Hälsena av + fiske från båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälsena av + fiske från båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hälsena av + fiske från båt?

    Hej!

    Detta är ju en lite skum fråga kanske men måste ändå kolla. Är lite deppig då jag för 1.5 vecka sedan slet av min hälsena och börjar inse att hela vårfisket blivit förstört.

    Tänkte kolla om det är någon här som slitit av hälsenan. Hur gick det för er med läkning men framför allt hur lång tid tog det för er innan ni kände er bekväma i att stå i en båt och fiska!?

    Skitfiske från Småland.
    Senast ändrad av Grävlingen; 2018-02-26, 08:18.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

  • #2
    Nja, tog väl 4-5 år innan man kunde fiska haha

    Nädå, skämta bara. Har ingen aning om hälsenan, tog 2-3 mån för mig med mitt knä
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Du borde väl kunna tejpa lite som extra stöd när du är i båten. Har jag själv gjort med avslitna ledband i foten. Konsultera med sjukvården/sjukgymnasten angående detta och hur du bör tejpa om de tycker det är ok.

      Kommentera


      • #4
        Hej!

        Så som det ser ut nu så är det "Pjäxa" dygnet runt i 8 veckor, kryckor i ytterligare 2-3 veckor, under tiden jättemycket rehab. Efter 6 månader ska man vara hyfsat tillbaka och efter 1år idrotta som vanligt, beroende lite på hur pass bra rehabträningen går. Vad som verkar lite otäckt är just risken att slita av hälsenan igen inom de första 6mån och oroar mig för att snubbla omkring i en båt därför är dumt.

        @Classe69 - Hehe, tack för peppen!

        @Cojonez - Tack för tipset, ska träffa fysioterapeut om någon vecka får höra lite med dem såklart. Tejpning har jag funderat på själv (spelat mycket fotboll). det går ju i princip att tejpa foten helt stel så att man i alla fall inte hamnar i några extremlägen.

        Fler tips?
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

        Kommentera


        • #5
          Kollegan slet nyss av sin, han kan fortfarande inte helt stödja på foten efter 4 månader

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Kollegan slet nyss av sin, han kan fortfarande inte helt stödja på foten efter 4 månader
            Mmmmm... låter tyvärr så på många håll. Vet du om han blev opererad eller konservativt behandlad med pjäxa!?..

            Hur som helst lär man nog fundera att lägga fiske och allt annat rörligt på is...
            Senast ändrad av Grävlingen; 2018-02-26, 11:23.
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

            Kommentera


            • #7
              Hej

              Jobbar själv som sjukgymnast/fysioterapeut å här kommer lite råd:
              Det går absolut att vara i en båt med stadiga kängor, stadigt fotledsskydd, alternativt tejp. De råden skulle du få av mig som patient. Däremot kan råden variera beroende på sjukgymnastens vilja att "släppa dig fritt i rehabträningen".
              Därför är det viktigt att när ortosen/stöveln tas bort följa direktiven noga. Första tiden brukar vara viktig för den fortlöpande ökade belastningen som foten-vaden-knäet (hälsenanan) ska tåla.
              Jag har (ännu) inte träffat någon patient som "dragit av" senan igen då de följt råden och direktiven korrekt.

              Lycka till och ha tålamod. Det blir så bra som du vill att det sa bli, samt så mkt tid som du lägger ner på träningen:-)

              Ps. Man kan alltid sittfiska såsom Bengt Öste och Larz-Thure Ljungdal för att "säkra" hälsena-fot. Kanske var det därför de satt ner;-)

              Kommentera


              • #8
                Jag drog hälsenan för ett par år sedan och gick gipsad i 9 veckor. Riktigt seg rehab om jag skall vara ärlig. Det som tog lång tid för mig var att bli stabil i knät igen. Så fort stabiliteten och rörligheten var tillbaka kändes det lättare, framförallt mentalt. Styrkan kom efter hand. Jag var tillbaka i träning efter ca 9 mån och kände mig helt återställd efter 12-14 mån.

                Till de goda nyheterna. Jag tyckte inte att det var något som helt problem att fiska och liknande. Så fort jag kunde gå hjälpligt utan kryckan var jag igång. Jag använde ordentliga vandrarkängor som jag knöt hårt och körde på. Jag använde inte min lilla ranka båt och var väldigt noga med att hålla rent på durken för att inte snubbla på något. I början stod jag alltid på durken med en toft precis bakom mig så att jag kunde sätta mig rätt ned utan att flytta fötterna om det blev vingligt. Jag fixade en annan förtöjningspunkt för ankarlinan så att båten lade sig snett mot vinden av den anledningen. Det största problmet var att bära saker fram och tillbaka till båten. Det går väldigt långsamt när man har ett ben som knappt bär ens egen kroppsvikt och en krycka i ena handen.

                Se till och gör dina rehab övningar slaviskt, även när framstegen blir mindre och mindre, det gör stor skillnad. Du kommer vara tillbaka på sjön snabbare än du tror

                Kommentera


                • #9
                  Hej!

                  @Wildrunner - Tack, ditt svar höjer moralen, helt klart Så efter ortosen ryker kan det vara lämpligt med riktigt stabila skor rent generellt. Om jag tolkar det du skriver rätt, självklart stabila kängor i båten men annars också?

                  @tajger - Har hört att Rehaben är tuff, men också att det är där man själv kan göra skillnad i tillfrisknandet. Härligt att höra att du tog dig ut det gör min dag helt klart ljusare! Verkar som om det blir att investera i ett par höga kängor inledningsvis sedan se vad Sjukgymnasten säger om fotledsskydd/tejpning.

                  Tack grabbar! Nu tittar nog solen fram snart också igenom molntäcket
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                  Kommentera


                  • #10
                    Min kompis sitter ofta och fiskar pga en del förslitningsskador. Inte sällan fiskar han skiten ur mig samtidigt.
                    Håller tummarna för snabb läkning.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 896 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 185 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    952 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 665 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X