Vad är sportfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är sportfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Så här kan man också göra. Det är, åtminstone som jag ser det, motsatsen till sportfiske även om många nog tycker eller tror att det är en variant. Därför (bland annat) vore det bra om Sportfiskarna återinförde sina etiska regler så att vi har en känd gemensam värdegrund.
    Det är inte tillåtet i Sverige så vet inte riktigt vad det har med Sportfiskarna att göra.

Kommentera

Nu är det ju inte jordbruksverket som bestämmer vad som är straffbart utan riksdagen och domstolarna...
      Skulle det däremot vara straffbart att bryta mot dom eventuella etiska regler inom Sportfiskarna som efterfrågas här i tråden? Eller är det som nu upp till den enskilde individen att bedriva sin "Sportfiskehobby" under eget ansvar?

Kommentera

Nu är det ju inte jordbruksverket som bestämmer vad som är straffbart utan riksdagen och domstolarna...
        Det är jag medveten om, men det är ändå en myndighet och domstolar & riksdag brukar ju gå på vad den typen av instanser har att säga i ämnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gesus Visa inlägg
          Skulle det däremot vara straffbart att bryta mot dom eventuella etiska regler inom Sportfiskarna som efterfrågas här i tråden? Eller är det som nu upp till den enskilde individen att bedriva sin "Sportfiskehobby" under eget ansvar?
          Det enda det skulle generera är väl ett uteslutande ur organisationen, vilket egentligen inte innebär speciellt mycket för det egna fisket, om man ska vara krass. Och det skulle kräva att någon anmälde och hade goda bevis för ett brott mot potentiella regler.

Dylika relger är väl mest till för att Sportfiskarna som organisation ska kunna säga att de företräder si och så många sportfiskare som uppträder enligt dessa regler.

Kommentera

Eftersom moderator tydligen bestämt att den här tråden ska handla om harpunering får (?) vi fortsätta diskussionen om huruvida det finns någon slags etiskt förhållningssätt som skiljer det vi kallar sportfiske från andra typer av fiske (som kan bedrivas med spö, krok och lina, för nöjes skull och i rekreationssyfte) och, i så fall, om Sportfiskarna bör återinföra "regler" om detta.

Den förra diskussionen i ämnet, som fördes i en tråd om medlemskap i Sportfiskarna eller inte flyttades till delforumet för icke sportfiskerelaterade ämnen. Om det är medlemskap i Sportfiskarna eller etik som inte anses ha med sportfiske att göra är dock oklart.

Det finns många sätt att harpunera...
            Senast ändrad av lausvik; 2018-01-15, 15:55.

Kommentera

Eftersom moderator tydligen bestämt att den här tråden ska handla om harpunering får (?) vi fortsätta diskussionen...
              Rubriken "Vad ska man säga?" Tyckte jag (m.fl. då den rapporterats) var otydlig så jag lät justera den. Blev det fel så justera den gärna till något mer passande som beskriver vad det handlar om.

Kommentera

Tja,tycker du inte själv att diskussionen mer handlar om etik och behovet av sportfiskeetiska regler än om harpunfiske?

Kommentera

Tja,tycker du inte själv att diskussionen mer handlar om etik och behovet av sportfiskeetiska regler än om harpunfiske?
                  Jag tittade på ditt forum-inlägg och försökte justera rubriken så den beskriver frågan/diskussionsämnet bättre. Filmen du länkar in tycker jag handlar om harpunering (vilket i sig inte har mycket med sportfiske att göra) och du undrar vad man ska säga om detta.

Tycker du själv att "Vad ska man säga?" va en bra rubrik om nu ämnet handlade om etiska regler inom fiske?
                  Det är väl inte mycket att tjafsa om utan vi kan väl enas enas om en tydligare rubrik då - "Etik och behovet av sportfiskeetiska regler?" Borde väl passa om det nu va det du ville diskutera i tråden?

Kommentera

Man kan ju tycka vad man vill om harpunfiske men det är väl inte värre djurplågeri än något annat yrkesfiske. Sportfiske är det väl mer tveksamt om det kan kallas men jag är övertygad om att de som praktiserar det ser det som en sport.

Kommentera

Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
                      Jag tittade på ditt forum-inlägg och försökte justera rubriken så den beskriver frågan/diskussionsämnet bättre. Filmen du länkar in tycker jag handlar om harpunering (vilket i sig inte har mycket med sportfiske att göra) och du undrar vad man ska säga om detta.

Tycker du själv att "Vad ska man säga?" va en bra rubrik om nu ämnet handlade om etiska regler inom fiske?
                      Det är väl inte mycket att tjafsa om utan vi kan väl enas enas om en tydligare rubrik då - "Etik och behovet av sportfiskeetiska regler?" Borde väl passa om det nu va det du ville diskutera i tråden?
                      Eller "Vad är sportfiske?".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 038 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art