Coolt, det här måste man ju testa någon gång! Har dock nyligen bytt lina och shockleader så det får bli i framtiden någon gång
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hollow core 16 trådig flätlina?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggIntressant, ihålig flätlina som man kör in leadern i, men hur får man den att sitta kvar och bli starkare än knut?
Ruggar man upp den hala ytan på FC eller nylon leadern sitter den ännu bättre. Lyfte 15 kg rakt upp utan att ens surra fast flätlinan bara för att testa.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggCoolt, det här måste man ju testa någon gång! Har dock nyligen bytt lina och shockleader så det får bli i framtiden någon gång
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggMan surrar ändarna med tunnt silke, "strumpan" dras ju åt hårdare runt leadern ju hårdare man drar i linan. Den friktionen gör att det sitter stehårt.
Ruggar man upp den hala ytan på FC eller nylon leadern sitter den ännu bättre. Lyfte 15 kg rakt upp utan att ens surra fast flätlinan bara för att testa.
Kommentera
-
Den här metoden används ju framför allt till grövre dimensioner vid Big Game fiske där man vill ha lite elasticitet och däför använder en 100-200m top shot i grov nylon men ändå vill kunna fylla rullen under med så mycket lina som möjligt och därför används flätlina som "backing".
Jag ska ändå prova den tunna linan 0,16mm 20lbs och sätta på en ca 3m lång tafs i matchande styrka. Det verkar som man kan få in upp till 0,60 utan problem men ska till att börja med köra 0,46 20lbs som matchar linstyrkan. Tafsbyte ute i fältet med denna metod är ju lite bökigt men skulle man få linbrott o behöva byta får man väl knyta på en kort tafs med dubbel uni som vanligt.
Slitage o styrka vet jag ju inte än. Linan ser ok ut men det säger ju inte så mkt. Linan verkar vara tämligen obehandlad och har inge "kladdig" coating som man ofta ser på dom här kinalinorna och där är nog för att man ska kunna öppna upp linan och få in en inre leader då annars coatingen skulle få fibrerna att kladda ihop och bli stela. Linan är alltså väldigt mjuk o kännas tunn. Jag tänkte göra ett litet dragtest, ska försöka hinna med det i helgen och mater upp linan då också. Fler kardeler brukar ju betyda bättre styrka men allt är relativt.
Jag återkommer med lite fler rapporter om linan när den fått bekänna färg.
Tyvärr försvann listningen på Ebay häromdagen på bulkspolarna 1500/2000m i Multicolor men finns kvar i vitt/gult tror jag. Jag mejlade dom igår o frågade om dom skulle få in den på nytt.
/ Gustav
Kommentera
-
Oftast de yttersta 100-200 metrarna som tar mest stryk vid biggame fiske. Med en tunn och stark hollow core i botten på rullen har man dessutom bättre kontakt med fisken då linan är stum och skär vattnet bättre. Man får mindre "belly" på linan när det är 300+ meter ute.
IGFA har nyligen ändrat sina regler så att man kan använda backing ( dacron /flätlina/hollow core) i valfri styrka. Linklass räknas sedan på de 5 första metrarna lina man har längst ut.
Tidigare behövde backing och topshot vara i samma brottsstyrka.
Kommentera
-
Fick snabbt svar från säljaren på eBay. Dom skrev att dom ordnade multicolor lina om man bad om det. Det skullemgå bra att beställa den gula linan och tydligt ange i köpmeddelandet i ordern att man ville ha en annan färg.
Så jag lägger en order på några bulkspolar nu. Vi får se hur mycket PostNord skinnar mig på nu nör dom kör igång med sina avgifter.
/SkitfiskeSenast ändrad av Husse0416; 2018-01-25, 18:50.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggÅh juste! Tack för infot! Det visste jag inte!
Dom IGFA godkända linorna är ju ganska dyra så nu kan man köra med kinalina i botten alltså?
Inte för att jag direkt jagar rekord men kul att veta!
Backing & Top-Shot
Previously, IGFA's International Angling Rules stated: "If the fishing line is attached to backing, the catch shall be classified under the heavier of the lines."
The IGFA has made the following alterations to Equipment Regulation A:
• Title change from “LINE” to “LINE AND BACKING”
• Adding a new subsection that reads: “3. The use of backing is permissible.”
• Adding a new subsection that reads: “4. The catch shall be classified under the breaking strength of the first five meters of line directly preceding the double line, leader or hook. This section must be comprised of a single, homogenous piece of line.”
This change became effective April 1, 2017. *
*The implentation of this rule was temporarily postponed, but is active as of April 6, 2017
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 019 visningar
1 gilla
|