Vad är sportfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är sportfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För mig är sportfiske nog precis det som Sportfiskarna syftar till, dvs ”fiske med spö, lina ock krok”.
    Kan faktiskt även anse att fiske utan spö men med lina och krok allena också skulle kvala in.

Och vad är problemet med det? En hyggligt tydligt definition, på det ”område” de vill organisera och representera.
    Vad sedan folk i allmänhet anser att sportfiske är behöver inte nödvändigtvis vara samma sak. Sportfiskarna har inte ensamrätt på definition av det ordet. I svenska språket.

Men, det är kanske inte det frågan egentligen gäller ”Vad är sportfiske?” Utan mer ”vilka etiska grunder ska organisationen Sportfiskarna ha?” (Inte riktigt samma sak.)

Dessutom, som påvisats, att om Sportfiskarna i sina stadgar (om det stämmer) kräver att medlem ska samtycka i dess etiska regler (eller hur det nu var formulerat) så måste de ju *givetvis* kunna redovisa för dessa. Inget konstigt alls. Ren logik.

Min summering,
    ”sportfiskare” är den som fiskar med spö, lina och krok.
    ”Sportfiskare” är den som är med i organisationen Sportfiskarna.
    ”etiskt sportfiske”, har jag väl en ungefärlig uppfattning vad jag anser det vara, men exakt vet jag inte. Och det är här folks meningar kanske går isär. Det är den ”etiska” synen som ofta skiljer. Vissa tycker hulling är oetiskt, någon tycker Bonka är oetiskt, andra säger ”c&r” är oetiskt, krokning utanför munnen, etc. Men oavsett, sportfiske iaf.
    Senast ändrad av jonasby; 2018-01-17, 01:39.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
      Har du mailat dem och frågat. När du får svar kan du välja om du vill vara medlem eller ej.
      Jodå, för två år sedan.Då fick jag de här svaren:

"Kul att du är så engagerad i de etiska reglerna. Som du redan fått information om så har vi plockat bort dem från hemsidan. Detta då de var både föråldrade och alltför detaljerade.

Syftet med nya etiska regler bör vara att de ska vara enkla, kortfattade och ge vägledning för ett långsiktigt hållbart sportfiske. Det är ett relativt stort arbete att ta fram nya, bättre formulerade, regler. Vi har idag ingen tidsplan för att presentera nya regler.

Mvh,
      Bengt Olsson
      Kommunikatör"

"Hej Herman, du kan naturligtvis citera om du vill. Det vore även positivt om ni har en konstruktiv diskussion om fiskeetik. Jag vill dock poängtera att vi inte har inplanerat när vi ska ta fram och presentera nya regler. Jag tror inte förbundets värdegrund idag skiljer sig särskilt mycket idag från hur det var på den tiden de gamla reglerna formulerades. Men sportfisket har förändrats och utvecklats väldigt mycket. Det är förmodligen både svårt och knappast önskvärt att formulera etiska regler som är lika detaljerade som de gamla. Annars riskerar vi att få lägga väldigt mycket energi och arbetstid på att revidera/försvara potentiella nya etiska regler. Vi har idag formulerat det som utgör värdegrunden i Sportfiskarnas verksamhet på hemsidan under http://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Om-oss

Mvh,
      Bengt Olsson
      "

Läser man dessa besked noga så¨ser man att Olsson fktiskt inte säger att det pågår någon översyn eller att Sportfiskarna tänker komma med några nya sportfiskeetiska regler. Uppgifterna om detta fick jag av Bergman i april 2014 (och de kan ju ha var it korrekta då men att man i januari 2016 kommit fram till att det här med etik är bara jobbigt...).

edit. Det är ju intressant att förbundets kommunikatör inte tycks veta vilken förbundets värdegrund är utan "tror" atti den inte idag skiljer sig särskilt mycket idag från hur det var på den tiden de gamla reglerna formulerades.
      Senast ändrad av lausvik; 2018-01-17, 07:35.

Kommentera

• Jag tycker synd om TS som verkar vara en identitetslös själ som famlar runt i det mörka.
        Att ständigt gå bekymrad huruvida man tillhör kategorin sportfiskare, fritidsfiskare, husbehovsfiskare eller annat måste vara oerhört frustrerande...

Kommentera

• Ursprungligen postat av nappaförböveln Visa inlägg
          Jag tycker synd om TS som verkar vara en identitetslös själ som famlar runt i det mörka.
          Att ständigt gå bekymrad huruvida man tillhör kategorin sportfiskare, fritidsfiskare, husbehovsfiskare eller annat måste vara oerhört frustrerande...
          Då har du nog, dessvärre, inte fattat mycket av det jag skrivit. Men du behöver varken bekymra dig över eller tycka synd om mig.

Kommentera

• Förslag på etiska regler:

- vi bedriver fiske med spö, lina och krok
            - vi bedriver fisket av rekreationsskäl
            - vi bedriver fisket så rimligt skonsamt som möjligt för fisken. Både i fångstmetod, fångstprocedur och ev. återutsättning.
            - vi bedriver fisket på ett hållbart sätt som inte utarmar populationen
            - vi bedriver fiskevårdande åtgärder
            - vi informerar om och driver opinion för fiskets och fiskebeståndets främjande

Nu kanske alla punkter inte är ”etik” utan mer programförklaring...

Men,
            Fyll på och/eller förbättra....

Kommentera

• Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
              Förslag på etiska regler:

- vi bedriver fiske med spö, lina och krok
              - vi bedriver fisket av rekreationsskäl
              - vi bedriver fisket så rimligt skonsamt som möjligt för fisken. Både i fångstmetod, fångstprocedur och ev. återutsättning.
              - vi bedriver fisket på ett hållbart sätt som inte utarmar populationen
              - vi bedriver fiskevårdande åtgärder
              - vi informerar om och driver opinion för fiskets och fiskebeståndets främjande

Nu kanske alla punkter inte är ”etik” utan mer programförklaring...

Men,
              Fyll på och/eller förbättra....
              Eller så utgår vi från de gamla reglerna. Du har ju redan täckt in flera av dem. Det jag saknar i den definitionen av sportfiske är att kroken inte nämns. Jag tycker också att man kunde ange att det handlar om att få fisken att ta ett bete.

Sportfiskarnas etiska regler

Sportfiske är fiske med spö eller handlina, bedrivet för nöje och rekreation. Det bedrivs på ett sådant sätt att fiskaren hela tiden har kontroll över fiske och fångst.

Sportfiskaren ska:

alltid verka för försvar av natur och miljö samt efter förmåga stödja allt arbete till skydd för och förbättring av fiskbestånden genom en aktiv fiskevård

före fisket skaffa sig kännedom om, och under fisket respektera gällande bestämmelser såsom fredningstider, fredningsområden, minimimått samt ömtålig natur

alltid förvärva erforderliga tillstånd till sportfiske

använda de ur sportmässig synpunkt lämpligaste redskapen, hålla dem i gott skick samt nyttja dem med det kunnande och omdöme som krävs för att fisken inte ska vållas onödig skada, så att den fisk som ej får eller ska behållas kan släppas tillbaka med bästa möjliga utsikter till överlevnad

omedelbart avliva den fisk som ska behållas

hantera de använda redskapen på ett sportfiskemässigt sätt och eftersträva principen: en fiskare – ett spö – en lina

aldrig fånga mer fisk än den fiskande själv kan förbruka samt aldrig sälja sin fångst eller på annat sätt fiska i vinstsyfte

bedriva sportfisket med hänsynstagande till såväl yrkesfiskets som det traditionella, legala husbehovsfiskets behov och redskap

genom ett kunnigt, sportsligt och hänsynsfullt fiske stärka sportfiskets anseende samt verka för kännedom om såväl sportfiskets rekreativa värden som de förpliktelser dess utövare har mot natur och miljö

alltid hålla naturen ren

Kommentera

• Om jag förstår rätt så är det somciteras ovan de gamla reglerna. Tycker de är väldigt rimliga överlag sen finns det formuleringar som är luddiga exempelvis vad är att hantera redskapen på ett sportfiskemässigt sätt?

Men 90procent är sånt som känns som de flesta skriver under på.

Kommentera

• Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
                  Om jag förstår rätt så är det somciteras ovan de gamla reglerna. Tycker de är väldigt rimliga överlag sen finns det formuleringar som är luddiga exempelvis vad är att hantera redskapen på ett sportfiskemässigt sätt?

Men 90procent är sånt som känns som de flesta skriver under på.
                  Det är även min uppfattning. Jag minns att det var en lång och grundlig diskussion när reglerna en gång antogs. Hur det gick till när de "avskaffades" och om det ens finns typ ett styrelsebeslut på det vet jag inte. Det kunde ju någon som är insatt berätta?

Kommentera

• Det finns ett par tokigheter i de gamla ”reglerna”.

- att referera till ”sportmässiga” beteenden är fel, anser jag. Det är vagt och odefinierat. Vad som är osportsligt för mig är inte osportsligt för dig.
                    - ett spö. Fel. Att metare sitter med 3 spön är lika mycket ”sport” (nu använder jag det ordet själv...) som en motorbåt som körs fram till fiskeplats och där kast sker med ett spö i taget.
                    - man kan också fråga sig om ”etiska regler” ska vara tvingande eller vägledande. ”Sportfiske är ...” tycker jag är en olycklig formulering. Man försöker påtvinga en definition. Bättre om man söker påverka beteenden. (I god riktning ...)

Ja, man inser ju lätt att detta inte är en enkel uppgift ...
                    Och vad ska den syfta till?

- Att definiera vad sportfiske är? (Tycker inte jag)
                    - Att skapa en värdegrund inom organisationen Sportfiskarna? (Låter väl rimligare)
                    - Rättesnöre för allt man sedan bedriver? (Tja, kanske)
                    - ...

Dvs, Sportfiskarna behöver inte i sina etiska regler definiera vad sportfiske är. Men de bör (troligen) definiera hur de förhåller sig till och bedriver fiske/sportfiske.

// Det var nog allt jag har att säga. Tror, säger tror, inte Sportfiskarna lider speciellt av att inte ha färdiga etiska regler. Men allt kan givetvis förbättras.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                      Det finns ett par tokigheter i de gamla ”reglerna”.

- att referera till ”sportmässiga” beteenden är fel, anser jag. Det är vagt och odefinierat. Vad som är osportsligt för mig är inte osportsligt för dig.
                      - ett spö. Fel. Att metare sitter med 3 spön är lika mycket ”sport” (nu använder jag det ordet själv...) som en motorbåt som körs fram till fiskeplats och där kast sker med ett spö i taget.
                      - man kan också fråga sig om ”etiska regler” ska vara tvingande eller vägledande. ”Sportfiske är ...” tycker jag är en olycklig formulering. Man försöker påtvinga en definition. Bättre om man söker påverka beteenden. (I god riktning ...)
                      - Att använda det odefinierade ordet sportsmässig är, i sammanhanget, ett slags cirkelresonemang
                      - Det där med ett spö försökte man komma runt gnom att skriva att man ska "eftersträva" det, vilket naturigtvis är en idiotisk formulering då man ju knappast kan försöka att använda ett spö men plötsligt finna sig sittandes med tre... Hur som helst så var väl tanken att det skulle vara OK med vå eller fler spön tex vid vissa former av mete och trolling (vid spinn- och flugfiske löser det sig ju så att säga automatiskt)
                      -Det handlar (handlade) inte om att bestämma över någon utan om att deklarera vad Sportfiskarna i sammanhanget står för (och måhända i viss mån att påverka folks beteende). Men alla får göra som de vill och medlemskap är frivilligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 208 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art