Ursprungligen postat av Peter182
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R problem vid gösfiske
Collapse
X
-
Ja har varit med om att borrar har flutit upp, inte simmat ner. Då har vi bara nackat dom och gett till måsarna om dom var för små eller för stora. Annars går dom i stekpannan. Naturens gång enligt mig.
Skall säga att jag blir rent av förbannad när jag ser folk klubba gäddor för att sen gräva ner dom och liknande historier. Jag är alltså helt för all C&R om fisken inte skall ätas. Men kan tycka att i just detta fall har C&R gått lite för långt. Diverse burar, konstgjord andning osv för att rädda en fisk. Skulle ju varit om det isåfall var jäkligt ont om fisken. För bara för att dom simmar iväg, behöver dom inte överleva. Har sett trutar ta fiskar som man fick för 30 min - 1 timme sen som simmat iväg så fint.
''C&R i all ära, det handlar bara om sunt förnuft''
- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.
Kommentera
-
Tack själv Old F.
Vilka kanonspön shakespeare titan är!
20-60 grams spöt är en ny favorit till gädd och gösfisket.
5-20 gramsspöt har bytt ut mitt gamla jiggfavoritspö!
Jag ramlar över med en film nån dag framöver så du får se holländaren göra det live..
Lät lite snuskigt det där
Men det är fiske det handlar om!Senast ändrad av Arnenym; 2006-08-14, 18:17.!!!!!
Kommentera
-
Aa, men kan man inte bara ta en tung pilk och kroka Gösen lite lös i munnen, släppa ner den ungefär där man fick den, eller iaf en bit ner. Sen när man känner att Gösen kvicknat till så försöker man skaka loss den. Det är väl iaf bättre att den får lite sår i munnen än att den dör.
På krokarna på pilken kan man ju slipa bort hullingen och göra kroken lite slöare, köp bara den billigaste pilken ni hittar, nu när alla göra som jag säger så kommer detta bli världens bästa Gädd-fiske, Gös på Torsk-pilk
Det måste ju vara ganska många Gösar som dör på det sättet, så det är nog inte så överdrivet att ha med sig en tyngre pilk, men en bur och en karpsäck, fasen, undrar om man orkar dra me det ut till sjön...Senast ändrad av Leonard; 2006-08-15, 16:40.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UnregiSåg på ett fiskeprogram med Matt Heyes och enligt dem så skall man kasta upp gösen en bit i luften. De blir tydligen rädda när de träffar ytan och simmar instinktivt rakt neråt med en väldig fart.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rödingentråkigt för fisken med punkterad simblåsa,då får de ju svårt att kunna variera djupen,vet ej om jag gillar alla former av c&r har sett aldeles för mycket dö fisk efter c&r
Kommentera
-
Det är ju ganska skumma kommentarer som florerar i den här tråden... punktera simblåsor, kasta upp fisken i luften, kränga på den på en tung pilk för att kunna sänka den innan man skakar loss den igen... fina grejer.
Udda sätt att justifiera djurplågeri skulle jag kalla det. Fiska efter annan (tåligare) fisk om det är C&R som gäller eller fiska på ett annat ställe där förutsättningarna är bättre.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 137 visningar
1 gilla
|