Vad är sportfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är sportfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andra paragrafen.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

• Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
      Om jag förstår rätt så är det somciteras ovan de gamla reglerna. Tycker de är väldigt rimliga överlag sen finns det formuleringar som är luddiga exempelvis vad är att hantera redskapen på ett sportfiskemässigt sätt?

Men 90procent är sånt som känns som de flesta skriver under på.
      Tex inte bedriva ryckfiske.
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
        Tex inte bedriva ryckfiske.
        Precis. Att fiska med spö, lina och krok i rekreationssyfte räcker inte för att det ska vara sportfiske. Eller gjorde det inte förr i alla fall. Nu har ju förbundet uppenbarligen ändrat uppfattning även om det är något oklart vad det tycker.

Kommentera

• Ryckfiske är väl förbjuden fiskemetod i Sverige?
          (krok, syfte att fästa på utsidan av fiskens kropp)

En etisk regel kan ju vara att hålla sig till tillåtna fiskemetoder.
          Sedan kan man ju addera fler metoder som man vill "utesluta" ur "sportfisket".
          - Men vilka skulle det vara i så fall?

Kommentera

• Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
            Ryckfiske är väl förbjuden fiskemetod i Sverige?

Det tror jag inte är en framkomlig väg.Bättre då att ange att fisken ska förmås (luras) att ta ett bete (för att därigenom fastna på kroken.

Kommentera

• Tycker att Sportfiskarna ska fortsätta fokusera på det dom är bra på, återställa fiskevatten, gäddfabriker osv. Dom lite diffusa reglerna som tydligen finns trotts allt räcker iaf för mig.

Finns nog ingen som kan/orkar skriva ner etiska regler som får TS nöjd.
              Men grymt intressant och viktig tråd iaf.

Skitfiske

Kommentera

• Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                Ryckfiske är väl förbjuden fiskemetod i Sverige?

Ang sista delen kunde man lägga till mete med levande betesfisk?
                Oavsett laglighet el inte kan man ev anse att det är oetiskt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
                  Tycker att Sportfiskarna ska fortsätta fokusera på det dom är bra på, återställa fiskevatten, gäddfabriker osv. Dom lite diffusa reglerna som tydligen finns trotts allt räcker iaf för mig.

Finns nog ingen som kan/orkar skriva ner etiska regler som får TS nöjd.
                  Men grymt intressant och viktig tråd iaf.

Skitfiske
                  Ja, och han fick ju ett välldigt bra och logiskt svar av Bengt Olsson med om varför dom inte gör det. Verkar dock inte duga...

"Men sportfisket har förändrats och utvecklats väldigt mycket. Det är förmodligen både svårt och knappast önskvärt att formulera etiska regler som är lika detaljerade som de gamla. Annars riskerar vi att få lägga väldigt mycket energi och arbetstid på att revidera/försvara potentiella nya etiska regler."

Satsa resuserna och tiden på vad som är viktigast.

Bara kolla på denna tråden, 13 sidor och inget konstruktivt har direkt kommit ur den. Känns lite löjligt nästan.
                  www.halibutkingadventures.com

Kommentera

• Okej, men då citerar jag lite ur den länk till stadgarna jag gav i inlägg 121:
                    (Andra paragrafen)
                    Medlemmar i förbundet skall dela förbundets policy och etiska värderingar.

Det står skall.
                    Bortsett från den biten tycker jag det är självklart att sportfiskarna på något sett uttrycker var man står etiskt, tex kan det hjälpa nytillkomna
                    fiskebröder och -systrar med, för allt i världen.

Kommentera

• Om det nu är viktigt med etiska regler/värderingar så står det ju alla medlemmar i sportfiskarna fritt att motionera om detta.
                      Själv så tror jag på sunt förnuft och lite ordbajs om värderingar kommer inte att göra varken från eller till. Därmed inte sagt att det är något fel på dessa utan att i praktiken så betyder det inte ett jävla skit. Sportfiskarna värvar inga medlemmar via den typen av dokument utan mer genom de handlingar och kampanjer de driver. Tror inte heller att de förlorar medlemmar pga brist på detta dokument (kanske trådskrivaren då :-) ).

Tycker som vanligt att tråden präglas av att "Sportfiskarna, som organisation, borde ...". Nu är det ju så att många (inte alla) jobbar ideellt och om någon medlem skriver en bra och tydligt motion och kan övertyga majoriteten av de närvarande (på årsmöte) att det är en bra ide så kommer det att genomföras (skriver ni en motion om att styrelsen ska utarbeta detta så kommer det med all sannolikhet att självdö om de inte själva tycker att det är prioriterat).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art