Tillsyn av fiskare från båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillsyn av fiskare från båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Känns bara oseriöst med en tillsynsman som står o gastar vid strandkanten eller smygandes i såren kring stranden. Är drt en någorlunda seriös tillsynsman tycker man att vederbörande bör ha tillgång till båt... Inte fan står tex kustbevakningen o skriker på land att man skall komma in till dom o blåsa?

Kommentera

Kustbevakningen får för det mesta betalt för sitt arbete o andra sidan

Kommentera

Ja, och ingen är tvingad att va tillsynsman?

Kommentera

Kan inte påminna mig om att jag någonsin blivit störd i onödan av en fiskekortskontrollant. Men så har jag heller aldrig haft svårt för att visa respekt för någon som gör bara sitt jobb eller haft något emot en förening eller markägare som upplåter sin mark till mig så att jag kan fiska där. Och sköter dom inte om fiskevattnet är det förmodligen inte bra fiske heller och då är det heller ingen som tvingar mig att fiska just där...

Kommentera

Jag har under 14 år aldrig blivit kontrollerad

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Ja, och ingen är tvingad att va tillsynsman?
              Nej, men man kanske ska vara tacksam att det finns folk som frivilligt ser efter våra kära fiskevatten. Själv har jag blivit kontrollerad flera gånger än jag kan räkna.

Kommentera

Personerna som jobbar med detta gör detta för våran & fiskens skulle & vi ska vara jäkligt glada att det finns folk som vill jobba med det .
                Så varför sätta sig på tvären den dagen någon vill kontrollera fiskekortet

Kommentera

Enligt min erfarenhet ökar risken att köra på något med båten ju närmare land man är. Skulle en tillsynsman vilja kontrollera mig är det välkommet, men jag går bara in till land där jag kan göra det utan att köra på något med båten. Ev får hen flytta sig till en sådan plats som jag anvisar eller skaffa båt. Har tyvärr aldrig blivit kollad i Sverige. Håller mig till alla regler och har alltid kort om så krävs. Men sjösäkerhet är viktigare än ... osv...
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ställer mig inte på tvären till tillsynsman, tvärtom jag tycker det är kanon att dessa gör det dom gör, men gärna från båt, för att kontrollera andra som fiskar från båt, och från land dom som fiskar från land...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Jag vet inte hur det är i Sverige, men här i Finland måste kontrollanterna kunna legitimera sig, och oftast har de ett synligt märke eller så står det kontrollant(kalastuksen valvoja på finska) på jackan.
                      Det är samma i Sverige.

Måste även visa förordnad från länstyrelsen, endast bricka räcker icke. Och legitimation ifall fiskaren frågar efter detta.

Sen ska tilläggas att tillsynsman har inte rätt att titta igenom lådor/kylväskor i båten utan tillstånd från han som kör båten. Jag hade nog inte heller kört in till land om inte tillsynsman stod på en brygga och skrek

Är själv tillsynsman och jag hade aldrig räknat med att nån kommer till mig när jag ska kolla kort..
                      Senast ändrad av Larsww; 2018-06-01, 16:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art