C&R problem vid gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R problem vid gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

C&R Gös

Karpsäckar är ingen bra ide för gös. Gösens taggiga fenor och fastnar i säcken, fisken har ofta problem att stå upprätt.

Får fisken tid på sig så återhämtar den sig. Man skall "kladda" med den så lite som möjligt. Känner den sig fångad deppar den ihop och ger upp. Jag brukar hålla dom i "Bassgreppet". Tummen i munnen och pekfingret under hakan. Man skall hålla mjukt och bara styra fisken så mycket att den håller sig upprätt. Efter ett tag återfår den balansen (kan ta ngra minuter) och man kan släppa den.

Ett annat sätt som är omständigare, men som man kan ta till om inte ovanstående fungerar. Och man verkligen vill ge fisken en andra chans är.
    Man åker in till land och ställer fisken på ngt ställe så att den inte kan vända runt. Man får använda fantasin. En tät vass på grunt vatten, där kan man kila fast fisken mellan vasstråna. Man kan "låsa" fast fisken med pinnar som körs ner i botten, man kan bygga ngt med stenar etc. Vattnet bör inte vara för turbulent, risk att fisken gungas loss innan den återhämtat sig.
    Både gösar och gäddor som tagit på djupt vatten har efter ngn timme återhämtat sig. Fick en gädda på Vättern för några år sedan som tog i ytan, men som måste ha kommit från stort djup, buken var som en ballong..
    Jag "riggade" den vid land. Vi forsatte fisket utanför kantan där gäddan stod. Efter ngn timme kom den simmande med ryggen ovanför ytan. Den hade återfått balansen, men simblåsan var fortfarande för stor. Vi höll ögonen på den hela tiden. 30min senare ser vi hur den vinkade med stjärtfenan och dök.
    Vi fiskade ytterligare några dagar i det området, spanade lite utefter vindkanterna för att se om den dött och flytet iland, men vi såg inte till den. Det var ett tillsynes hopplöst fall, som jag tror fungerade.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Drillar man långsamt har fisken större möjlighet att ställa om sig, så skall man återutsätta snabbt.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Prova grövre fiskegrejer så du kan pumpa hem fisken snabbare så hinner den inte bli lika trött när du ska återutsätta den.

Kommentera

Det är inte trötthet, utan trycksjuka som gör att gösen inte dyker. Den klarar inte den snabba tryckändringen. Lyfter man den långsammare får den mer tid på sig att ställa om.

Kommentera

Grabbar, grabbar, det är en sådan har ni ska ha:

Observara att den absolut inte får användas på människor!!

Kommentera

Ursprungligen postat av ob
              Grabbar, grabbar, det är en sådan har ni ska ha:

Observara att den absolut inte får användas på människor!!
              Hehe! Skabbigt!

Jag har aldrig ätit en fisk som jag har fångat! Har jag aldrig fångat en fisk eller äterjag inte fisk utan fiskar för mitt eget nöjes skull? Gissa själva!

Alla fiskar för sitt nöjes skull, e det mer humant att slå ihjäl fisken än att släppa tillbaka den?? skumma resonemang!

C&R vägrare: "Det är så tråkigt att fiska men nu när jag fått napp så e jag tvungen att äta upp den!"

C&R regerar! Ät mört tills ni spyr!
              SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Funkar inte C&R, är det väl bara att ta upp den och lägga den på grillen. Finns knappast något godare en grillad gös denna tid på året. Mycket bättre att käka egenfångad fisk en att sponsra någon yrkesfiskare om man vill ha en god måltid. . Annars är det bara att avakta och vänta på att vattnet ska kylas av. Är vattnet kallare än 15 grader har jag aldrig upplevt några problem med återutsättningar.

Kommentera

Vad jag hört ska man försöka drilla in fisken så snabbt som möjligt för om ju längre man drillar dem ju mindre energi har de kvar när de ska återutsättas.
                  Kolla på www.asff.nu och på vänster sida av sidan finns en länk som heter "Storgösens framtid i Mjörn??". Där finns allt att läsa om dessa problem. Notera ritningen på hur man kan få ner en gös på rätt djup genom att ha ett spö med en omvänd "hair rig" på en slö krok med intryckt hulling och en tyngd istället för boilie! Mycket smartare än "stenar i rep" och div pva taktiker..

Mvh Peter
                  ---------------------------------------------------
                  "Att få sitta i solen en vindstilla sommar eller vår morgon, med feederspön eller karpspön brevid sig, fågelkvitter i bakgrunden och nyligen nerslemmad avkrokningsmatta. Fiske blir inte mycket bättre än så!"

www.asff.nu
                  www.vastsvenskan.se

Kommentera

Ursprungligen postat av johan_83_
                    Hej..

Är det ngn som vet hur man skall göra för att kunna tillämpa C&R på gös när man fiskar på 10-12 meters djup.. är nämligen så att de kämpar jättebra tills de kommer ett par meter från ytan då blir de alldeles kraftlös och flyter upp som en kork.. sen när man ska släppa tillbaka dem så gör man lite konstgjord andning på dem och sen vill de iväg men de kommer inte ner på grund av all luft i blåsan, har prövat och säcka dem men det tar sån tid för sem att bli kvitt luften i blåsan..

Tror att jag har sett fiskare som fiskar i mer "tropiska" vatten stuckit hål på simblåsan för att de ska komma iväg. Fungerar det på gösen oxå??

skulle bli tacksam för ngt bra tips!

//Johan

Hej Johan 83; På 10 meters djup är vattentrycket 1,0 kp och på 15 meter 1,5 kp. Tar man snabbt upp en gös eller någon annan fisk med sluten simblåsa till ytan får den "dykarsjuka" och hinner inte anpassa sig på vägen upp till ytan. Vill du att gösen ska överleva den snabba tryckminskningen kan du haka fast den i en 500 grams torskpilk eller motsvarande blytyngd och släppa ner den till sjöbotten igen där gösen får vistas 5-10 minuter. Sedan kan du hissa upp den mycket långsamt mot ytan igen för att se om den hinner anpassa sig till tryckminskningen. Det KG var inne på var nog att minimimåttet på gös oftast är 45 cm i en sjö och därför måste gös som inte håller måttet ovillkorligen släppas tillbaka oavsett om den fått "dykarsjuka" eller inte.
                    Den här sommaren har varit en av de bästa gössomrar jag varit med om!
                    Go for them!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnenym
                      Jag tror på det holländska knepet som Matt Hayes hade med i sin film. Släpp tillbaka dom fån en meters höjd och dom blir rädda och simmar ner till den nivån där blåsan trycks tillbaka. Det var en av Hollands bästa gösfiskare som sa det och han hade aldrig sett någon flyta upp igen..
                      Och det vet man ju att specimenfolk talar alltid sanning.

Hej Arnenym; Tack för senast! Det där holländska "MattHayesKnepet" lät riktigt bra! Det ska jag testa och praktisera i framtiden. Ibland händer det att man får problem med att få ner både gös och abborre igen. Samma gäller det med uer (kungsfisk) som man fiskar på flera hundra meters djup utanför branterna i norra Norges Atlantkust. Matfisk är det OK med, men om man får flera småuer eller småtorsk där blåsan sticker ut genom munnen då får man även samvetskval.
                      Go for them!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 111 visningar
                      1 gilla