Jiggfiske efter abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske efter abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
    Jag tycker personligen att en allt för tunn och mjuk topp är obekvämt vid klassiskt jiggfiske. Särskilt om spöt i övrigt är snabbt.

Jag kör snabba och rappa spön för allt fiske med gummi. Ännu viktigare om det finns offsetkrokar med i ekvationen, behövs ibland lite mer kraft att få dem att sitta säkert än en vanlig jiggkrok.
    Håller helt med om det. Ett snabbt och rätt styvt spö för jiggfiske är enligt mig helt rätt.
    Var lite skeptisk till det tills jag fick första hugget. Fiskar på 5-8m och ofta i starkt strömmande vatten. Då behöver man något som känns direkt.

Vet de som säger att man missar större delen hugg på jigg om man inte tittar på linan och gör mothugg när denna sträcks. Men hur de tänker vet jag inte.
    Går helt på känslan, oftast tittar jag på något annat än spöt/linan med dessutom. Fördelen med ett sånt spö och sträckt lina är att halva mothugget redan är gjort när man känner det.

Missar helt klart mindre fisk sedan jag bytte till den sortens spö. Betydligt mindre fisk!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag har en SG Finezz softlure rod 10-35 och använder jiggar och skallar som sammanlagt väger kring 35 gram. Jag tycker att känslan blir urusel. Man har bara kontakt med jiggen inom en radie av cirka 15-20 meter och på ett djup av cirka 5 meter. Kastar man längre eller fiskar djupare så försvinner känslan. Detta kan inte ha med spöt att göra, jiggfiske har begränsat användningsområde. Söker ett alternativt sätt att fiska av botten. Dobb och flytande fluga kan bli ett alternativ.

Kommentera

Carolinarigg har tusentals användarmöjligheter. Gummi eller fluga, kort eller långt avstånd från sänket, tyngd på sänket, flytpärla vid betet eller ej.

Det är min standardrigg vitt bottennära fiske särskilt om minsta risk för bottennapp föreligger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
          Jag har en SG Finezz softlure rod 10-35 och använder jiggar och skallar som sammanlagt väger kring 35 gram. Jag tycker att känslan blir urusel. Man har bara kontakt med jiggen inom en radie av cirka 15-20 meter och på ett djup av cirka 5 meter. Kastar man längre eller fiskar djupare så försvinner känslan. Detta kan inte ha med spöt att göra, jiggfiske har begränsat användningsområde. Söker ett alternativt sätt att fiska av botten. Dobb och flytande fluga kan bli ett alternativ.
          Alla tycker vi olika.
          Fiskar ofta på botten med 50m ute och vikter på 25+14gr eller 25+8gr och det fungerar utmärkt.
          Djupen är mellan 3-8m ungefär. Ofta strömt dock så det kanske påverkar det åt det bättre.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Alla tycker vi olika.
            Fiskar ofta på botten med 50m ute och vikter på 25+14gr eller 25+8gr och det fungerar utmärkt.
            Djupen är mellan 3-8m ungefär. Ofta strömt dock så det kanske påverkar det åt det bättre.
            Samma här. Jag jiggar också långt ute när jag söker av ett område. När till 8-12m ibland. och som Joens 50m ute.
            Det är här styrkan av ett riktigt bra spö kommer fram.
            Många spön funkar bra relativt nära men med avståndet växer skillnaden mellan ett duglig bra jiggspö och en riktig högmodulerad low raisin (låg andel lim) klinga. Skillnaden är förbluffande om man jämför direkt mellan två olika spön med samma kastvikt. Med den ena känner du även på 50m jiggens stjärtrörelse, eller hur linan träffar på fisk i stim. Du kan ffde avgöra vad det är för botten samt att ett napp är som ett elektriskt inslag.
            En annan betydande faktor är att vikten av jiggen (jigg + trailer) passar till spöts kastvikt. För lätt ge dig ingen bra feedback, men för tungt gör spöt svampig och du tappar också sensitiviteten. Samt att du har en verkligen tunn och tight flätlina på rullen som minskar vattenfriktionen så bra som möjligt.

Kommentera

Vilket spö använder du Utter?

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Vilket spö använder du Utter?
                Han har inga billiga grejer .... //T

PS: Billiga grejer behöver inte vara per definition dåliga.

Kommentera

Nej nej, inga superdyra grejer just nu i borre- arsenalen. För fisket som ovan nämns fiskar jag ett Fox Terminator Shadjigger Rapid i 2,40. Och för lättare jiggfiske ett Bft Perception Jig & Dropshot. Men de gör ett fantastiskt jobb. Dock har jag lekt med Evergreen och annat.
                  Det finns superfina spön som inte krossar bankkontot. Tatula- serien t.ex. där jag också äger två spön. I sälj fanns det ett Okuma One Rod för ett tag sedan- grymma spön för pengarna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Nej nej, inga superdyra grejer just nu i borre- arsenalen. För fisket som ovan nämns fiskar jag ett Fox Terminator Shadjigger Rapid i 2,40. Och för lättare jiggfiske ett Bft Perception Jig & Dropshot. Men de gör ett fantastiskt jobb. Dock har jag lekt med Evergreen och annat.
                    Det finns superfina spön som inte krossar bankkontot. Tatula- serien t.ex. där jag också äger två spön. I sälj fanns det ett Okuma One Rod för ett tag sedan- grymma spön för pengarna!

Fox Terminator Shadjigger Rapid i 2,4D har utgått från sortimentet. Jag antar att Terminator pro jigger X är efterföljaren.

Så här beskriven Fox spöt "Fishing shads in deeper or fast flowing water requires a very special rod and thats exactly what our new Terminator Pro Jigger X has been designed for! This rod can deal with much heavier jig heads in the 60g region, yet it still remains sensitive enough to feel every bite, no matter how gentle". Jag ska beställa hem en för utvärdering.

Kommentera

Ja, jag är nöjd med mitt. Tror aktionen är samma, men lättare klinga. Själva aktionen är regular-fast skulle jag vilja säger. Inte X-fast som många andra jiggspön.
                      Det innebär att en större del av klingan jobba, inte bara yttersta toppen.
                      Mitt 2.40 är perfekt balanserad med en 2500 Daiwa Certate

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 987 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art