Amatörråd gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amatörråd gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amatörråd gädda...

Försöker läsa mig till olika råd men jag får inte ordning på mitt fiske..
    Fiskar i en väldigt klar sjö, ca 4mil i omkrets (om de spelar någon roll) 10 mil norr om Göteborg.
    Trollar & Spinnfiskar med en rodbåt med ca 100grams jiggar, naturtrogna & färglada.
    Försökt överallt tycker ja med har jag garanterat inte gjort.
    Försökt slöfiska men jag får inte ett hugg.
    Om jag ska försöka trolla till morgonen någon som kan ge mig något & tänka på?
    Ska man ro väldigt långsamt? Vilka djup ska ja sikta på?
    Hur långt efter båten ska man ha betet. Vad för bete? Sort, vikt, färg? (köper vad som rekomderas om någon orkar föreslå).
    Är ca 1-2grader i vattnet, ingen is.
    Aldrig fiskat i kallt vatten tidigare. Först i år som intresset verkligen blomstrat men märker att de fan svårare än bara hämta fisken när man inte har fått ”känslan” & kunskapen riktigt.
    Vet de inte finns givna svar, men vire tacksamt med något bara.
    Å tar vilken storlek på fisken som helst, bara de rycker i spöt.

Mvh Tobias

Skitfiske på er!

Har du något sjökort över sjön så du kan se olika djup? Menar det är ingen större idé att släpa betet på 2m djup över 20m om fisken står på 18m..

Kommentera

Ja det har jag laddat ner & känner till djupen ”hyffsat” över området jag är på.
      Jag skulle inte kunna ta ut de djupare revbranterna är exakt men inom 30-40 meter kanske, borde vara bättre.
      Å får väll erkänna att jag inte har full koll på hur djupt betena går exakt.
      Har en del att lära mig...
      Ner till 5meter har ja bra koll, sedan där de är riktigt djupt har jag fördålig..
      Nu börjar jag ändra mig ang ekolod får ja erkänna.
      Men tar gärna emot några råd om de e någon ide, eller hur jag ska börja
      agera?
      Mvh Tobbe

Kommentera

I regel, när temperaturen går ner under 2grader så går fisken ut på de djupare delarna av sjön. Där står även nästan all betesfisk och trycker, där hittar du gäddan. En annan regel är att fiska långsamt med beten som inte har en allt för hetsig rörelse när vattnet är så kallt. MEN(!) det finns inga regler utan undantag, jag har ibland mellan isflaken haft mycket bra fiske med riktigt snabbt invevade beten med ettrig gång.

Fisken är kall och stel så här års, och lägger inte ner allt för stor energi på byten som är tillsynes för svåra att fånga.
        Ett lod är bra för att se djup, och temperatur, samt betesfisk.

Kommentera

Det är ruskigt svårt att ge generella råd utan att veta mer om sjön, hur djup den är o.s.v. men...

Du skriver att du ror och kanske är det svårt att klara av 4 spön samtidigt, men om du gör det skulle jag köra de två yttersta med paravan. Ganska korta släpp (4-6 meter) och stora gummibeten, gärna med tail (typ Wolfcreek Curly, SG Alien Eel, Jeff Boggs Big Boy o.s.v.). Paravanerna lång ut från båten om det är väldigt klart i vattnet...

De två innersta skulle jag riggat som "bottom bouncing" med 50-100 gram bly (så att du kan köra riktigt djupt om det behövs) och sedan två flytande wobbler som har bra gång i låg fart (typ Westin Platypus, Nilsmaster, gammel Zalt o.s.v.).

På det här sättet täcker du mycket vatten och kan variera djupet ganska mycket. Du ser om dom föredrar hårda beten eller gummi och dom fiskar bra även om du ror riktigt sakta, vilket jag tycker du ska göra om det är kallt i vattnet. 1.0-1.2 knop kan vara lagom att sikta på. Kör några naturliga färger och några grälliga tills du märker vad dom gillar.
          Senast ändrad av Lejestrand; 2017-12-10, 11:54.

Kommentera

Okej...
            Jag tar å sätter på någon vikt på ett par jiggar & sätter krokarna på ryggen & försöker lära mig fiska närmare botten så får det bli lite bottennapp.
            Samt testar lite snabba svep över med lite jerk mm i vikar som vinden legat på mot & ”tror” betesfisk kan finnas & ser om något vill hugga.
            Inte tills i morgon men inom snar framtid införskaffa ett lod.
            Tack för svar.
            Mvh Tobbe

Kommentera

Kör med två spön, fixar inte riktigt fler än.
              Ska läsa på exakt vad det innebär det du skriver (jösses va nybörjare jag känner mig) och följa råd så exakt jag kan.
              Det var ett ”wake upp call”...
              Tack för så utförligt svar! Uppskattas!
              Mvh Tobias
              Senast ändrad av Guest; 2017-12-10, 12:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av TobiasSteiner Visa inlägg
                Kör med två spön, fixar inte riktigt fler än.
                Ska läsa på exakt vad det innebär det du skriver (jösses va nybörjare jag känner mig) och följa råd så exakt jag kan.
                Det var ett ”wake upp call”...
                Tack för så utförligt svar! Uppskattas!
                Mvh Tobias
                ...eller så frågar du bara om du undrar över några konstiga uttryck, eller inte fattar vad jag menar

Kommentera

Haha tackar då gör ja det men får väll använda Google lite på egen hand först ��
                  Men inte alltid man får så klara råd så det ska jag ta till mig!
                  Å skynda till fiskebutiken, har några Zalt men ett par av jiggarna får införskaffas.
                  Kul ��

Kommentera

Fiskade också gädda förut. Lade ned massor av tid och gav mig den på att jag skulle finna dem i den sjö jag var i. Lusade igenom varenda kvadratmeter av sjön. En sak som det lärde mig var att 1, Det måste finnas fisk där och 2, Den måste vara på hugget sas.

"Min sjö" hade firrar men i ett lite mindre antal. Vanliga dagar fick man helt enkelt inget och när det var dags att äta och man råkade vara där tog de varenda gång man passerade deras födoställe.

Men det tog mig mååååånga pass innan jag hittade den enda platsen i sjön där det faktiskt nappade ute på frivattnet. Inne i vassen kunde man få småsnipor lite här och där runt sjön. Men jag trollade mest då och försökte lära mig det så vassfisket gick bort sas. Sjön var riktigt djup på sina ställen med.

Fick i allmänhet mina firrar på Westinare. Stora drag med mycket krokar på sig. Eländigt bete faktiskt kan jag tycka nu då de nästan alltid skadade fisken mer än nödvändigt. Krokarna utanför munnen hade en tendens att fastna nära ögat på gäddan.

Märks kanske att jag slutat leta gädda..
                    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 013 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art