Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny lina för aborrefisket
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av EuroPike Visa inläggVarför tycker du att nylon eller fc är bättre vid fiske med hårda beten? Använder du samma typ av Lina även vid gäddfiske i så fall med hårda beten och i så fall varför?
Jämför munnen på en gädda och abborre. Krävs inte mycket kraft för att kroka en abborre. Jag använder nylon till allt abborr fiske, även jigg. Men kör dock inga avancerade riggar eller tekniker.
Med korta snabba spön är faktisk lite töj att föredra enligt mig. Otroligt lätt att rycka ut kroken ur munnen.
Våga sticka ut och testa. Du kanske blir positivt överraskad.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lozz Visa inläggInte grövre än 0,12 skulle jag säga. Sufix 832 0,10 bör vara ett trevligt alternativ.
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggJämför munnen på en gädda och abborre. Krävs inte mycket kraft för att kroka en abborre. Jag använder nylon till allt abborr fiske, även jigg. Men kör dock inga avancerade riggar eller tekniker.
Med korta snabba spön är faktisk lite töj att föredra enligt mig. Otroligt lätt att rycka ut kroken ur munnen.
Våga sticka ut och testa. Du kanske blir positivt överraskad.Instagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggMånga tycks köra med 0.12&0.14 kanske det senaste framförallt. Varför 0.10? Skär ner mer i undre lager
Dessa linor är, som bekant, inte flätade utan svetsade och blir lite platta och lägger sig väldigt bra på en haspelrulles spole.
Edit: Jag har rört ihop det. Givetvis bör man undvika linorna jag talar mig varm för till multirulle.
Till multi skulle jag ha valt en riktigt tunn Tracer Braid. Den linan imponerar på mig starkt (faktiskt även till haspelrulle om mam använder tunna dimensioner av den). Behåller färg och form till skillnad från många anda flätade märkeslinor på marknaden.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
TS ska köra multi och jag har både 4x och 8x på mina multirullar. Kan inte säga att den senare överglänser där, båda kastar och funkar i övrigt bra, kanske att 8x är lite tystare i öglorna, lite mjukare, fast den vinsten är inte uppenbar men ffa dyrare... x8 e möjligen lite starkare men mindre slitstark? (man kör 8 buntar av en tunn bastråd istället för 4 buntar av en grövre bastråd)
Flera här pratar varmt om just 8x för multi, vad ser ni som den största fördelen?
Om något så kan jag konstigt nog uppleva att x8 "plattar till sig" lite mer än x4 (mest PP gul) på spolen men det kan vara en synvilla då mina x8 är i grövre dimensioner där sånt syns tydligare från säg enstaka 0,23 till vanligare runt 0,30-0,35 där x4 ligger från ca 0,13-0,23... Eller så är mina x8 flätade ngt lösare? (Tracer braid, Suffix 832 samt YGK)
Den enda fördelen, ja primära fördelen med att gå ned mot 0,10 är att den skär bättre i vattnet och därmed sjunker lite fortare... 0.10-0,14 är fortfarande ganska tunnt så jag tror inte abborren skyggar för det lite grövre...
En 0,14 ger mera marginaler vid bottennapp och ev skatbo. För övrigt har jag med mig en svart/brun tuschpenna, dra den sista metern av lina runt spetsen så e den mörk på fem sekunder.Senast ändrad av anteman; 2018-01-06, 02:52.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 019 visningar
1 gilla
|