Förslag för att locka fram Sutare ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag för att locka fram Sutare ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

grattis! Såg att du hade efterlyst lite info och hjälp på svensktmete också. Alltid extra kul när man slitit ett tag i ett eget vatten och sedan slår till med en fin sutare! 2.7 är verkligen inte fy skam för ett oetablerat vatten. Kan tänka mig det var en efterleksfisk också så chans på större finns det nog garanterat!

Kommentera

Mäska gärna med en blandning av Ströbröd, hela hampfrön och blodpulver brukar rocka i ofiskade vatten och även många hårdfiskade!

Kommentera

resultat av råd!

Tackar o bugar för alla råd och all hjälp..

Har som Ivman nämnde införskaffat en liten båt och kunnat titta lite närmare på sjön.

Hade också med ett cyklop o kunde då konstatera att botten är täckt med växtlighet.
        Inte bara av den sorten som sträcker sig från botten och till straxt under ytan utan också den som ligger från botten och som en mjuk matta 3-5 dm upp.

Vädret och vinden har gjort att de varit svår att se ev bubblor och andra tecken på aktivitet.
        Dom platser som jag tycker mig ha sätt aktivitet(ska åter i gen va tydlig med i gen att jag inte är en slipad metare o har lite svårt att tolka tecknen o läsa vatten, men försöker dock)

Lärdomen blev iaf. Att 1.
        få ner betet till botten.. sagt och gjort krattades botten dels utan för bryggan då den en då mäskats hårt och under relativt lång tid..
        Krattade också dom platser som jag tyckte mig se aktivitet på..

Lärdom 2.
        2. drog också ner till bara majs, ärtor och blodpudding… uteslöt grund mäsk helt utan använde bara lite blodmjöl o smaksätta med.

första natten va det fullt upp med att få i båten vilket tog sin tid..

mäskade sparsamt med ett par nävar och fick redan efter 30 min svar på tal..
        under 2½ timme landade 9 rudor mellan 600-1450.

När sarven väl gjorde entre fick det vara bra..

Kvällen där på blev det som sagt krattning av aktuella platser samt kikat efter tecken på ätande fisk.
        Samma procedur åter upprepades med sparsamt med majs, blodpudding o gröna ärtor, tog ca 1 timme o med några tveksam ruda napp innan flötet i sann sutare maner poppade upp och bestämt vandrade i väg.

Fisken drog raka vägen in bland näckrosorna så det va bara att ta båten o ro ut och efter lite bök kunde då en 2725 kg tung och 56 cm utlekt fisk fick syna håv nätet.

Kan de vara bättre?! =)

Tack åter i gen för hjälpen o gratulationer..

jerkasbackforpicks! : håller tummarna för at de du säger stämmer.. vore ruggigt kul!

Kommentera

Tack till troutscout!

Tack för all tid arbete å kulor du lagt ner på den lilla sjön, mina små insats är försumbar om man ser hur du har trollat fram detta fiske vatten.

Tack för att jag får fiska där.

Tack för att du är min fiskepolare å vän.

troutscout har under en tid tjatat på att jag måste se sjön igen och testa lyckan med några feta sutare. Har haft semester med tjejen och pyslat med ett annat kanske låvande vatten och försökt hinna med allt annat man ska hinna med när man äntligen har semester (är fan i mig helt slut körd). Och har så gott som dagligen ängnat mig åt slöfiske i lugn och ro, ingen jakt.

I går ringde han igen och var väldigt bestämd. Jag sa att jag måste hinna med några grejer först och att mina fiske prylar är spridda på ett par ställen och betes förådet i kylen hade död. Hade ingen större fiskelust, jag tror jag är som gäddan tappar jakt instinkten när det är för varmt.

Han sa. - skit i det, jag fixar alla met grejer så tar du med kaffe och lite prylar för ytfiske, punkt.

Helt plötsligt hade fisketarmen vaknat till liv och jag bad att vi skulle börja tidigare än troutscout redan bestämt.

När jag kom dit var redan flera matchspön riggade och mäsken var blandad och en mängd olika betan var framdukade, kände mig som en jävla tysk fiske turist som köpt ett guidpaket.

Hur gick då fisket vid troutscouts lilla vatten i går? Det var helt grymt, jag fick en sutare på 2 600 g som störst (20 g större än hans dagsrekord. Vi tappade räkningen på hur många sutare och rudor vi fått efter ett tag. Vi bara njöt.

Det blev inte sämre av att jag jerkade upp en liten gädda som voltade ett och ett halft varv ovanför ytan när han högg på mitt ytgående bete.

Vi fick Mört, Sarv, Aborre, Gädda, Sutare och Ruda under samma pass.

Nästa vecka har vi båda gräsänklings semester och då ska vi fiska på riktigt.

Tack troutscout!

/ Ivman

Kommentera

grattis !!!

skicka upp bilder då.
            Keep talking about me, You are just making me famous..
            MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

ang bilder

finns några bilder från sjön nu...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar