Motorservice /år en dyrköpt historia. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorservice /år en dyrköpt historia.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det måste vara fel på batteriet.
    Jag kör med HDS 7 & 9 Gen2 på samma batteri som jag har till elstarten.
    Batteriet är ett Tudor 80Ah som jag har för mig är inne på fjärde säsongen.
    Kan köra betydligt mycket mer än vad du kan så det måste vara nått galet med ditt batteri.

Har det blivit djupurladdat så spelar det ingen roll att du kör alla dessa timmar, det kommer ändå ha taskig kapacitet då det förmodligen har börjat att sulfatera.
    Enda räddningen då (förhoppningsvis) är att köra med en laddare med ett "rekondläge" så kanske det återhämtar sig något...

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Det måste vara fel på batteriet.
      Jag kör med HDS 7 & 9 Gen2 på samma batteri som jag har till elstarten.
      Batteriet är ett Tudor 80Ah som jag har för mig är inne på fjärde säsongen.
      Kan köra betydligt mycket mer än vad du kan så det måste vara nått galet med ditt batteri.

Har det blivit djupurladdat så spelar det ingen roll att du kör alla dessa timmar, det kommer ändå ha taskig kapacitet då det förmodligen har börjat att sulfatera.
      Enda räddningen då (förhoppningsvis) är att köra med en laddare med ett "rekondläge" så kanske det återhämtar sig något...
      Nu skall motorn på service igen på torsdag. 100 timmar servicen skall ta det med dem på servicestället då.
      Nu har jag lite på benen att fråga om, har ingen koll annars på det elektriska i båten, jag vill fiska, inte hålla på med sånt.
      Tack för svaren alla.

Kommentera

Om du laddar upp start batteriet ordentligt till nästa gång kommer det säkert hålla betydligt bättre .

Kommentera

Ursprungligen postat av Sökaren Visa inlägg
          Har ett batteri till motorn och 2 lod ett hds 9gen 3 och ett hds7 gen 3.
          Slår jag av motorn sjunker volten från 14,7 till 11.5 på ca 2timmar och låg spänning kommer upp på loden. Därför kör jag mycket med motorn igång på tomgång. (Drar jag ner ljusstyrkan så kan jag köra det dubbla innan låg spänning dyker upp)

Sedan kör jag 2 batterier till elmotorn (minnkota terrova 80lbs) som jag sätter laddare på efter varje tur.
          Har du bara mätt med loden, eller har du provat med en multimeter också?
          Mitt batteri beter sig lika som ditt, loden (2 hds7) visar 11,5-11,9 volt efter ett par timmar.
          Men mäter jag med multimetern så visar den minst en volt högre.

Kommentera

Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
            Har du bara mätt med loden, eller har du provat med en multimeter också?
            Mitt batteri beter sig lika som ditt, loden (2 hds7) visar 11,5-11,9 volt efter ett par timmar.
            Men mäter jag med multimetern så visar den minst en volt högre.
            Har ingen multimeter, får skaffa en sådan och kolla.
            Har bara mätt med loden svar ja.

Kommentera

Det er utvilsomt noe galt med ditt elektriske system, som stort sett alle andre har kommentert også.

Når det kommer til service er det bare en ting å gjøre, ta servicen selv. Jeg har levert en motor til service på de siste 20 år, og det ene motorstoppet jeg har hatt i samme periode var på grunn av den servicen..... (Løs tennplugg.) Oljeskfift på motor og girhus kan ALLE gjøre selv. (Se feks på Mercurys nettsider for instruksjonsvideoer). Man skal ha usedvanlig god økonomi hvis man skal kombinere et ivrig sportsfiske og månedlige verkstedsbesøk.
              Team Colibri

Kommentera

Ang service Yamaha fick jag nyligen följande svar för min Yamaha F70 från Yamaha Motor Scandinavia:
                Hej Richard,

Det generella rådet är serva en gång per år. Helst (smidigast) på hösten i samband med vinterkonservering.

Ur Warranty Handbook:

”Periodic maintenance after the first 20 hours of running has to been done every 100 hours of running
                Or once a year whatever comes first.”

//Yamaha Motor Scandinavia

Kommentera

Jag servar min Suzuki DF100 vartannat år, vilket är oftare än 100h körtid och motorn har gått drygt 400h totalt, detta till det facila priset av 7800 kr per service men då ingår bottentvätt av båt.

Kommentera

Jag gör allting själv , förutom den första servicen på en ny motor eftersom eventuella uppdateringar utförs då .
                    Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sökaren Visa inlägg
                      Hallå. En tanke som jag absolut inte räknade med när jag köpte ny båt och motor i år.
                      Jag fiskar ganska mycket, de senaste 3v har jag fiskat varje dag och hela helgerna.
                      Gjorde 20 timmar service på motorn ca 1700:- (yamaha 50hk 2018)
                      Nu 2v senare har motorn gått 80h. För det mesta på tomgång för att ladda batteriet till ekoloden
                      ,kanske 75% tomgång och 25%drift ca.
                      100 timmar servicen går på ca 3k. Vilket resulterar i ca 15-18 000 varje år i servicekostnader om jag kör 5-600 timmar vilket jag med största säkerhet kommer att göra.

Den utgiften hade jag inte ens räknat med. Inte kul att vara jag just nu.
                      Köp ett Tudor 80 Ah marinbatteri enbart till dina ekolod och ladda batteriet hemma mellan fisketurerna. Då kostar det 1-2 kronor /laddning... och du minskar dina totalkostnader som med årlig service av din 50 hkr Yamaha-motor hos auktoriserad Yamaha serviceverkstad borde ligga på cirka 4.000 - 5.000:-/år.....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-22, 09:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 992 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art