Ursprungligen postat av möllermellerud
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Det finns ju knappt fisk längre.....
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av möllermellerud Visa inläggJag har växt upp med sommarstuga i köpmannebrotrakten, alltså vänern. När man va liten...typ 30 år sedan hade man bara skit att fiska med. Gamla utjänta prylar från morfar och farfar osv.. men trots det fick man massa fisk.
Idag har jag grejer för tiotusentals kronor och det går junknppt att få napp längre. Visst..jag är inte världens mest erfarna fiskare men ingenting fungerar ju längre...vertikal spinn trolling mete...jag få ju aldrig nåt på nåt oavsett metod.
Kommentera
-
Är det någon som känner till några forskningsrapporter som ger några svar på vid vilka förhållanden fisken trivs bäst och som leder till optimalt fiskebestånd i ett vattendrag? Typ att det ska vara pH=xx, yy mg/l av näringsämne Y, syrehalt O mg/l, mikroplast mindre än zz partiklar/m3, läkemedelrester och andra oönskade ämnen i halter mindre än TT mg/l, fisketrycket bör vara mindre än...
Visste man bara optimum eller vilken parameter som är viktigast så skulle det vara enklare att sätta in åtgärder.
Jo, jag vet att det är en omöjlig fråga, men jag tänker att ibland kanske någon multivariat metod kunde ge en vink när frågan är för svår för kemin, biologin och ekologin. Visst måste det finnas sjöar med olika bra fiskbestånd. För dessa kanske vissa samband finns även om man inte är säker på hur den enskilda parametern påverkar. Stupar man redan på definitionen av ett ”bra fiskbestånd” eller är detta något man kunde fiska i med sitt team under någon mörk fiskefri vintermånad?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av möllermellerud Visa inläggJag har växt upp med sommarstuga i köpmannebrotrakten, alltså vänern. När man va liten...typ 30 år sedan hade man bara skit att fiska med. Gamla utjänta prylar från morfar och farfar osv.. men trots det fick man massa fisk.
Idag har jag grejer för tiotusentals kronor och det går junknppt att få napp längre. Visst..jag är inte världens mest erfarna fiskare men ingenting fungerar ju längre...vertikal spinn trolling mete...jag få ju aldrig nåt på nåt oavsett metod.
När vi tävlade i Laxtrolling förr i Vänern var det ibland så hårt väder att tävlingen ställdes in. Då brukade vi åka in mot Köpmannebro ock kasta efter Gädda...
Första gången jag var med och trollade Lax i Vänern var 1976 tillsammans med Johan Abelsson https://www.abelfishing.com/ och hans kusin Jonas Hammarstedt. Då fanns det gott om både Lax och Öring i Vänern...
De genomtrevliga personer och tävlingsarrangörer jag lärde mig känna nära Mellerud var Stig Söderström och Gösta Wadh samt Bengt Skåån utanför Åmål....
Skriv gärna och berätta vilka fiskarter du är intresserad av att fånga i Vänern....
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-21, 10:22.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggÄr det någon som känner till några forskningsrapporter som ger några svar på vid vilka förhållanden fisken trivs bäst och som leder till optimalt fiskebestånd i ett vattendrag? Typ att det ska vara pH=xx, yy mg/l av näringsämne Y, syrehalt O mg/l, mikroplast mindre än zz partiklar/m3, läkemedelrester och andra oönskade ämnen i halter mindre än TT mg/l, fisketrycket bör vara mindre än...
Visste man bara optimum eller vilken parameter som är viktigast så skulle det vara enklare att sätta in åtgärder.
Jo, jag vet att det är en omöjlig fråga, men jag tänker att ibland kanske någon multivariat metod kunde ge en vink när frågan är för svår för kemin, biologin och ekologin. Visst måste det finnas sjöar med olika bra fiskbestånd. För dessa kanske vissa samband finns även om man inte är säker på hur den enskilda parametern påverkar. Stupar man redan på definitionen av ett ”bra fiskbestånd” eller är detta något man kunde fiska i med sitt team under någon mörk fiskefri vintermånad?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
Det är ju bara och se hur fisket efter ex gädda och abborre har förändrats i Östersjön på Öland. Förr kunde det tas mycket abborre inne i hamnarna och när det gällde gädda fanns det riktiga monstergäddor långt över 10 kg och uppåt.
Öland har väl aldrig räknats som något superbra Gäddvatten. Däremot har många stora Havsöringar fångats runt Öland genom åren....
Tobydraget och LEF Candy var två av mina favoritdrag vid kastfiske efter Havsöring....
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
Hej Henke E;
Öland har väl aldrig räknats som något superbra Gäddvatten. Däremot har många stora Havsöringar fångats runt Öland genom åren....
Tobydraget och LEF Candy var två av mina favoritdrag vid kastfiske efter Havsöring....
Old Firehand
Leif Engström
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
Hej Leif! förr togs det en hel del gädda i Grankullavik och Kårehamn. Skeddraget Toby i diverse olika färger är en klassiker som alltid håller
Utanför Oskarshamn och Figeholm var det gott om stor Gädda på 1970-talet när jag besökte mina kunder där...
Bomber B16A i färgen XSIO "Fegisen" ..http://www.trumman.com/bomber/col/15asig-xsio4.htm .. var grym på Gädda förr....
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-22, 05:53.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
igår, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|