Motorservice /år en dyrköpt historia. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorservice /år en dyrköpt historia.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorservice /år en dyrköpt historia.

Hallå. En tanke som jag absolut inte räknade med när jag köpte ny båt och motor i år.
    Jag fiskar ganska mycket, de senaste 3v har jag fiskat varje dag och hela helgerna.
    Gjorde 20 timmar service på motorn ca 1700:- (yamaha 50hk 2018)
    Nu 2v senare har motorn gått 80h. För det mesta på tomgång för att ladda batteriet till ekoloden
    ,kanske 75% tomgång och 25%drift ca.
    100 timmar servicen går på ca 3k. Vilket resulterar i ca 15-18 000 varje år i servicekostnader om jag kör 5-600 timmar vilket jag med största säkerhet kommer att göra.

Den utgiften hade jag inte ens räknat med. Inte kul att vara jag just nu.

Låter som en märklig lösning att använda motorn till laddning, varför inte ladda batterierna med en laddare ?

Kommentera

Med dom priserna kanske det kan vara värt att ta hem batteriet efter turen och ladda det hemma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Låter som en märklig lösning att använda motorn till laddning, varför inte ladda batterierna med en laddare ?
        Har ett batteri till motorn och 2 lod ett hds 9gen 3 och ett hds7 gen 3.
        Slår jag av motorn sjunker volten från 14,7 till 11.5 på ca 2timmar och låg spänning kommer upp på loden. Därför kör jag mycket med motorn igång på tomgång. (Drar jag ner ljusstyrkan så kan jag köra det dubbla innan låg spänning dyker upp)

Sedan kör jag 2 batterier till elmotorn (minnkota terrova 80lbs) som jag sätter laddare på efter varje tur.

Kommentera

Vore kanske mer ekonomiskt och miljövänligt att se över batteribanken än att spendera massa pengar på soppa och service för en 50hk "batteriladdare"...

Kommentera

Går det så fort att tömma batterierna då kanske det är där man bör kolla att allt är i bra skicka .
            Hur är allt kopplat , vad har du för stl på batterierna & vad har du för laddare ?

Kommentera

Går det så fort att tömma batterierna då kanske det är där man bör kolla att allt är i bra skicka .
              Hur är allt kopplat , vad har du för stl på batterierna & vad har du för laddare ?
              Varta är batteriet 105 ah. Ingen aning om kopplandet det gjorde skene järn åt mig där båten är köpt. Laddaren är en 24v 5a 12v 10a även den följde med i köpet
              Senast ändrad av Sökaren; 2018-05-21, 14:45.

Kommentera

Ett litet honda elverk kan du köpa begagnat för kanske 5-7Tkr. Löser strömfrågan utan serviceproblem. Typ ett EU20i eller liknande. Men det blir kanske en workaround grundproblemet.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Sökaren Visa inlägg
                  Varta är batteriet 105 ah. Ingen aning om kopplandet det gjorde skene järn åt mig där båten är köpt. Laddaren är en 24v 5a 12v 10a även den följde med i köpet
                  Laddare du startbatteriet något eller är det bara motorn som laddar den ?

12v & 10a är inte mkt om du ska ladda alla 3 batterier .

Om du har 3 batterier då gissar jag på att du har ca 300 ah totalt & då bör du ha en laddare som lämnar ca 30 amp om du ska fylla dom ordentligt .
                  Mojoboat har en bra laddare för flera batterier https://mojoshop.se/91-batteriladdare

Kommentera

Laddare du startbatteriet något eller är det bara motorn som laddar den ?

12v & 10a är inte mkt om du ska ladda alla 3 batterier .

Om du har 3 batterier då gissar jag på att du har ca 300 ah totalt & då bör du ha en laddare som lämnar ca 30 amp om du ska fylla dom ordentligt .
                    Mojoboat har en bra laddare för flera batterier https://mojoshop.se/91-batteriladdare
                    Änsålänge har jag bara använt laddaren till de 2 som är till elmotorn. De är med risk för felsägning seriekopplade, eller paralellkopplade hursom så är de ihopkopplade så att jag kan använda 24v läget på laddaren enligt försäljaren på Skene Järn. på laddaren står det "24v 5a/12v 10a" skall kolla vad den heter när jag åker till garaget.
                    Batteriet till motorn har jag inte använt någon laddare på än alls. Det laddar sig själv när den är igång.
                    Men jag tycker ändå att mina 2 lod drar ut det batteriet väldigt fort, skummat igenom en del trådar där folk kört flera år på plottercombo setups på samma batteri som bensinaren utan några konstigheter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art