Vad är sportfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är sportfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men du länkar till helt ovidkommande filmer i din tråd som egentligen handlar om fiskeetik i sverige och om sportfiskarna.
    Då tyckte säkert tex Fonzie (och jag själv) att du blandar in sportfiskarna helt i onödan då filmerna inte har med dem att göra öht.

Du har inte skrivit det uttryckligen som du säger men varför då länka till filmerna?

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Men du länkar till helt ovidkommande filmer i din tråd som egentligen handlar om fiskeetik i sverige och om sportfiskarna.
      Då tyckte säkert tex Fonzie (och jag själv) att du blandar in sportfiskarna helt i onödan då filmerna inte har med dem att göra öht.

Du har inte skrivit det uttryckligen som du säger men varför då länka till filmerna?
      För att visa att fiske med spö inte alltid är sportfiske.OM det nu finns någon definition på vad sportfiske är.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Jag har inte i något jag skrivit blandat ihop kommersiellt fiske med Sportfiskarna. Däremot har jag, för att påvisa att det inte per automatik handlar om sportfiske bara för att man använder ett spö, länkat till en film som handlar om just kommersiellt fiske. Med spö.
        På Sportfiskarnas hemsida under "OM OSS" kan man (iaf jag...) urskilja en röd tråd om att sportfiske är en fritids/friluftsaktivitet, t.ex
        "Sportfiske är en av Sveriges viktigaste fritidsaktiviteter." och "Sportfiske är inte bara en avkopplande och samtidigt spännande friluftsaktivitet. Det är också ett sätt att lära känna vår natur."

Hur i hela friden får du i din länk till en film om kommersiellt yrkesfiske ihop det med någon form av fritids/friluftsaktivitet!??

(om du nu inte bara menar att yrkesfiskarna på båten i filmen är ute i fria luften och samtidigt lär känna naturen på sin fritid...)

Kommentera

Lausvik och jag delar inte uppfattning helt om vad som är sportfiske och inte, men att ingen annan över huvud taget reagerar på att organisationen som önskar att organisera och representera sportfiskarna i Sverige inte verkar nämnvärt intresserade av att ha några etiska riktlinjer är för mig förvånande.

I denna tråd verkar alla veta väldigt tydligt vad som är sportfiske och inte då man argumenterar mot Lausvik men ändå kan man inte definiera några tydliga etiska förhållningssätt en sportfiskare bör ha med sig eller se poängen med att sportfiskarna skall tycka något i frågan?

Tycker inte sportfiskarna ganska mycket om ganska många saker rent generellt? Varför är det då så hemskt svårt att tycka något om sportfiskets etik? Eller skall bara degen in och desto fler medlemmar oavsett vem dem är desto bättre? Är det obehagligt att ge medlemmar riktlinjer inom etik? Är det helt enkelt var mans ansvar?

De flesta företag och organisationer har väl ganska ofta etiska riktlinjer för att vägleda sina anställda och medlemmar i vissa situationer?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            Lausvik och jag delar inte uppfattning helt om vad som är sportfiske och inte, men att ingen annan över huvud taget reagerar på att organisationen som önskar att organisera och representera sportfiskarna i Sverige inte verkar nämnvärt intresserade av att ha några etiska riktlinjer är för mig förvånande.
            Om inte Sportfiskarna kan säga vad som är och vad som inte är sportfiske så undrar man ju hur de vet vilka det är de ska organisera och anser sig företräda.

edit. En gång i tiden hette man Fritidsfiskarna men så ville man skilja ut sig från dem som bedrev nätfiske och annat liknande på fritiden.
            Senast ändrad av lausvik; 2018-01-14, 20:09.

Kommentera

Lite trevligare och mindre vidrigt än klassisk svensk angling som sker över hela landet.

Angelkrok upp i analöppningen och under skinnet ända upp i skallen för att vicka omkring timtals till gäddan nyper eller fiskaren tröttnar och kastar åt fåglarna på isen
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Det här borde åtalas som djurplågeri!
                Vänta....VA?

Kommentera

Jag kan ändå tycka att de gamla etiska riktlinjerna behöver justeras och jag hoppas dem kommer tillbaka efter deras översyn. Det finns mycket kompetens inom sportfiskarna så det borde inte vara ett stort problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                    Lite trevligare och mindre vidrigt än klassisk svensk angling som sker över hela landet.

Angelkrok upp i analöppningen och under skinnet ända upp i skallen för att vicka omkring timtals till gäddan nyper eller fiskaren tröttnar och kastar åt fåglarna på isen
                    Fast levande bete är väl inte tillåtet i Sverige? Eller har något ändrats sen jordbruksverket kom fram till att det var att anse som djurplågeri?

Kommentera

Nu är det ju inte jordbruksverket som bestämmer vad som är straffbart utan riksdagen och domstolarna...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 029 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art