Chirpgivare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Chirpgivare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Chirpgivare

Hej har ett lowrance nätverk system i min båt med hds touch 9 kartplotter. En hds gen 2 ekolod med p66 givare
    Samt ett äldre lowrance lod med en 83/ 200 givare som jag söker fisk med på 83 bandet , den givaren börjar ha gjort sitt och funderar på att uppgradera. Fiskar mest i Norge med båten. Söker torsk på intressanta grundplatåer oftast 30- 50 m ibland lite djupare samt trollar en hel dej sej på 40 - max 60 meter. Airmar p66 med smala strålen funkar bra o hitta fisk på djupare vatten samt om man vill prickskjuta lite på grundare. Jag behöver tips på ny chirpgivare samt nytt ekolod som jag vill nätverka med
    övriga

Tacksam för svar mvh Joakim

Du nevner ikke om du skal ha gjennomgående eller aktermontert ekkoloddgiver?

Slik jeg forstår deg er det din 83/200 du skal skifte, og du skal beholde din P66. I mine øyne vil det ideelle her være et Simrad S2009 ekkolodd (som kan nettverkes med det du har) og en Airmar TM185HW (aktermontert) eller B175HW (gjennomgående).

Hvis du også ønsker å skifte din P66 også vil anbefaling av ekkolodd være den samme, men ekkoloddgiver endres til Airmar TM185M eller B175M.

Dersom 185/175-serien er utenfor budsjett (det skriver du ikke noe om) kan du vurdere Airmar TM150M som ekkoloddgiver, men da bør du beholde din P66.
    Team Colibri

Kommentera

Jag har tänkt behålla min p66 och hds gen 2 lod. Jag tycker Tm 150 verkar intressant jag fiskar sällan torsk på mer än hundra meter. Brukar fiska skrei i nappstraumen på utsidan där brukar fisken vara runt hundra meter men syns utmärkt med p66an då konen blir ganska stor på den vid det djupet för mitt fiske verkar Tm 150 ha lite bredare kon än dom andra du föreslog kan vara bra att se djuplods linorna när man kör ganska raskt i bland när man trollar sej sen vet jag inte hur långt ner 300 W räcker? Angående simrad lodet låter det intressant funderade på en hds9 gen3 a själv vad är skillnaden på dessa lod ? Kan man gå tillbaka o markera fisk med simradlodet och få upp markers på lowranceplottern? Kan nämna att jag kör en lowrance autopilot på systemet medför det proplem när man dockar en simrad

Mvh Joakim

Kommentera

Ursprungligen postat av jason88 Visa inlägg
        sen vet jag inte hur långt ner 300 W räcker?
        Angående simrad lodet låter det intressant funderade på en hds9 gen3 a själv vad är skillnaden på dessa lod ?
        Kan man gå tillbaka o markera fisk med simradlodet och få upp markers på lowranceplottern?
        Kan nämna att jag kör en lowrance autopilot på systemet medför det proplem när man dockar en simrad

Mvh Joakim
        Når vi snakker om ekkolodd er watt relativt, fordi ekkolodd for låst frekvens og ekkolodd for chirp kan operere med veldig forskjellige pulslengder. For å si det litt enkelt, så øker ekkoloddets rekkevidde når pulslengden øker, fordi energien i signalet blir sterkere. Men ulempen med lange pulslengder har alltid vært dårlig oppløsning, fordi oppløsningen er omvendt korrelert av pulslengder. Dvs desto mer energi du pøste ut, desto dårligere oppløsning fikk du selv om rekkevidden økte.

Med chirp er oppløsningen gitt av chirp-spekteret, ikke pulslengden. (I teorien, i praksis spiller nok pulslengder litt inn også, fordi ekkoloddene våre ikke klarer å utnytte chirp-teknologien skikkelig).

Det neste punktet som gjør watt relativt er systemets følsomhet. Din P66 er 600W, men du vil finne ut at en TM150M viser fisk i vannsøylen mye bedre på 0-50 meters dyp enn din P66. Årsaken til dette er lavere q-faktor på TM150M, i praksis "hører" TM150M bedre enn P66 selv om den i utgangsounktet sender ut et svakere signal.

Hvor langt rekker 300 watt? Min TM150M sporer fisk i saltvann godt ned til drøye 100 meter. Større stimer (feks sei) ser du mye dypere enn det. På dette bildet ser du tydelige utslag i A-scope nede på rundt 90 meters dyp i Oslofjorden:

Les gjerne mer om mine erfaringer med TM150M her:

Simrad S2009 er et rent ekkolodd, men med ethernet som du kjenner fra HDS-serien din. Selve 2D-ekkoloddet i S2009 er det samme som i HDS Gen 3, men S2009 har altså ikke kartplotter eller structurescan. Derimot har den en 9 tommer skjerm på høykant, som gir deg en FANTASTISK oppløsning.

Jeg vet ikke om S2009 kan scrolles bakover eller om du kan markere waypoints i ekkoloddbildet. Men det finner du nok ut av hvis du leser bruksanvisningen.

Det er ingen problemer å bruke Lowrance sin pilot inn i et system med Simrad, og du vil uansett ha en HDS i systemet ditt du kan bruke til å styre autopiloten.
        Team Colibri

Kommentera

Tack för din kunskap du delar med dig

Mvh Joakim

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar