Om jag skulle fåför mig att sätta mig i en båt så här års för att fiska gädda (vilket jag är för gammal, bekväm och klok för att göra) så skulle jag nog fundera på om man inte kan anpassa den för abborre så effektiva dropshottekniken. Gäddorna är ju normalt så här års stämligen stationära och obenägna att simma efter bytesfiskar (vilket för mig innebär att trolling inte framstår som det mest ändamålsenliga). Kan man lokalisera de hålor där gäddorna står (eller åtminstone en lovande sådan) skulle jag ankra över den och sedan sänka ned ett dropshottackel agnat med någon för gäddan lockande mjukplastbit. Eller en mört. Eller en strömming. Eller en halv makrill.Sedan skulle jag stoppa och tända min pipa, rycka litet då och då i linan och vänta.Om jag skulle få någon fisk vet jag inte men det är i alla fall så jag skulle göra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Amatörråd gädda...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av TobiasSteiner Visa inläggFörsöker läsa mig till olika råd men jag får inte ordning på mitt fiske..
Fiskar i en väldigt klar sjö, ca 4mil i omkrets (om de spelar någon roll) 10 mil norr om Göteborg.
Trollar & Spinnfiskar med en rodbåt med ca 100grams jiggar, naturtrogna & färglada.
Försökt överallt tycker ja med har jag garanterat inte gjort.
Försökt slöfiska men jag får inte ett hugg.
Om jag ska försöka trolla till morgonen någon som kan ge mig något & tänka på?
Ska man ro väldigt långsamt? Vilka djup ska ja sikta på?
Hur långt efter båten ska man ha betet. Vad för bete? Sort, vikt, färg? (köper vad som rekomderas om någon orkar föreslå).
Är ca 1-2grader i vattnet, ingen is.
Aldrig fiskat i kallt vatten tidigare. Först i år som intresset verkligen blomstrat men märker att de fan svårare än bara hämta fisken när man inte har fått ”känslan” & kunskapen riktigt.
Vet de inte finns givna svar, men vire tacksamt med något bara.
Å tar vilken storlek på fisken som helst, bara de rycker i spöt.
Mvh Tobias
Skitfiske på er!
För ett lyckat senhöstfiske efter Gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter Gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar Gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt Gäddan med stort "G".
Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet Gäddan hugger vid. Någon gång kan Gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter Stor Gädda. Ledade wobbler som som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forceraStora Gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.
I november och december fungerar Gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed natebankarna. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger Gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade wobblern mot en mera djupgående wobbler. Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.
Stora Gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de Stora Gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du Stora Gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk.
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggStora Gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta...
Kommentera
-
Ja så här års är det bäst att söka i branter till djupare belägna grynnor eller utanför vikar om det finns lite djup där å vinden legat på! Eller trolla på djupet längs djupbranter med wobbler eller betesfisk. Sakta,sakta! Vill åxå poängtera fiske med deadbait! Bottenmete stationärt eller med "sink and draw" metoden! Men försöka lokalisera betesfisken e ju alltid bra!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggOm jag skulle fåför mig att sätta mig i en båt så här års för att fiska gädda (vilket jag är för gammal, bekväm och klok för att göra) så skulle jag nog fundera på om man inte kan anpassa den för abborre så effektiva dropshottekniken. Gäddorna är ju normalt så här års stämligen stationära och obenägna att simma efter bytesfiskar (vilket för mig innebär att trolling inte framstår som det mest ändamålsenliga). Kan man lokalisera de hålor där gäddorna står (eller åtminstone en lovande sådan) skulle jag ankra över den och sedan sänka ned ett dropshottackel agnat med någon för gäddan lockande mjukplastbit. Eller en mört. Eller en strömming. Eller en halv makrill.Sedan skulle jag stoppa och tända min pipa, rycka litet då och då i linan och vänta.Om jag skulle få någon fisk vet jag inte men det är i alla fall så jag skulle göra.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
Idag, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 181 visningar
1 gilla
|