C&R problem vid gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R problem vid gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av cath
    Låter mycket klokt !
    Om man inte har bur kan man använda en karpsäck ?
    Tror att de har små hål som gör att vattnet kan strömma igenom.
    Gå till Zoo butiken och köp en billig liten batteridriven syrepump .För att ge extra syre.
    Sänk ner karpsäcken i vattnet med den trötta fisken och syre slangen och fäst någon tyngd på säcken så att den kommer under ytan.

jag vet inte ...men återhämtning o syre är nog botemedlet - inte punktera simblåsan.
    Hur ofta händer detta är det vanligt ?
    Måste jag iväg och köpa bur när jag ska dra iväg på gös fiske ?
    Du är nog inne på rätt linje vad gäller att fisken bör få syrerikt vatten.

Däremot så tror jag att det är lite overkill med att sätt ner syrepumpen i vattnet. I sjön eller havet så rör sig hela tiden vattnet, så det syrerika ytvattnet kommer att komma ner den lilla biten till fisken ändå.

Syrepumpens luftbubblor har endast som funktion att få vattnet att rotera så att ytvattnet strömmar runt och syresätter resten av vattnet. I en balja, hink eller akvarium så är det ett måste eftersom det blir stillastående annars. Men i ett naturligt vatten så behövs inte det

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
      Du är nog inne på rätt linje vad gäller att fisken bör få syrerikt vatten.

Däremot så tror jag att det är lite overkill med att sätt ner syrepumpen i vattnet. I sjön eller havet så rör sig hela tiden vattnet, så det syrerika ytvattnet kommer att komma ner den lilla biten till fisken ändå.

Syrepumpens luftbubblor har endast som funktion att få vattnet att rotera så att ytvattnet strömmar runt och syresätter resten av vattnet. I en balja, hink eller akvarium så är det ett måste eftersom det blir stillastående annars. Men i ett naturligt vatten så behövs inte det

/D
      Såklart , jysst att Du var vaken och skrev . Slipper jag göra bort mig under gösfisket och plocka fram en batteridriven syrepump ifall de flyter upp som korkar .(fniss)
      Jag tänkte att vi människor/djur andas syre (som fisken) och behöver extra syre ibland då vi är i dålig kondition/sjuk , fast det finns syre i luften, det var så jag tänkte , typ…

Men jag skulle nog strunta i syre pumpen då jag vill utsätta mina smaklökar för
      HALSTRAD GÖSFILÉ MED DIJONSENAP, BRYNTA CHAMPINJONER OCH PRESSAD POTATIS o impa på mina matgäster att det är JAG som fångat den…

Kommentera

Möjligtvis så kan en balja kallt vatten vara bättre om man nu har kylmöjligheter, om man fiskar på sommaren i varmt vatten.
        När dom flyter upp till ytan så är det nog redan försent, sett en gös på
        4å5 som simmade iväg och sen flöt den upp 30 sekunder senare och
        sen började den blekna, alltså var den döende, då var det redan för sent.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
          Möjligtvis så kan en balja kallt vatten vara bättre om man nu har kylmöjligheter, om man fiskar på sommaren i varmt vatten.
          När dom flyter upp till ytan så är det nog redan försent, sett en gös på
          4å5 som simmade iväg och sen flöt den upp 30 sekunder senare och
          sen började den blekna, alltså var den döende, då var det redan för sent.
          Jag har läst att när vatten temperaturen är över 18 grader så ska man helst inte tillämpa C&R.vet du något om det Alessandro ?
          Jag vet inte , men jag tycker det känns lite snurrigt att återsätta en fisk som uppvisar ett sådant allvarligt beteende , men å andra sidan kanske det finns några % chans att den repar sig , dör den så gynnar det andra liv i vattnet … Var och en som fiskar måste inför sig själv värdera livet efter egna värderingar ,döden är oundviklig speciellt när man är en fisk ….

Kommentera

Beror på art till art skulle jag säga, sutare har inga problem med att C&R vid den temperaturen, värre kanske för gös och gädda?
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
              jag en idé.
              Tag en bur av något slag, fäst i denna ett rep samt en sten eller annan lämplig tybgd.
              Använd en mekanism för att öppna upp buren, t.ex. en skjutbar sida i vilken man fäster ett rep för att denna ska kunna dras upp.
              Nu kastar man in gösen i buren och firar ner hela kalaset till 15 meters djup.
              Här ska mekanismen göra sitt.
              Har man ett rep fäst i en skjutbar öppning, drar man i detta.
              Buren öppnas, och fisken simmar lycklig ut till ett vattendjup vars tryck är kompatibelt med dennes simblåsa.

Haha, ORKA
              C&R, visst, men i grund och botten så är fisk till för att ätas!

Kommentera

Jag tror på det holländska knepet som Matt Hayes hade med i sin film. Släpp tillbaka dom fån en meters höjd och dom blir rädda och simmar ner till den nivån där blåsan trycks tillbaka. Det var en av Hollands bästa gösfiskare som sa det och han hade aldrig sett någon flyta upp igen..
                Och det vet man ju att specimenfolk talar alltid sanning.
                !!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
                  Såklart , jysst att Du var vaken och skrev . Slipper jag göra bort mig under gösfisket och plocka fram en batteridriven syrepump ifall de flyter upp som korkar .(fniss)
                  Jag tänkte att vi människor/djur andas syre (som fisken) och behöver extra syre ibland då vi är i dålig kondition/sjuk , fast det finns syre i luften, det var så jag tänkte , typ…

Men jag skulle nog strunta i syre pumpen då jag vill utsätta mina smaklökar för
                  HALSTRAD GÖSFILÉ MED DIJONSENAP, BRYNTA CHAMPINJONER OCH PRESSAD POTATIS o impa på mina matgäster att det är JAG som fångat den…
                  Mums!!! Nu blev jag hungrig... igen... Finns knappt något bättre än abborre och gös att äta, kanske med en slurk chardonnay till gösen eller en kall ljus pilsner till borren

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                    "Konstgjord andning", menar du att dra fisken fram och tillbaka i vatten? Har du något belägg för att det är bra? Nej, håll fisken på rätt köl under en längre period det är nog bättre och låt den stå där ett bra tag.

Varför är det inte bra att göra "konstgjord andning" då?
                    Varför är det bättre att bara hålla fisken på rätt köl en längre tid?
                    Inget illa menat, vill bara veta skillnaden..
                    //
                    [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Arnenym
                      Jag tror på det holländska knepet som Matt Hayes hade med i sin film. Släpp tillbaka dom fån en meters höjd och dom blir rädda och simmar ner till den nivån där blåsan trycks tillbaka. Det var en av Hollands bästa gösfiskare som sa det och han hade aldrig sett någon flyta upp igen..
                      Och det vet man ju att specimenfolk talar alltid sanning.
                      Får väl ta och vänta lite längre bara - tills den ruttnar så att det bildas tillräckligt med gas för att den skall flyta upp. Skrämmer du ner den under en viss nivå så "överstiger" väl trycket gasmängden i kroppen så att fisken sjunker...

Fysik var aldrig mitt bästa ämne men så funkar det ju med döingar - dränk någon tillräckligt långt ner så flyter han inte upp... Men som sagt Fysik var inte mitt huvudämne (bara ett av dem - fick tvåa) så jag kan ha fel. Bevisa det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 111 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art