Finns ingen fisk som är bättre på att "klä på sej" wobblern än gösen märkligt hugg den måste ha!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nån som vet varför???
Collapse
X
-
gösen är ju hård i käften så vassakrokar och ett stadigt mothugg är väll aldrig fel. ev kan du dra på lite med gasen tillfälligt när det hugger men jag vet inte vad bra det fungerar på gös.Ursprungligen postat av FlötetAhh...ja det kanske kan vara nå`t.......Men vafasen ska man göra mothugg...eller ska man låta båten göra mothugget?
Kommentera
-
Näää....fan jag måste köpa lite nya krokar till mina braåha drag.....man blir ruskigt påmind om hur luriga dessa feskar är :-)
Appropå det Trashmasta/ var i frykforsen och fiskade regnbåge för någon helgsedan. fick en liten på 1 kilo...stod massa fina vid luckorna
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlötetNäää....fan jag måste köpa lite nya krokar till mina braåha drag.....man blir ruskigt påmind om hur luriga dessa feskar är :-)
Appropå det Trashmasta/ var i frykforsen och fiskade regnbåge för någon helgsedan. fick en liten på 1 kilo...stod massa fina vid luckorna
nog bra om de inte är så vassa, trist att tappa storgösen pga dåliga krokar.
OT: Gött, hörde det var en del å fiskade där och fick en del fina. Jiggade du eller var det spinn? Funderade på att testa men det blev aldrig av.
Kommentera
-
Jag metade med räka hehe....
Vaddå ska jag inte ha vassa krokar????????
Kommentera
-
Sevak6;Ursprungligen postat av sevak6Har varit 3 dagar i rad o trollat gös!!! Alla gösar jag har fått har varit krokade i gälen, nån som har teori angående detta???
Visst händer det att gösen hugger bytesfisken över huvudet, men då gäller det ofta större byten. Små bytesfiskar tar den helst bakifrån. Gösen är en långsam och klumpig jägare. I gösens mun hittar man många små griptänder spridda bland dubbla rader av stora, sylvassa huggtänder. Gösens sätt att jaga och hugga ett byte motiverar användande av spöhållare vid trollingfiske. Gösen ligger inte i försåt och kastar sig inte över sitt byte som gäddan. Tvärtom är gösen både långsam och klumpig och har därför ett helt annat jaktsätt. Gösen simmar uthålligt och målmedvetet efter sitt byte tills den hinner ikapp det. Då försöker den gång på gång med försiktiga nafs svälja bytet bakifrån. Svarar man som trollingfiskare med ett hårt mothugg i fel ögonblick, då blir gösen skrämd och går ner i djupet. En spöhållare förblir oberörd och gör inget plötsligt mothugg på ett litet gösnafs eller en serie lätta stötar ”tap..tap.. tap” mot wobblern. Spöhållaren bryr sig inte om att gösen simmar i samma fart som wobblern och skjuter på den bakifrån. Men när gösen hugger på riktigt, då blir det tvärstopp tack vare spöhållaren!
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 157 visningar