera
-
Kör du gäddtrolling med längre tafsar är det inte problem, kör du efter specifikt öring och kör med lekande bara kan nog paravanen (utan stopper) fungera lite som en hävstång åt fisken kan jag tänka mig
Men till gäddtrolling är det inget problem, tror aldrig jag tappat någon pga paravanen, men då har vi lång tafsar också så fisken inte har paravanen kring betet
Kommentera
-
Finns gädda också men vill ju helst undvika dessa. Kanske långa tafsar är bättre men är väl mycket knytande då också pm man ska byta bete, lite mindre än vid kortare tafsar dock. Men kanske måste satsa på tafsar och lägga ner oden med någon sorts mini sideboard.
Någon vet något bra ”utlösare” som sitter bra på flätad lina?Senast ändrad av Bjorsk; 2018-07-31, 13:23.
Kommentera
-
Jag trollar gös och gädda och upplever att vobblerna rör sig bra. Kör oftast ca 20 m lina mellan paravan och bete. Använder vanligtvis en beteshake knuten direkt i flourcarbonen för att få så ren gång som möjligt, framför allt vid gösfiske.
Har heller aldrig upplevt att jag tappar fisk pga paravanen däremot kan den ju påverka drillningen av mindre fisk.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 132 visningar
1 gilla
|