Horngädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Horngädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

extremt knepigt att kroka dem på UL! Stod och spann med ett litet skedrag och Ul i nån timma. Hade nog fisk på i varannat kast åtminstonde men lyckades bara landa 1! Det sjuka vara att den fisken INTE SATT I KROKEN utan hade knipigt draget med näbben sen SNURRAT LINAN RUNT SÅ DEN INTE KUNDE SLÄPPA TAGET om själva skeden på draget. Kroken hängde en bra bit utanför munnen. Nu vet jag inte om det var så att mitt UL är extremt mjukt t.o.m för att vara UL, men mer eller mindre omöjligt att kroka fisken var det.

Edit. använde flätlina såklart.

Förövrigt har det hänt mig ett par gånger att torskar snurrat sig runt munnen så de inte kunnat släppa pilken även om kroken hängde utanför
    Senast ändrad av theoneandonly; 2007-05-06, 12:00.
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Jo dem är luriga som fan att kroka! Men roligt fiske är det

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

ett tips om ni ska meta dom med ul. vilket är grymt roligt så kör med sill bitar funkar mycket bra!!!
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

De kom hit till gbg trackterna förra veckan,,,men då fick vi bara 2. Men funkar de att köra ståltafs efter draget å 3 krok på den?
          Mete med räka är de bättre än stagg, funkar ströming/sill bitar oxo bra eller ska man använda sig av stagg?
          Senast ändrad av hansen; 2007-05-05, 20:55.

Kommentera

Funkar med landfiske eller? vad för typ av kuststräcka? Djupt, grunt?
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag fiskar näbbgäddan med UL och har inte haft några problem att kroka de små rackarna... Jag vevar bara hem draget utan att göra några ryck, när jag märker att något är på så räcker det med ett mothugg. Tack vare flätlinan så blir det ett ordentligt mothugg och inte bara något fjuttigt som det skulle bli om jag hade nylon till UL.

Ska ut idag igen till lernacken och fiska om ett par timmar.

@ Kimbow... Kajer eller kuststräcka fungerar lika bra... jag brukar ta mig ut med vadarna och fiska efter dem.

Kommentera

Neberjönsar

Ursprungligen postat av Mr.Dna Visa inlägg
                Man ska inte ha kroken en bit bakom, det är bara för att man ska rycka fast dem, säger inte att alla gör det, men det är egentligen för att du ska kunna ryckfiska dem..
                Håller nästan med dig Mr.Dna om att kroken på en bit lina bakom draget är till för att kroken ska fastna i skallen på dem där den har lättare för att fastna än i den smala hårda näbben. Därmed inte sagt att man ryckfiskar för det (även om en hel del förvirrade människor rycker som om de hade betalt för det) eftersom fisken trots allt hugger på draget.

Myten om att horngäddan slår till sitt byte för att bedöva det är nog lika omöjlig att avliva som "att det hugger bättre när det regnar". Jag vet inte vem som startat dessa myter men de borde bestraffas för det. Jag har stått och kollat på 1000-tals horngäddor som simmat efter mina drag genom åren och jag har ALDRIG varit med om en enda som simmat upp och snärtat till draget. Om de hugger så tar de med näbben, punkt slut.
                Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Ja, detta med att ha en tafs mellan drag och krok har jag aldrig förstått...

Jag har aldrig haft en tafs mellan och 90% av mina näbbisar kommer upp med kroken i munnen (näbben).

Min farsa sa förr att man skulle ha tafsen för att när man vevade hem snabbt eller drog draget efter båten så slängde kroken fram och tillbaka bakom draget och på så sätt krokades fisken som jagade draget. Helt meningslöst i mina ögon då det är roligare att ta en fisk på rätt så, dvs den jagar ett byte (helst mitt drag) och hugger på detta.. inte att det kommer en krok farandes och fastnar någonstanns på fiskens kropp och gör jobbet.

Kommentera

Lyssna på mårten kids! han brukar ha skaplig koll!!!
                    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Skall oxå testa flugfiske efter näbbgädda. Och ja, vi kallar de för näbbgädda där jag bor i allafall.
                      Små flugor som liknar räkor och småfisk har jag hört att det skall vara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 296 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art