C&R problem vid gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R problem vid gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R problem vid gösfiske

Hej..

Är det ngn som vet hur man skall göra för att kunna tillämpa C&R på gös när man fiskar på 10-12 meters djup.. är nämligen så att de kämpar jättebra tills de kommer ett par meter från ytan då blir de alldeles kraftlös och flyter upp som en kork.. sen när man ska släppa tillbaka dem så gör man lite konstgjord andning på dem och sen vill de iväg men de kommer inte ner på grund av all luft i blåsan, har prövat och säcka dem men det tar sån tid för sem att bli kvitt luften i blåsan..

Tror att jag har sett fiskare som fiskar i mer "tropiska" vatten stuckit hål på simblåsan för att de ska komma iväg. Fungerar det på gösen oxå??

skulle bli tacksam för ngt bra tips!

//Johan
    // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Ursprungligen postat av johan_83_
    Hej..

Är det ngn som vet hur man skall göra för att kunna tillämpa C&R på gös när man fiskar på 10-12 meters djup.. är nämligen så att de kämpar jättebra tills de kommer ett par meter från ytan då blir de alldeles kraftlös och flyter upp som en kork.. sen när man ska släppa tillbaka dem så gör man lite konstgjord andning på dem och sen vill de iväg men de kommer inte ner på grund av all luft i blåsan, har prövat och säcka dem men det tar sån tid för sem att bli kvitt luften i blåsan..

Tror att jag har sett fiskare som fiskar i mer "tropiska" vatten stuckit hål på simblåsan för att de ska komma iväg. Fungerar det på gösen oxå??

skulle bli tacksam för ngt bra tips!

//Johan
    Vänta tills det märknar och ta dem i ytan, men det kanske inte fungerar så i alla sjöar?

Ang, det Fiske-feber teamet gör på nilabborrarna tycker jag det verkar rätt oseriöst eftersom dom igentligen inte vet om fisken klarar att få sin simblåsa sönderstucken...
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Vänta tills det märknar och ta dem i ytan, men det kanske inte fungerar så i alla sjöar?

Ang, det Fiske-feber teamet gör på nilabborrarna tycker jag det verkar rätt oseriöst eftersom dom igentligen inte vet om fisken klarar att få sin simblåsa sönderstucken...
      Tyvärr så fungerar det inte att ta dem grundare än så på det stället

Hmm, så de vet inte om de tar skada?! har sett det på andra arter än nilabborre oxå.. men det kanske är olika från art till art och från saltvatten till sötvatten?!
      // Johan Sjölén

Kommentera

Har du provat att ta in dem väldigt lånsamt? Prova det annars, vet inte alls om de hjälper men det kan ju vara värt ett försök.
        varför nappar det aldrig?

Kommentera

Ursprungligen postat av andrease
          Har du provat att ta in dem väldigt lånsamt? Prova det annars, vet inte alls om de hjälper men det kan ju vara värt ett försök.
          Det är prövat.. dock ganska svårt att drilla en fisk långsamt ska jag säga, speciellt när du inte vet hur stor den är :P.. men har drillat ngn fisk i upp imot 10 min med samma tråkiga resultat som följd..
          // Johan Sjölén

Kommentera

tråkigt för fisken med punkterad simblåsa,då får de ju svårt att kunna variera djupen,vet ej om jag gillar alla former av c&r har sett aldeles för mycket dö fisk efter c&r
            Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Ursprungligen postat av Rödingen
              tråkigt för fisken med punkterad simblåsa,då får de ju svårt att kunna variera djupen,vet ej om jag gillar alla former av c&r har sett aldeles för mycket dö fisk efter c&r
              Näe, inge kul att se fisk lida sig till döds på grund av C&R vid fel tillfällen.. tror dock att en punkterad simblåsa läks ihop ganska omedelbart.. men men jag vet som sagt inte så därför frågar jag
              // Johan Sjölén

Kommentera

Lyfter bara tråden..
                // Johan Sjölén

Kommentera

"Konstgjord andning", menar du att dra fisken fram och tillbaka i vatten? Har du något belägg för att det är bra? Nej, håll fisken på rätt köl under en längre period det är nog bättre och låt den stå där ett bra tag.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Såg på ett fiskeprogram med Matt Heyes och enligt dem så skall man kasta upp gösen en bit i luften. De blir tydligen rädda när de träffar ytan och simmar instinktivt rakt neråt med en väldig fart.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 107 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art