Vad är sportfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är sportfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Halibut King Visa inlägg
    ... Bara kolla på denna tråden, 13 sidor och inget konstruktivt har direkt kommit ur den. Känns lite löjligt nästan.
    Ju längre tråden (och alla andra trådar som ideligen bombas sönder med argument i samma anda) fortsätter desto mer övertygad blir man om orsaken. Fler och fler argument framkommer om hur olämpligt och omöjligt det är för en organisation att försöka "få patent" på något som har lika många definitioner som dess medlemmar och utövare. Och att Sportfiskarna i stället skall fortsätta fokusera på det goda praktiska arbetet man redan gör gällande fiskbestånd, fiskevatten, natur och miljö, etc.

Kommentera

• Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
      Tycker att Sportfiskarna ska fortsätta fokusera på det dom är bra på, återställa fiskevatten, gäddfabriker osv. Dom lite diffusa reglerna som tydligen finns trotts allt räcker iaf för mig.

Finns nog ingen som kan/orkar skriva ner etiska regler som får TS nöjd.
      Men grymt intressant och viktig tråd iaf.

Skitfiske
      Jag var tillräckligt nöjd med de gamla reglerna.

Kommentera

• Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
        Om det nu är viktigt med etiska regler/värderingar så står det ju alla medlemmar i sportfiskarna fritt att motionera om detta.
        Så är det och det är också tillåtet att diskutera saken (även om det verkar störa somliga).

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Så är det och det är också tillåtet att diskutera saken (även om det verkar störa somliga).
          Mig stör det ganska mycket. Inte det faktum att du vill diskutera etiska värderingar runt sportfiske (som iofs är ganska intressant att läsa andras åsikter om) utan att du vill göra det i många trådar.

Angående Perch fight: "Om man fick skriva vad man tycker om det här så skulle jag göra det".

Gädd Tävling: (inte min särskrivning) "Är det OK att fiska i/intill lekvikar"? Följt av "OK, så grejen är att ta romstinna, lekfärdiga, stora madamer som står och väntar på att få föra släktet vidare? Menar du allvar? Vilket svineri!"

Din egna nystartade Fredningstid för gädda: "Här borde Sportfiskarna kunna göra en insats.Fram till för några år sedan vill jag minnas att de hade etiska regler för sportfiske på sin hemsida...."

Nu är inte jag moderator så det är valfritt att skita i min åsikt men jag hade uppskattat mycket om ämnet etik kan hålla sig till den här tråden.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lös läpp sänker skepp Visa inlägg
            Mig stör det ganska mycket. Inte det faktum att du vill diskutera etiska värderingar runt sportfiske (som iofs är ganska intressant att läsa andras åsikter om) utan att du vill göra det i många trådar.

Angående Perch fight: "Om man fick skriva vad man tycker om det här så skulle jag göra det".

Gädd Tävling: (inte min särskrivning) "Är det OK att fiska i/intill lekvikar"? Följt av "OK, så grejen är att ta romstinna, lekfärdiga, stora madamer som står och väntar på att få föra släktet vidare? Menar du allvar? Vilket svineri!"

Din egna nystartade Fredningstid för gädda: "Här borde Sportfiskarna kunna göra en insats.Fram till för några år sedan vill jag minnas att de hade etiska regler för sportfiske på sin hemsida...."

Nu är inte jag moderator så det är valfritt att skita i min åsikt men jag hade uppskattat mycket om ämnet etik kan hålla sig till den här tråden.
            Du får väl tala med Sportfiskarna som äger forumet. De kanske tycker som du. Inget hindrar väl att man inför en regel som säger att inlägg som ger uttryck för eller präglas av etiska värderingar är inte tillåtna?

edit. Är det bara mina inlägg som stör dig eller retar du dig lika mycket på tex allt snack om C&R som ju, om man tänker efter, i någon mening grundas på en sportfiskeetisk uppfattning?
            Senast ändrad av lausvik; 2018-01-18, 10:02.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
              Ju längre tråden (och alla andra trådar som ideligen bombas sönder med argument i samma anda) fortsätter desto mer övertygad blir man om orsaken. Fler och fler argument framkommer om hur olämpligt och omöjligt det är för en organisation att försöka "få patent" på något som har lika många definitioner som dess medlemmar och utövare. Och att Sportfiskarna i stället skall fortsätta fokusera på det goda praktiska arbetet man redan gör gällande fiskbestånd, fiskevatten, natur och miljö, etc.
              Men det råder väl inget motsatsförhållande mot upprätthållandet av en god sportfiskeetik å ena sidan och att aktivt fiskevårdsarbete å den andra? Tvärtom är det väl så att en etik som innebär att man efter förmåga ska stödja och medverka till det senare och i sitt fiske respektera fredningstider/områden och även i övrigt fiska på ett sätt som är så skonsamt som möjligt mot miljön och de bestånd vi har är ägnat att understödja det arbete som bedrivs? Jag menar, det verkar ju litet motsägelsefullt att lägga ned resurser på att inrätta gäddfabriker men samtidigt tycka att det är helt i sin ordning (eller rentav understödja) anordnandetav gäddfisketävlingar under lektid.

Ditt resonemng om "patent" begriper jag inte.

Kommentera

• Lausvik, käre Lausvik...
                Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Sportfiskarna är en ideell organisation som inte är mer än sina medlemmar. Vill du ha ett etiskt regelverk i Sportfiskarna är det bara att skriva ihop det och föreslå det för organisationen.
                Om du är för lat för att göra jobbet, gnäll inte över att ingen annan gör det åt dig.

Om ditt förslag inte antas, vilket det är en uppenbar risk att det inte gör eftersom du verkar extremt ovillig att acceptera att många inte upplever de gamla reglerna som aktuella, får du väl helt enkelt acceptera att antingen vara med i ett förbund utan etiska riktlinjer eller att helt enkelt lämna förbundet.

Personligen är jag inte jättebekymrad över avsaknaden av etiska riktlinjer. Jag tror helt enkelt inte att de gör särskilt stor skillnad. Jag tror att etiken inom fiske påverkas extremt mycket mer av tex detta forum och de diskussioner som kontinuerligt förs här än av ett allmänt och troligen ganska löst hållet etiskt regelverk i en organisation som skall omfamna alla typer av sportfiskare.

Så, fram med papper och penna och gör något konstruktivt!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  bara att skriva ihop det och föreslå det för organisationen.
                  Om du är för lat för att göra jobbet, gnäll inte över att ingen annan gör det åt dig.
                  antingen vara med i ett förbund utan etiska riktlinjer eller att helt enkelt lämna förbundet.
                  Så olika man kan tycka! Jag tycker Lausvik verkligen gör något konstruktivt!

Att "rätta in sig i ledet eller lämna" är ett utomordentligt sätt att ta död på nytänkande och även på oliktänkandes funderingar.
                  Om det inte passar som det är, skriv motioner, bli politiker, men kom inte med dina funderingar på ett sportfiskeforum, även det är ett sätt att döda diskussioner.

Som någon skrev, så noterar även jag att ganska många fiskare tycker att det är störande att det lyfts etiska frågor på ett sportfiskeforum.
                  Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                    Lausvik, käre Lausvik...
                    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Sportfiskarna är en ideell organisation som inte är mer än sina medlemmar. Vill du ha ett etiskt regelverk i Sportfiskarna är det bara att skriva ihop det och föreslå det för organisationen.

Om ditt förslag inte antas, vilket det är en uppenbar risk att det inte gör eftersom du verkar extremt ovillig att acceptera att många inte upplever de gamla reglerna som aktuella, får du väl helt enkelt acceptera att antingen vara med i ett förbund utan etiska riktlinjer eller att helt enkelt lämna förbundet.

Personligen är jag inte jättebekymrad över avsaknaden av etiska riktlinjer. Jag tror helt enkelt inte att de gör särskilt stor skillnad. Jag tror att etiken inom fiske påverkas extremt mycket mer av tex detta forum och de diskussioner som kontinuerligt förs här än av ett allmänt och troligen ganska löst hållet etiskt regelverk i en organisation som skall omfamna alla typer av sportfiskare.

Här är det svårt att hänga med. Du tycker att jag är lat men skriver för mycket? OK... Och du tycker att det i stället för etiska regler räcker med de diskussioner som förs här, diskussioner som du tycker borde upphöra? OK...

Kommentera

• Tror många börjar tröttna på att det snart inte går att läsa en enda tråd här på FS utan att associera till https://www.youtube.com/watch?v=kQFK...=youtu.be&t=76

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 024 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art