Göstrolling igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göstrolling igen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göstrolling igen

Hejsan!

Nu har jag provat att trolla gös i mälaren för första gången och jag måste säga att jag är nöjd med att jag fick fisk vid första försöket. Förhållandena var rätta, åskan hängde i luften och det var mitt i natten. Fisken var en liten halvkilos men det räknas som bra för första gången på helt nytt vatten.....eller.....jaja till saken.

Nu undrar jag, villka beten ska man köra på i mälaren? Villka färger e.t.c. Den som tog sist tog på en tjock gul sak...fan jag har glömmt vad den heter. helt neongul med röda ögon tror jag. Den har funkat bra på gös även på salt sidan. Ingen Nisse master...jaja....jag undrar om någon haft framgång med rödvit eller de klassiska mälarfärgerna?

När jag trollar är det ca: 5 meter grunt.....lämplig wobbler som inte bankar i hela tiden?

Tacksam för alla svar
    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Trollar du så grunt??? Prova på lite större djup och testa med wobblers som Rapala Deep Husky Jerk, Manns Stretch, Wally Diver mm... Jag och polaren var ute för någon vecka sedan då fick han en gös på 2,5kg just på Deep Husky Jerk... Sen har jag fått en gös på 4 kg i år på en Rapala Magnum firetiger.

På dagen brukar jag fiska djupare medans på kvällen så byter jag till mer grundgående wobblers. Skrikiga färger har fungerat bra, men även silvriga kan fungera väldigt bra.

Kommentera

Okej

Hmmm.....Ja jag trollar nog välldigt grunt men det beror på att jag bara vet ett ställe där gösen står...som man har hört alltså...Nu var detta fisket i natt och jag började med att fiska djupt med blandade färger och (bly) framför.

Men när det var utan resultat så körde jag över grundet i 8:or och då gick den lille på.....borde kanske prova djupare. Tjuvglodde på de andra båtarna som gjorde nästan bara släpnigar över grundet.....nu såg jag inte om de fick nåt men men.....

Farten då...jag gör 1,4 knop.....ska jag slänga ut mer drivankare eller funkar den farten?

Tackar för bra tips förresten...kannon!

Kommentera

Jo en sak till

När du säger att du på kvällen fiskar grundare..vad är gunt.....1 meter....eller 5?

Kommentera

En gröngul Wally Diver brukar funka perfekt
          Kör i 8or och S med båten, prova hastigheter runt 0.5-1 knop.

Oftast i svängarna när man gör S:en osv dom brukar hugga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet
            Hejsan!

Nu har jag provat att trolla gös i mälaren för första gången och jag måste säga att jag är nöjd med att jag fick fisk vid första försöket. Förhållandena var rätta, åskan hängde i luften och det var mitt i natten. Fisken var en liten halvkilos men det räknas som bra för första gången på helt nytt vatten.....eller.....jaja till saken.

Nu undrar jag, villka beten ska man köra på i mälaren? Villka färger e.t.c. Den som tog sist tog på en tjock gul sak...fan jag har glömmt vad den heter. helt neongul med röda ögon tror jag. Den har funkat bra på gös även på salt sidan. Ingen Nisse master...jaja....jag undrar om någon haft framgång med rödvit eller de klassiska mälarfärgerna?

När jag trollar är det ca: 5 meter grunt.....lämplig wobbler som inte bankar i hela tiden?

Tacksam för alla svar

Flötet;

Jag har trollat gös i Mälaren sedan mitten av förra seklet. Om du går in på mina tidigare inlägg nu i juni här på Fiskesnack.com så har jag berättat om val av olika wobblerfärger, modeller och djupgåenden som passar bra för Mälarens gösar i Björkfjärden (norra och södra), Ekoln och Sigtunafjärden. Det går knappast att köra för långsamt vid göstrolling. Själv tycker jag att 1,0 -1,4 knop brukar locka storgösen till hugg. Kör du snabbare får du nästan bara smågös. De riktigt stora gösarna är ofta långsamma och vill studera bytet ordentligt innan de hugger eller försiktigt börjar nafsa. Vissa fiskedagar nafsar gösen eller "puttar" flera gånger och andra dagar hugger den stenhårt för att genast döda bytet.
            Go for them!
            Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 122 visningar
            0 gillar