Vad är sportfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är sportfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad har detta med svenska sportfiskarnas etiska regler att göra?

Det vet väll alla att fiske med juster/harpun inte är sportfiske.

Kommentera

Har i mina ögon inget att göra med sportfiske utan är i samma kategori som nätfiske och gäddsax.

Kommentera

Kanske inte det bästa exemplet på varför Sportfiskarna ska ha etiska regler.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
          Kanske inte det bästa exemplet på varför Sportfiskarna ska ha etiska regler.
          Det har du rätt i, men jag valde ett övertydligt exempel. Naturligtvis blir det svårare ju närmare egentligt sportfiske man kommer, särskilt som det är oklart vad som är sportfiske och inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Det har du rätt i, men jag valde ett övertydligt exempel. Naturligtvis blir det svårare ju närmare egentligt sportfiske man kommer, särskilt som det är oklart vad som är sportfiske och inte.
            Sportfiske bedrivs med spö och krok, det är nog de flesta överens om. Sen att vissa anser att endast handhållet spö är "riktigt" sportfiske är en annan diskussion..

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Sportfiske bedrivs med spö och krok, det är nog de flesta överens om. Sen att vissa anser att endast handhållet spö är "riktigt" sportfiske är en annan diskussion..
              Så här alltså?

Kommentera

Så här alltså?
                Vad är din poäng Lausvik? Att skjuta ner någons argument eller inte alltid helt tydliga eller genomtänkta formuleringar är alltid en "barnlek", men vart vill du komma med ditt inlägg?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                  Vad är din poäng Lausvik? Att skjuta ner någons argument eller inte alltid helt tydliga eller genomtänkta formuleringar är alltid en "barnlek", men vart vill du komma med ditt inlägg?
                  Min poäng är att jag tycker att sportfiskeetiska regler behövs. Vi måste kunna -och våga - avgöra vad som är och vad som inte är sportfiske.

Kommentera

Min poäng är att jag tycker att sportfiskeetiska regler behövs. Vi måste kunna -och våga - avgöra vad som är och vad som inte är sportfiske.
                    OK, tack!

Kommentera

I en tid där elektroniken revolutionerat sportfisket på mindre än 20 år tycker jag Lausvik har en poäng. Vad jag förstår har sportfiskarna tagit bort sina etiska riktlinjer och inte ersatt dem med några andra så även om både dem och vi alla har vår egen definition av vad sportfiske är så är det lite märkligt kan jag tycka.

Förr var det ett ganska slitsamt jobb att trolla 4-6 spön ensam eller två, men idag kan jag ofta se 4-10 båtar köra 6-8 spö ensamma. Du har full kontroll med side image och bra djupkartor, elmotorn sköter styrning och hastighet. Noll risk för trassel och vid drill är det bara att släppa ratten och drilla fisken.

Ser ofta på videor/filmer från muskyfiske och där är det ofta begränsning på 1 eller 2 spö per person oavsett metod och sjöarna känns ofta gigantiska. Här känns standard vid trolling vara 6 spön oavsett.

Tekniken har verkligen gjort fisket enklare och mycket effektivare men ändå har fisket knappt begränsats och det känns ofta som att det som räknas mest är resultaten inte vägen dit.

Man kan hitta en del punkter i kraven för storfiskregistret.

Jag personligen hade gärna sett mer spöbegränsningar generellt och nu är extremt bra ekolod väldigt billiga så jag ser ingen grund till att inte tjuvfiskare snart börjar använda dem stor framgång. Lika lätt som proffsen hittar stim med stor abborre, lika lätt blir det för den som vill hitta platsen för sina garn. Sen är det bara att näta runt och skrämma fisken in i näten. Nu har detta inget med sportfiske att göra. Men tekniken har baksidor också tror jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 124 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art