Ultimata fiskebåten ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ultimata fiskebåten ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ultimata fiskebåten ?

Funderar på en ny båt, vilken tycker ni e bäst ? Jag fiskar Gädda och Gös och lite Hö i Stockholmsskärgård. Är sugen Ockelbo b16 . Någon som vet nått?

Jag har en 5meters styrpulpet med 60hk fyrtaktare.
    Det är en bra storlek för skärgårdsfiske.
    Tillräckligt smidig för att smyga in i en grund vik, och tillräckligt snabb/sjövärdig för att snabbt transportera sig över större fjärdar och öppna, vindpiskade vatten.
    Innan jag bestämde mig så var jag inne på en mindre Buster, men valet föll till sist på en "standard" glasfiberbåt, dels för att den är tyngre och därmed inte slår lika mycket i sjö och att den är lite mer komfortabel för utflykter med gumman.

Jag tycker nya Ockelbon verkar jättefiin för fiske, riktigt rejäl och välplanerad.

Senast ändrad av Test005; 2006-06-10, 20:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
      Jag har en 5meters styrpulpet med 60hk fyrtaktare.
      Det är en bra storlek för skärgårdsfiske.
      Tillräckligt smidig för att smyga in i en grund vik, och tillräckligt snabb/sjövärdig för att snabbt transportera sig över större fjärdar och öppna, vindpiskade vatten.
      Innan jag bestämde mig så var jag inne på en mindre Buster, men valet föll till sist på en "standard" glasfiberbåt, dels för att den är tyngre och därmed inte slår lika mycket i sjö och att den är lite mer komfortabel för utflykter med gumman.

Jag tycker nya Ockelbon verkar jättefiin för fiske, riktigt rejäl och välplanerad.

Bara flaggan på båten är värd priset!! hyvääääää
      [FONT=Arial]Karpen^[/FONT]

1.Gädda 4.7 kg

2.Abborre 1.4 kg

3.Asp 3.1 kg

4.Brax 2.1 kg

5.Sutare 1.5 kg

6.Id 1.0 kg

Kommentera

Ockelbo är att föredra. Det e många som fiskar med den. Måste betyda nått. Sen går den mycket bra i sjön. kolla här om du e sugen såg att du bodde i haninge. http://www.almedahlsbatvarv.se/Ockelbo.html

Kommentera

VArför inte satsa på en underhållsfri båt som En Linder arkip 460 ?

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75
            VArför inte satsa på en underhållsfri båt som En Linder arkip 460 ?
            http://www.blocket.se/vi/8087820.htm?ca=2_s
            Fattar dock inte var poängen finns med en sidmonterad pulpet, varför sitter den inte i mitten?
            sigpic

Kommentera

http://www.si-ma.se/ ...verkar bra!

Kommentera

Fattar dock inte var poängen finns med en sidmonterad pulpet, varför sitter den inte i mitten?
                Därför att folk är olika och alla har sina preferenser på vilken planlösning de vill ha i sin båt.
                Fördelen med mittpulpet är att man kan gå runt den på båda sidor och att båten blir välbalanserad med föraren i mitten.

Fördelen med sidmonterad pulpet är att man får mer durkyta bredvid pulpeten (den durkyta som måste delas av båda sidor vid mittmonterad pulpet) samt att pulpeten kan få en mer robust infästning mot båtsidan motför fristående pulpet.

...Smaksak

Kommentera

Sen så går olika båtar olika bra i vattnet. Jag vet att flera fiskare har just Ockelbo b16 som båtar. Och det finns en del som trollar lax med dom . Och då inte bara i insjöar . Det måste vara ett ganska bra betyg ? Det e sällan man ser en typ Linder trollar vid Huvudskär Sen så finns det kanske andra i familjen som vill vara med och bestämma iallafal hos mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Öringen
                    Det e sällan man ser en typ Linder trollar vid Huvudskär Sen så finns det kanske andra i familjen som vill vara med och bestämma iallafal hos mig.
                    Vi mötte en iddi i en Linder Sportsman 355 ca 8 distans ut, strax innanför Storjungfrun under Jungfrucupen för några år sedan. En annan båt hade sett honom med riggad båt ytterligare 5 distans ut. Han skulle ut och trolla lax. Vinden var NO 14-15 m/s... Vi bröt tävlingen strax före vi mötte honom pga att vågorna började bryta rejält. Hörde sen att han blivit räddad ett par gånger av sjöräddningen på ett par år bara när det kärvat till sig i tvålkoppen.
                    En modig man men det krävs nåt annat än mod för att bege sig ut på det viset.
                    Senast ändrad av apersson69; 2006-06-12, 12:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 050 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art